roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Mmm, Du har fått många bra svar i denna tråd, ingen nämnd och ingen glömd. Kom dock ihåg att dokumentation är A och O om en eventuell tvist skulle uppstå, möjligen börjar även tiden för Din garanti att rinna ut? Därför skulle det vara bra om Du redan nu skriver en loggbok över problemen sedan Du hämtade ut hojen, med datum och platsangivelse för problemen, kontakter med ÅF (även telefonsamtal) samt när hojen varit inne för åtgärd.Har SMC någon juristhjälp
Det finns tydligen en tumregel om två reparationsförsök, återkommer felet en tredje gång kan konsument begära hävning eller möjligen ersättning med ny vara. Jag kan inte hitta det exakta antalet i lagtexten, ska enligt denna länk tydligen vara en utarbetad praxis av ARN.
Du behöver med all sannolikhet ställa ett skriftligt krav på återköp eller utbyte av hojen till en ny innan garantin löper ut, det kravet skickar Du till Din ÅF med kännedomskopia till generalagenten. Hänvisa till KKL och Din loggbok över besvär och ÅF:s försök till åtgärd. Det behöver inte vara någon roman Du skriver, bara en kort och kärnfull reklamation med bifogad loggbok (och ev kvitton på köp, dervice, delar etc). Glöm inte heller begära skadestånd om hojen varit obrukbar stora delar av tiden i Din ägo, det innebär i alla fall att Du torde kunna kvitta mot ev nedskrivning på grund av de mil Du lagt på den.
När Du får ÅF svar kan Du se om det kommer att gå smidigt, blir det strul kopplar Du in egen jurist via rättskyddet, SMC:s medlemsjurist och/eller konsumentvägledare. Det torde dock inte vara nödvändigt inför Din första reklamation.
Lycka till!
Last edited: