Ett par bilder från Bulten 2012-07-04

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Okej, först kom inga hojar. Sen kom bara glidare.

Sen kom en massa insekter och jag upptäckte att jag stod i skuggan och tog nattbilder på sommarens soligaste dag, då drog jag och fikade istället.

Så det blev inte särskilt många bilder, och det mesta är ganska oskarpt.
Men har inte kastat nåt så håll till godo!

IMG_2809x.jpgIMG_2830x.jpgIMG_2893x.jpgIMG_2939x.jpg

Resten finns här:

https://picasaweb.google.com/116149756152513064144/Bulten20120704#

(om någon annan kör med Canon och kan förklara vad alla jäkla rattar å knappar gör så tar jag gärna en lektion) :P
 
Alla rattar o knappar sitter bara där för att impa på brewdarna. Ta en polygrip o ta bort dem.
Tjejerna är dyrare i drift än hojen.
 
Rattarna är bra att ha...man kan vrida på de juh...och klämma ! :tuttar
 
Tycker du klarar det utmärkt utan att veta vad alla knappar och rattar gör.
Snabbt tips är däremot: ratten justerar lägen ex:

Auto: du behöver bara ta kortet
Ej blixt: exakt samma men ingen blixt även om de är mörkt
Av (tror jag det står, har nikon själv): bländarläge, du ställer in bländare och om du vill iso och annat smått och gott. Bländare= ljusinsläpp(lägre siffra t.ex. 1.8/3.5 blir ljusa bilder och suddig bakgrund. Högre siffra t.ex. 9-22 blir mörka bilder och klar bakgrund. Allt beror på hur ljust det är. Iso=knaster/ljus. Lägre siffra t.ex. 100 blir mörka men klara bilder, högre siffra t.ex. 1600-5000 blir ljusare bilder men mer knaster (grain) typ gammeldags bilder.
Sportläge: ta snabba kort. Kameran sköter allt. Fungerar nog bra till de bilder du vill ha.
Barn, porträtt, landskap osv säger sig själv.

T/S (tror jag det står):slutarläge. Du ställer in slutare, alltså hur länge kameran ska hålla sensorn öppen för att få in ljus(bilden). Lägre siffra t.ex. 1-60 blir ljusa men offra suddiga bilder pga att du ej kan hålla kamern still så länge. Hög siffra t.ex. 2500 blir mörkare men klara bilder. Här kan du leka med det för att få halvsuddiga bilder på typ mc(riktigt coolt när man får kläm på det)

M:manuellt läge. Du får sköta allt, bländare, slutare, iso, vitbalans(om vilden ska vara "varm" eller "kall" (orange/blå) blixt m.m.

Om du inte känner att du klarar av läge M direkt så börja på bländarläge(Av) och bemästra det, gå över till slutarläge(T/S eller liknande) och bemästra det så kan du vilken kamera som helst sen.

Allt som allt kan man säga det såhär: fotografering handlar uteslutande om ljus.

Hoppas detta gav lite klarhet. Får ursäkta om det blev luddigt.
Hojta bara till om du vill veta något mer:):)
 
Hoppas detta gav lite klarhet. Får ursäkta om det blev luddigt.
Hojta bara till om du vill veta något mer:):)

Tjena! Tack för all input!

Jag kör med kameran på slutarprioritet. (Tv)

Det som förvånade mig lite är att jag fotade lite på en gokartbana i helgen, och då blev det riktigt jävla skarpt.
Hade kameran på 1/250 eller 1/320 då.

Körde samma på bulten och det funkade inte alls. Dock så går det ju rejält mkt fortare där så det kanske var väntat.

Mina teorier nu är att 1. min panonering suger än så länge. 2. jag behöver ratta in nånting mer än slutartiden 3. att kameran fick spunk för att det skilde så sjukt mkt i ljus. Fläckvis strålande sol och fläckvis total skugga.

Jag tror mest på teori 1, så ska testa nån mer gång och då stå lite längre ifrån så borde det bli enklare.
 
Hej Peter, det du också måste ha koll på är ISO. ISO säger hur ljuskänslig sensorn ska vara. Du ska ha så låg ISO som möjligt med en slutartid på 1/125 ungefär, kontinuerlig autofokus och single shot mode för att få bilder med bra fartkänsla i. Panorera mjukt, ett tips är att följa hojen så länge det går och knäppa av ett eller flera foton under panoreringen. Kolla vad ljusmätningen är inställd på med, ofta läser den hela bilden vilket är kass. Ta punkt eller centermätning om det är väldigt soligt med skarpa kontraster.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hej Peter, det du också måste ha koll på är ISO. ISO säger hur ljuskänslig sensorn ska vara. Du ska ha så låg ISO som möjligt med en slutartid på 1/125 ungefär, kontinuerlig autofokus och single shot mode för att få bilder med bra fartkänsla i. Panorera mjukt, ett tips är att följa hojen så länge det går och knäppa av ett eller flera foton under panoreringen. Kolla vad ljusmätningen är inställd på med, ofta läser den hela bilden vilket är kass. Ta punkt eller centermätning om det är väldigt soligt med skarpa kontraster.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tycker ljusmätning är ett gissel. Åtminstone på min Nikon. Om jag kör punkt/center så tenderar jag att fånga lysena på hojen vilket sabbar bilderna helt och även utan det så blir resultatet så ojämnt. Därför kör jag manuellt numera på bulten, så länge det inte är moln/sol om vartannat blir det bra.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top