Ett par annorlunda fjädringsfrågor Trajja

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har haft lite problem med min Triumph Thruxton gällande framgaffelvobbel.
Ett nytt framdäck är beställt, men ngt försenat så jag kunde inte hålla tassarna borta.

Hojjen blir instabil som fasen i hastigheter över 140, samt vid kraftigt gaspådrag. Har haft ett par riktigt jävla otäcka vobbel episoder. Har kollat över ram, lager etc. och inte funnit ngra fel alls.

Dränerade oljan i gaffelbenen idag och fann att olja i höger framben var mörk som fan och tendenser till metall syntes. Olja i vänter ben hade "normal" färg.

Framgaffeln på denna hoj är original skräp = svampig som fan.

Nu till ämnet:

- Originalolja i gaffeln är 10w. Om jag byter till 15 så borde gaffeln bli styvare, men å andra sidan torde returen bli ngt långsammare?

- Kom på att jag hade en gammal Yamaha Dragstar gaffel liggandes från mitt bygge. Rev den och fann att hylsan som placeras ovanpå fjädern hade exakt samma dimensioner som den i trajjan. Denna hylsa är 14 mm kortare än trajjans. Om jag stoppar in den så torde gaffeln bli något mer komprimerad = hårdare? Hojjen sänks också ngt vilket torde göra den lite mer kvickstyrd, å andra sidan mer högfartsinstabil?

- Fjädern i Yamma-gaffeln var 35,5 cm lång, trajjans 31 cm. Yammans var dock progressiv, ngt som jag skulle tycka var trevligt i trajjans. Petar jag in den torde jag höja hojjen 4,5 cm? Om jag använder hylsan från yamman borde skillnaden bli +3 cm högre?

Många frågor.. hoppas att ni fattar :gnissla

Edit: En kortare hylsa i gaffeln gör ju att fjädern komprimeras mindre.. feltänk.

Last edited:
Peta i en längre hylsa än originalet för att spänna upp fjädern lite (typ 3 cm) och köra med 15W är iaf en början. En styrdämpare är alltid att rekommendera innan du blir uppskrapad av ambulanspersonalen. Du höjer inte gaffeln med en längre fjäder, förspänningen blir bara lite större.

Har man problem med framänden är det ofta i bakänden man ska justera. Instabil i hög fart och under kraftig acceleration tycker jag låter som att dina bakdämpare skulle behöva lite mer förspänning.

Hur du än gör, ändra inte mer än en sak i taget—då funkar inte uteslutningsmetoden. Så byter du olja, sätt tillbaka alla originaldelar. Testa, se hur det känns. Vill du ändra mer, gör det efter du testat en sak.

Är oljan olikfärgad och har metallspån i sig måste du titta över glidbussningarna. Är en av de slut och gaffeln kärvar/glappar kan man få allehanda suspekta symptom.

Progressiva fjädrar är inte lösningen utan fjädrar som är styvare hela vägen is da shit. Mät dina Yamahafjädrar och jämför med Triumphgrejerna. Finns där inga märkningar mät längd/diam/aktiva varv/trådtjocklek och man kan räkna ut fjäderkonstanten.

I övrigt håller jag med de ovan. Se över dämparna också, suspekta wobbel kan lika gärna komma därifrån. Plocka av fjädern och känn igenom fjädringsrörelsen, fjädrar den ut av sig själv?

Tack för tipsen!

Det blev fjädern+hylsa från draggen. Ett helsike att sätta ihop sedan, men den kändes avsevärt mycket hårdare mot originalet (jämförde dem bredvid varandra.
Drog iväg på en provtur och hojjen känns stabilare + att dykningstendenserna iaf minskat ngt. En klar skillnad om än gaffeln i sin grund är skräp, men det blev bättre och kostade ingenting

Drog även på vid en lämplig raka, men detta förbannade vobblande/slingrande kom tillbaka vid exakt 140. Såg att bussningarna som sitter i mina Hagon dämpare såg sjukt trötta ut. Gummit var sprucket.. Skall testa att slänga på org.bakdämparna och se om det blir ngn skillnad.

Båda gaffelbenen kändes för övrigt stabila och fjädrade tillbaka som de skulle, inget som kärvade.

Bytte tillbaka till originalfjädringen bak för att eliminera den felkällan med, ingen skillnad.
Hojjen börjar åla sig direkt över 140. Slet och drog även i svingen utan att finna några glapp. Det enda som återstår nu är framdäcket.. Om det inte är det som felar så börjar jag då dåligt med idéer vad det kan vara för fel.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back