Ett misstag

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Är det någon mer än jag som har lagt märke till att kommentatorna på Eurosport allt oftare talar om hur den ene och den andre (mest Rossi) gör misstag? För den som tittar med öppna ögon, har lite fantasi och helst egen erfarenhet av hur det går till att köra på bana med andra vet att det istället handlar om olika sätt att testa vad som funkar. Hur man kan ta sig förbi någon. Hur man måste ändra sitt sätt att köra i takt med att 25 kg bränsle försvinner. Att placera sig så att man stör en annan förare. Så fort någon inte håller sig i det s.k. idealspåret kallar man det för "ett misstag". Kolla på klippet nedan (en riktig höjdare för övrigt). Schwantz och Rainey byter plats hela tiden. Beror det på att den som blir omkörd har gjort "ett misstag"? Såklart inte. Han har snarare fallit offer för ett. För att vinna en fördel över någon måste man göra något annorlunda och i GP-racing har man inte tid att överväga/tveka. Man gör reflexmässigt det man tror sig kunna dra en fördel av. Det är i alla fall så de intressanta och stora förarna gör.
Misstag... :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=_UebLAg38CE&NR

Last edited:
Jaa, ett praktexempel på detta var på Malaysia, då Rossi ofta tog höjd i vänstern mellan långrakorna för att kunna matcha Duccen bättre på den efterföljande rakan. Det var visst ett misstag varje gång enligt svenska Eurosport...

Håller med till fullo, blir nästan lite irriterad ibland när man ser att de testar olika spår osv och dom vräker ut sig snabbt att det var ett misstag.

Dramaqueens är vad dom är, men allt för att det skall låta mer spännande via TV.

Sedan när har de svenska kommentatorerna på Eurosport haft ett rätt öht?
Var sändning är full med svammel och ihopblandning av namn, nummer och händelser.

Tidigare pratade de i mun på varandra hela tiden med. Lät som att de var sura på varandra.

maskinchefen skrev:
2471409 Jaa, ett praktexempel på detta var på Malaysia, då Rossi ofta tog höjd i vänstern mellan långrakorna för att kunna matcha Duccen bättre på den efterföljande rakan. Det var visst ett misstag varje gång enligt svenska Eurosport...
Likaså i Söndags när dom upptäcker att Rossi tagit sig förbi Hayden.. för då MÅSTE Hayden ha gjort ett misstag eftersom Rossi kom om.. *SUCK* och blev så förvånade när dom såg på reprisen att Rossi snyggt och prydligt tog sig förbi alldelse på egen hand.

Håller med dig för en gångs skull. Tror det är svenskens sätt att säga att han kunde gjort bättre :rolleyes:

Peccus skrev:
2471426 Var sändning är full med svammel och ihopblandning av namn, nummer och händelser.

Ja....svammel va ordet.

Nu sist på Malaysia svamlade dom om att Vermulen hade fel på hojen och hade gått i depå....när han stadigt låg kvar på sin andra plats.

Dom skyllde senare på..när dom fattat att det va Hopkins...att dom hade sagt i lurarna att det va Vermulen. Vaffan...sitter dom i någon jävla garderob och "tittar" (lyssnar) eller.

Peccus skrev:
2471426 Sedan när har de svenska kommentatorerna på Eurosport haft ett rätt öht?
Var sändning är full med svammel och ihopblandning av namn, nummer och händelser.

Tidigare pratade de i mun på varandra hela tiden med. Lät som att de var sura på varandra.
Och i så har dom absolut noll koll på vad som händer på banan och surra om precis allt annat än det som sker just då..

Jag kan hålla med. Men så vitt jag vet så har väl den ene av kommentatorerna ett ganska långt förflutet som roadracing förare. Säkerligen längre än någon av oss på sporthoj. Rossi gör visst misstag ibland om än inte så ofta.
men visst i detta fallet håller jag med helt klart.
:)

Danne_ skrev:
2471460 Jag kan hålla med. Men så vitt jag vet så har väl den ene av kommentatorerna ett ganska långt förflutet som roadracing förare. Säkerligen längre än någon av oss på sporthoj. Rossi gör visst misstag ibland om än inte så ofta.
men visst i detta fallet håller jag med helt klart.
:)
Jag skulle nog villja påstå att Rossi gör misstag rätt ofta, det är ju lite av hans sätt att köra MEN grejjen är ju den att dom nämner Rossi och tur väldigt ofta sista tiden.. när det hela handlar om hans skicklighet vid vissa tillfällen.

Fan vad man saknar Kevin Schwantz.
Kan hålla med om att kommentatorerna kan låta lite röriga,men det är rörigt i studion.
Skärmen säger en sak,hörlurarna en annan,ibland.
Äpplet å grabbarna är ju inga blåbär precis,men kanske har en liten bit kvar till dom engelska kommentatorerna.

( fan,Swantz brukade ju bromsa så gåshuden fick gåshud )

Last edited:
zeetX skrev:
2471497 Kolla in denna Schwantz - Rainey, ifrån Hockenheim 1991. Massa misstag där också......eller...

Äh men dra åt helvete hur dom kör.!! :galen

Hade jag inte vetat att det va Hockenheim, skulle jag lätt kunna tro att det va Nordslingan på Nürburgring..med dom där räckena så nära banan. :rolleyes:

//M

sportbike skrev:
2472303 Fan vad man saknar Kevin Schwantz.

( fan,Swantz brukade ju bromsa så gåshuden fick gåshud )

Revvin Kevin - en på miljarden........inget motormanagement skräp på dessa hojjar - då var det känslan i gashanden som gällde. De bästa GP - lopp som någonsin körts när Schwantz, Rainey, Doohan, Gardner, Lawson och Kocinsky körde. Denna epok är borta, men det är bra att ibland gå tillbaka och kolla dessa gamla lopp - för att påmminna sig exakt HUR bra det var.

Madhonda skrev:
2473316 Äh men dra åt helvete hur dom kör.!! :galen

Hade jag inte vetat att det va Hockenheim, skulle jag lätt kunna tro att det va Nordslingan på Nürburgring..med dom där räckena så nära banan. :rolleyes:

//M

Det var oftast sådär racingen såg ut i början på 90-talet. Säger fortfarande att det var guldåldern inom GP-racingen. Kevin, Rainey, Dohaan m.fl gjorde varenda rejs tokigt spännande. Alltid på tandköttet och sällan alla kom i mål.

Tät racing, o lyssna på kommentatorerna! Vilken glöd och intensitet!

Startfältet i Suzukia 500GP 93 racet ovan är ju otroligt. 30+ hojar? :yoparty

Nyteknik skrev:
2471385 Är det någon mer än jag som har lagt märke till att kommentatorna på Eurosport allt oftare talar om hur den ene och den andre (mest Rossi) gör misstag? För den som tittar med öppna ögon, har lite fantasi och helst egen erfarenhet av hur det går till att köra på bana med andra vet att det istället handlar om olika sätt att testa vad som funkar. Hur man kan ta sig förbi någon. Hur man måste ändra sitt sätt att köra i takt med att 25 kg bränsle försvinner. Att placera sig så att man stör en annan förare. Så fort någon inte håller sig i det s.k. idealspåret kallar man det för "ett misstag". Kolla på klippet nedan (en riktig höjdare för övrigt). Schwantz och Rainey byter plats hela tiden. Beror det på att den som blir omkörd har gjort "ett misstag"? Såklart inte. Han har snarare fallit offer för ett. För att vinna en fördel över någon måste man göra något annorlunda och i GP-racing har man inte tid att överväga/tveka. Man gör reflexmässigt det man tror sig kunna dra en fördel av. Det är i alla fall så de intressanta och stora förarna gör.
Misstag... :rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=_UebLAg38CE&NR
De pratar en massa runt ( och i bland strunt ) stället för att ha fokus på racen.
Detta är inte något personligt mot Äpplet eller Wyren, men tyvärr räcker det inte att vara fd utövare för att kunna leda en direktsändning i samma sport.
Många av Eurosports kommentatorer lider av samma problem, de skulle funka som sakkunniga ( nåja ) bisittare men att leda kommenterandet kräver en hel del, som man inte får gratis.

Ostkurve på Hockenheim i 200 blås med 10 meter till ett med lite halm pyntat armco-räcke. Ungefär som karusellen på A-torp men här gick det ( den här sträckningen finns inte längre ) dubbel så fort.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025