ett litet vacium problem =/

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ett litet vacium problem.
håller ju på med ett bygge o har inte orginaltank..(om de nu gör nåt)

soppan rinner inte ned, tog lös vacium slangen o körde i lite luft o fick i soppa när den stog i primer läge.
i res läget kom inget? :confused:
kan de va att prim läget är lägre en res läget o att jag hade för lite soppa i tanken? ca 1L :va

hur ska jag få soppan o rinna ner?
hitta en slanganlutning på tanken förutom bensinanslutningen. ska de va nå tryck i den?
satt tillsammans med en kontakt som ska va soppa mätare.

tankar o ideer då jag vill få igång skrället imorn??? :)

Prova att suga i vacuum slangen när kranen står i res. läget ( funkar inte det så är det nå't fel), pri läget så ska soppan rinna utan att du gör nå't.

ozeo skrev:
... tog lös vacium slangen o körde i lite luft ...
Jag har säkert missuppfattat men "körde i lite luft"?
Du vet väl att kranen aktiveras av undertryck, inte av övertryck? Dvs du måste suga rejält i vakuumslangen.

Robban_C skrev:
Jag har säkert missuppfattat men "körde i lite luft"?
Du vet väl att kranen aktiveras av undertryck, inte av övertryck? Dvs du måste suga rejält i vakuumslangen.

nej de kom när vi körde in luft i vacum klockan eller vad de heter..när man sög kom det inget :D
o vi sög ej med munnen utan de var en sug så de sög banne mig :)

Fredde Meck skrev:
Prova att suga i vacuum slangen när kranen står i res. läget ( funkar inte det så är det nå't fel), pri läget så ska soppan rinna utan att du gör nå't.

nej de funka inte i res läget men dock i primerläget.
tar man bort slangen i prim läget rinner de men inte när slangen sitter i(utan vacium)..så ska de vara.
men med vacium kommer de både med o utan slang prim läget
men tar man bort slangen i res läget ska inget komma men därimot när slangen sitter där o vacium är på..
det kom inget hursomhelt med tryck i slangen

Last edited:
när kranen står i pree läget flödar bensinen rakt in i förgasaren även när motorn inte går.......till för att användas vid t.ex uppstart på våren då förgasaren varit tom.....

Martin.T skrev:
när kranen står i pree läget flödar bensinen rakt in i förgasaren även när motorn inte går.......till för att användas vid t.ex uppstart på våren då förgasaren varit tom.....

men den rinner bara genom vakuum eller va de nu heter.
måste ha de först ju :)

Fredde Meck skrev:
Måste alltid någon på forumet märka ord? Om du förstår vad han menar, varför gnälla?

Här tyckte i alla fall jag att det var befogat med en rättelse, och gnäll tycker jag inte att man kan kalla det. :)

Fredde Meck skrev:
Måste alltid någon på forumet märka ord? Om du förstår vad han menar, varför gnälla?
Ja men för h-vete, i den takt språket eroderar i det här forumet så tar det inte lång tid innan det slutar med att vi inte förstår varandra.

Till sakfrågan: Ozeo, lycka till med ditt bekymmer. Såvitt jag förstår så behövs inte vacumklockan "aktiveras" med undertryck för att soppa ska komma ned när kranen står i "pri"-läge. I pri-läge borde det komma sås oavsett undertryck eller inte.

Last edited:
stop ya bitching all!!! :fatta!

kram kram alla e vänner..seså...hjälp mig nu...ska till garaget om ett par timmar :)

Plocka isäg hela skiten är mitt tips. Dvs skruva loss kranen från tanken och dra loss alla skruvar o muttrar så att du har hela härligheten framför dig. Då brukar iaf jag förstå hur det funkar och vad som är fel. Kan ju va smuts eller så i den, om inte annat så är det kul o lärorikt :)

PS: Det kan mycket väl vara så att det inte kommer pga för lite soppa i tanken. Testa att hälla i mer och se vad som händer.

ozeo skrev:
stop ya bitching all!!! :fatta!

kram kram alla e vänner..seså...hjälp mig nu...ska till garaget om ett par timmar :)
I både "RES" och "ON" lägena så ska det bara komma soppa när du suge i vacuum slangen (när du kör med hojen så sköts det av förgasarna, du behöher alltså inte sitta och "suga på slangen" :hihi medans du kör!)

"PRI" läget så ska soppan rinna rakt igenom.

Om detta inte fungerar så är kranen defekt. Kan bero på igensatt filter ( sitter ett litet i tanken), membranet i kranen(som styrs av vacuumet) kan vara defekt , eller en allmänt skitig kran.

Fredde Meck skrev:
I både "RES" och "ON" lägena så ska det bara komma soppa när du suge i vacuum slangen (när du kör med hojen så sköts det av förgasarna, du behöher alltså inte sitta och "suga på slangen" :hihi medans du kör!)

"PRI" läget så ska soppan rinna rakt igenom.

Om detta inte fungerar så är kranen defekt. Kan bero på igensatt filter ( sitter ett litet i tanken), membranet i kranen(som styrs av vacuumet) kan vara defekt , eller en allmänt skitig kran.

membranet funka sist jag körde hojen.
i pri läget som sagts rinner det om man öppnar kranen utan slang i.
med slang måste den ha vacuum. då när den väl får vacuum i pri läget komma det...men det kan inte komma nå vacuum med tanke på att jag måste skapa vacuum för att få de o rinna.

mitt lilla vacuum problem existerar ej nå mer :banana

Fredde Meck skrev:
vad hade hänt?

vet ej :banana

njo..jag tog bort mitt lilla filter o satte ett annat med nät istället för papp, sen körde jag den ett bra tag på prim läget så börja de komma tillslut.
senare funka de även på hel o halv. :banana

ozeo skrev:
vet ej :banana

njo..jag tog bort mitt lilla filter o satte ett annat med nät istället för papp, sen körde jag den ett bra tag på prim läget så börja de komma tillslut.
senare funka de även på hel o halv. :banana
Dåligt rengjort mao....

Aja, problemet löst!

///Fredrik

Fredde Meck skrev:
Dåligt rengjort mao....

Aja, problemet löst!

///Fredrik

nej pappfiltret var nytt...
vet inte vafö den inte funka med det...

Nyheter
En dag på dragstrippen