Ett jävla svårvridet tänningslås svetsa ?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
har en cbr 600 1999 som funkar kanon men förra sommaren krånglade tänningslåset mycket ofta får man stå i 5min och vrida och lirka samma sak detta året !

lika illa med reservnyckel
när man har lyckats och ger fan i att ta ut nycklen funkar det kanon att vrida på alla håll !

vad kan ett begagnat tänningslås kosta ?
hur många timmar tar det att byta ?

mitt andra alternativ är att svetsa fast nycklen i tänningslåset och sen montera en dold strömbrytare om nu någon skulle vilja stjäla min skit hoj

några andra alternativ ?

Montera loss hela låscylindern och lämna in till en 'riktig' låssmed för service.
Haft liknande problem med en fd budhoj som gått långt med många nyckel i/ur som satt sina spår.
Jag har för mig att jag fick pröjsa runt 500:- rätt mycket billigare än att byta tändningslås med immobilizer (12k listpris hos yamaha :näsblod).

5,56 och tryckluft upprepas ett antal gånger sen i med motorolja blås med tryckluft upprepa,,,,, smörj med ett bra fett eller motorolja... kolla om stoppklackarna på nycklarna är slitna, alltså så går nyckeln för djup i låset.

Eller byt.. 3 timmar.

5,56 och tryckluft upprepas ett antal gånger sen i med motorolja blås med tryckluft upprepa,,,,, smörj med ett bra fett eller motorolja... kolla om stoppklackarna på nycklarna är slitna, alltså så går nyckeln för djup i låset.

Eller byt.. 3 timmar.

Det brukar funka :)

Har fulat igång en del saltfyllda krånglande lås Prexis så:tummenupp

Köp ett på skroten, kostar 2-300.

Testa som sagt med 5-56 om du inte gjort det.
Nya lås brukar kosta 400-500:- med två nycklar om du kan stå ut med att det inte står Honda på nycklarna.

Antagligen har cbr600 91-2000 samma lås med skillnad att switchen i botten skiljer. Den går dock ofta att flyta över utan problem.
Ta dig till en Duells eller Max Import-återföräljare så kanske de kan hjälpa dig, eller http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc=-2&kw=cbr+600f+f4+ignition+switch&ect=

Org.nummret är 35100-MBW-672 eller 35100-MBW-673

PS
Tänk på att det kommer bli olika nycklar till tändningslåset och tanklocket/sadel om man skaffar nytt tändningslås. Jag har dock för mig att det finns färdiga kitt med alla låsen från Honda.

Last edited:
Just jävlar ja borra glömde jag ju! Prova att borra ett 8mm hål, stoppa i ett krökt rundjärn o svetsa dit.

Ha inte nyckel till tänd.låset i stor tung nyckelknippa!
Bara nyckel och någon lätt plastflärp el. dyligt.

Eller byt.. 3 timmar.

5-56 har jag testat men ingen tryckluft kanske sitter något mög i den ska testa i helgen

Testa som sagt med 5-56 om du inte gjort det.
Nya lås brukar kosta 400-500:- med två nycklar om du kan stå ut med att det inte står Honda på nycklarna.

Antagligen har cbr600 91-2000 samma lås med skillnad att switchen i botten skiljer. Den går dock ofta att flyta över utan problem.
Ta dig till en Duells eller Max Import-återföräljare så kanske de kan hjälpa dig, eller http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc=-2&kw=cbr+600f+f4+ignition+switch&ect=

Org.nummret är 35100-MBW-672 eller 35100-MBW-673

PS
Tänk på att det kommer bli olika nycklar till tändningslåset och tanklocket/sadel om man skaffar nytt tändningslås. Jag har dock för mig att det finns färdiga kitt med alla låsen från Honda.

det var ju skitbilligt bra tipps
det kan se ut hur som hellst nuvarande nyckel är lite böjd efter en vurpa på falkenbergs banan där hojjen voltade på alla sidor och kanter och bula tanken och böjde nycklen

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort