ett ganska onödigt inlägg...

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Kan bara avslöja för herrarna att dagens verksamhet gick ut på att knäskrpa med husan på isen med vanliga endurodubb...

Resultatet blev ju sådär..

5 härliga vurpor och cirka 2 meters knäskrap per gång. Gick ju bra att lägga ner å skrapa en meter eller 2 men sen kom ju hojen och valde att antingen skiljas från dess förare eller lägga sig ovanför föraren :yoparty

Konstaterade senare att däckskiten inte var dubbat tillräckligt dubbat på sidan :huvet Kanske om man kör snabbare............


nä nu ska husan upp till a-jaur och brännas på skoter spår :tummenupp
 
Det finns tricks vid dubbningen för att kunna köra med ordentligt nerlägg. Man har lagom tätt med dubb ute på kanten och viker de flesta av dubben lite inåt (de flexar ut när man lägger ner). Men jag kan inte påminna mig ha sett såna däck på t.ex. isbane-RM bland endurodubben. Det är en markant skillnad i hur fort man kan köra med sådana och vanliga dubbsulor (speciellt om man jämför med skogsdäcken).
 
Arvidsjaur!!!
fan mammsens hemtrakter, har hela goa släkten där uppe!
Skulle gärna sett mig själv där med en uppsättning endurodubb. *snyfft* vill åsså leka.

ha de så bra där uppe och hälsa alla söta norrländskor, de vet säkert (inte alls) vem jag är!

kör hårt :tummenupp
 
devetdu skrev:
Arvidsjaur!!!
fan mammsens hemtrakter, har hela goa släkten där uppe!
Skulle gärna sett mig själv där med en uppsättning endurodubb. *snyfft* vill åsså leka.

ha de så bra där uppe och hälsa alla söta norrländskor, de vet säkert (inte alls) vem jag är!

kör hårt :tummenupp

Det är bara att handla. För du kommer behöva mycket träning inför årets tävlingar.

/Jonas - 1.43 timmar på dagens endurotävling
 
TomK skrev:
Det finns tricks vid dubbningen för att kunna köra med ordentligt nerlägg. Man har lagom tätt med dubb ute på kanten och viker de flesta av dubben lite inåt (de flexar ut när man lägger ner). Men jag kan inte påminna mig ha sett såna däck på t.ex. isbane-RM bland endurodubben. Det är en markant skillnad i hur fort man kan köra med sådana och vanliga dubbsulor (speciellt om man jämför med skogsdäcken).


Hmmmm... Varför var det då så stor skillnad i fäste med mitt isdubbade trelleborg med dubbarna satta i sido-gummiklackarnas vinkel rätt ut från däcket jmf med det förra skogsdubbade trelleborget med invinklade dubb på sidorna? Betydligt bättre fäste med det isdubbade... :7peta
 
Ebbe skrev:
Hmmmm... Varför var det då så stor skillnad i fäste med mitt isdubbade trelleborg med dubbarna satta i sido-gummiklackarnas vinkel rätt ut från däcket jmf med det förra skogsdubbade trelleborget med invinklade dubb på sidorna? Betydligt bättre fäste med det isdubbade... :7peta

det där har jag oxå märkt av...
många dubbgubbar sätter ju dubbarna lite invinklade på yttersta raden av nån anledning, sen när däcket börjar bli väl inkört och dubbarna vikt ut sig lite hänger fästet i bra mycket bättre än när däcket va nytt.
märks djävligt väl på däck med lite hårdare gummiblandning än trelleborg tex metzeler.
 
Ebbe skrev:
Hmmmm... Varför var det då så stor skillnad i fäste med mitt isdubbade trelleborg med dubbarna satta i sido-gummiklackarnas vinkel rätt ut från däcket jmf med det förra skogsdubbade trelleborget med invinklade dubb på sidorna? Betydligt bättre fäste med det isdubbade... :7peta

Hänger nog på gummiblandningen och det är inte alla dubb som ska vara invinklade. En kille från Grännatrakten som visade hur det skulle se ut för optimalt fäste. Under belastning och nerlägg, så ska dubben ha en viss vinkel ner i isen (rakt ner ?) och hur man nu uppnår det, kanske skiljer sig åt beroende på vilka sulor man sätter dubben i. Synd jag inte hade kamera med...
 
rejser skrev:
det där har jag oxå märkt av...
många dubbgubbar sätter ju dubbarna lite invinklade på yttersta raden av nån anledning
Så sitter dubbarna på det Michelin AC10 som jag åker på också.Dom längst ut på sidorna pekar nästan rakt upp,inga sticker ut åt sidorna fram.Jag inbillar mig att det är för att dom ska bli lite mer lättkörda när man åker snöspår(enduro)och inte klättra så jävligt på kanterna :va Däremot är dom helt odugliga på isen.Jag har ett par på 625:an och idag provade jag en Husa med Trelleborg-däck på isen.Framdäcket på den höll i ungfär som ett Supercorsa på torr asfalt om man jämför med mina AC10 :3freak Nån som har tips på nåt endurodubbat som funkar skapligt på is?
 
Busaberg skrev:
Så sitter dubbarna på det Michelin AC10 som jag åker på också.Dom längst ut på sidorna pekar nästan rakt upp,inga sticker ut åt sidorna fram.Jag inbillar mig att det är för att dom ska bli lite mer lättkörda när man åker snöspår(enduro)och inte klättra så jävligt på kanterna :va Däremot är dom helt odugliga på isen.Jag har ett par på 625:an och idag provade jag en Husa med Trelleborg-däck på isen.Framdäcket på den höll i ungfär som ett Supercorsa på torr asfalt om man jämför med mina AC10 :3freak Nån som har tips på nåt endurodubbat som funkar skapligt på is?


Mina trelleborg biter duktigt i isen om man inte lägger ner för att få i knät ialla fall men då är det ju en ganska långt nerlägg...............

Återkommer med modellbeteckning
 
Busaberg skrev:
Så sitter dubbarna på det Michelin AC10 som jag åker på också.Dom längst ut på sidorna pekar nästan rakt upp,inga sticker ut åt sidorna fram.Jag inbillar mig att det är för att dom ska bli lite mer lättkörda när man åker snöspår(enduro)och inte klättra så jävligt på kanterna :va Däremot är dom helt odugliga på isen.Jag har ett par på 625:an och idag provade jag en Husa med Trelleborg-däck på isen.Framdäcket på den höll i ungfär som ett Supercorsa på torr asfalt om man jämför med mina AC10 :3freak Nån som har tips på nåt endurodubbat som funkar skapligt på is?
Man skulle kunna säga att du INTE rekomenderar AC10 för _iskörning_ :confused:

Nån som har koll på vilka Michelon man ska ha då om man kan få bra pris på Michelin??????
 
Busaberg skrev:
Nej,då tycker jag att Trelleborgdäcken var betydligt trevligare att åka på.Vet ej modellbeteckning.Michelindäcken är väldigt mjuka+att det sitter dubb i varannan klack bara på framdäcket ute på kanterna.Kanske blir bättre om man sätter i dubb i varje :confused: Däremot funkar dom väldigt bra till enduro och håller bra.Jag åkte förra vintern+två vintercuptävlingar samt lite träning den här vintern med Husan och inte en dubb har släppt :tummenupp Jag funderar på att prova ett Trelleborg fram på KTM:en eller ett Bridgestone kanske? Det borde väl finnas någon is-guru här som vet vad som funkar...
 
Busaberg skrev:
Så sitter dubbarna på det Michelin AC10 som jag åker på också.Dom längst ut på sidorna pekar nästan rakt upp,inga sticker ut åt sidorna fram.Jag inbillar mig att det är för att dom ska bli lite mer lättkörda när man åker snöspår(enduro)och inte klättra så jävligt på kanterna

Det är för att sidodubben inte skall brytas av så lätt i endurospåren i skogen.

Att ha yttre (sidodubben) dubben satta nästan vinkelrätt mot gummit istället för invinklade är vad jag fått lära mig och alla isåkare med endurodubb jag vet kör så.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top