Ett Gött råd alla glada!!

mickebus

"Efter regnet kommer solsken"
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
CB600f Hornet
Hej på er.
På morgonen i måndags var jag en lycklig ägare till en fin hornet -06. Några minuter senare var jag det ej!
Jag körde bakom en bil i ca 70-80km/h och höll ett avstånd som är rekomenderat av experterna på vägverket dvs. typ samma antal meter som hastigheten, eller tre sekunders regeln. MEN otur som jag hade så tänkte jag så småningom köra om men inte presis nu eftersom de var mötande aldeles strax. så jag kollade döda vinkeln genom att vrida på skallen, och vipps satt jag klistrad i bakluckan på volvon samtidigt som mcn for ut på andra väghalvan och frontade med en bil!
Änglavakt hade jag och fick lämna sjukhuset med en svullen fot och ömt ben samt jävligt ont o röven.
Tänker man efter så var inte döden eller rullstolen inte långt borta! Kanske för att jag för en halv månad sen köpte ett skin ställ och hjälm för 11500:-
Det jag vill ha sagt är att avståndet är lite kort om man kollar i dödavinkeln samtidigt som bilen framför ställer sig på bromsen!

tack för tipset, jo avståndet är nått jag brukar hålla stor koll på men som du säger det stämmer!:tummenupp litet rim där också:tungan

/Blommen

Jo, visst är det så, det är något jag ofta tänker på när jag är ute och kör, man kan ha hur mycket marginaler som helst, men det gäller också att slumpen är på humör. Det kan räcka med att glutta till på hastighetsmätaren när man kör för att man ska missa den där älgdjäveln som travar upp på vägen. Läskigt, sa Bull..

/perris

Tack för tipset! Håller på att försöka ta kortet... Så de var värt att tänka på!

Vilken tur i otur du ändå hade, de var änglavakt där.
Synd på hojen bara, men tur att du kom därifrån någolunda välbehållen!
De e ju ändå de viktigaste...

Ta de lugnt på vägarna!

Varför bromsade bilen framför? Hände det nått på vägen eller?

Ett annat tips är att hålla koll på vägen framför bilen framför... :)

Det är lätt hänt
Har gjort samma sak fast i lägre fart. knäckte hela kofångaren på bilen framför men hände inget med mig eller min hoj. skallade bilens bakruta fast lyckades hålla upp hojen när jag landade. Bilen smet som tur var för mig, solklart mitt fel annars.

Hoppas det inte gör dig rädd för att köra utan bara mer uppmärksam

Det är lika olagligt att nita utan anledning för man blir irriterad att någon ligger för nära som det är att ligga för nära framförvarande fordon,däremot är det svårare att bevisa att framförvarande är vållande då han kan skylla på något som han lyckades undvika vilket den som ligger bakom inte kan.
Kan i tveksamma fall bli delat ansvar men oftast åker bakomvarande fordon på det.

Tur att du klarade dig så bra iaf,ängla(el. djävuls)vakt(beroende på trosinriktning;) )
Hann du bromsa el. satt du i 75-80 i bilen?
Låter som en hård smäll om inte.

Henrik

Som sagt, tur att du klarade dig.

Det är en oerhört nyttig läxa i trafiken annars. Att även om alla gör allting rätt, så finns det de där små ögonblicken där någon råkar vara distraherad i exakt samma ögonblick som någonting händer. Eller som man också kan uttrycka det, tillfällen där flera saker inträffar samtidigt. Jag har också upplevt en obehaglig situation som liknar denna, dock inte på hojen.

Sen finns det en massa som skyller orsaker hit och dit, men de flesta av oss är faktiskt människor. Många förare kör som om de själva är ofelbara, i kombination med att de betraktar sina medtrafikanter som förutsägbara apparater som t.ex. alltid står stilla i korsningar eller aldrig svänger vänster framför en MC... tyvärr är vi människor.

Man får plötsligt solen i ögonen och tappar fokus i en sekund, och precis då tvärnitar bilen framför för ett rådjur... man tittar i döda vinkeln precis när någonting annat inträffar... eller att någon sitter och drömmer... eller att någon ser fel på moped och mc på grund av att de är oskärpta efter ett gräl med frugan, och i kombination med motljus... dum i huvudet kan tyckas, men nej... människa!

Skit i "rätt och fel". Saker händer för att vi är människor. Kontentan är ju det självklara... man måste köra med marginaler.

Last edited:
Jaha, det var extremt tråkigt att läsa :huvet
Jag ska måla upp ett annat scenario om varför man ska hålla gott mått till framförvarande, förutom det faktum att du alltid måste ponera att personen i bilen är livsfarlig. I mitt fall var bara bilen framför indirekt farlig.
I Maj i år, höll jag på att bli en Rembrandt i fronten på en bil, jag oxo.
Jag kom i ca 100-110 på en huvudled, jag höll denna hastigheten pga att jag följde tempot på huvudleden och låg, tyckte jag på gott mått från bilen framför. Efter ett tag närmade vi oss en korsande väg, där de korsande hade stopplikt. Jag fortsatte rakt fram, när bilen framför mig passerat korsningen BÖRJADE IDIOTEN SOM STANNAT VID STOPPSKYLTEN KÖRA !!!! Det sista jag hann se i ögonvrån var en kofångare ca 1,5-2meter från mitt vänstra ben. Jag slöt ögonen i en microsekund och bara väntade på smällen när kofångaren dammade in i mitt bakhjul. Men inget hände och jag kan bara ana hur jävla nära det var. Och vad hade hänt om jag sänkt farten, eller bromsat?

Nu är det ögonkontakt och/eller säkra kort som gäller. Ser med rysning på när vissa bara öser genom korsningar tryggt förvisade om att bilisterna ser dom och stannar. Det funkar till en gräns, sedan är det adios. MAN KAN ALDRIG CHANSA OCH/ELLER LÄGGA TILLIT I KNÄT PÅ SINA MEDTRAFIKANTER NÄR MAN SITTER PÅ EN OSKYDDAD MC !!!! :gnissla

Skönt att du klarade dig så pass bra ..

Jag kör med den inställningen att alla bilister (även då jag kör bil) har någon form av synskada och är hänsynslösa i alla tänkbara former men tyvärr så hjälper det inte alltid ..

Tackar för alla fina komentarer och tillägg!!!
jag börjar uppifrån med svar och tilläg!
Bilen framför som jag pratade med i veckan påstod att han bromsade för bilen framför bromsade för en traktor! men varför vet ja inte, kan vara så att han tänkt behålla farten och göra en flygande omkörning men avbröt den? det är det enda jag kan tänka mig.
Det är slutkört för säsongen pga att det tar tid att laga upp den och försäkringsbolaget ska ha godkänt först osv. men jag kommer definitift inte sluta min mc kariär så här dystert!!!
Jag väntar på polisutredningen för att få reda på varför den första bilen bromsade. Men förmodligen blir det jag som åker på självrisken men men 6000 i självrisk är inte mycket om man tänker på att jag klarade mig så bra!
Jag han nog inte bromsa särskilt mycket, kan tänka mig att jag låste hjulet i paniken. Men jag kanske började bromsa när det var en halvmeter kvar kanske. Ja de blev en rätt bra smäll. (bagage-lucke-rutan gick i sönder)
Åter igen tackar jag för era inlägg. DEt är trevligt att dela med sig om sina kunskaper, erfarenheter.

Min kärra har ngt slags nödbromssystem så när man bromsar snabbt (obs inte mycket men snabbt) så går ngt hjälpsystem in och tvärnitar.. Ett stort problem innan man vänjde sig..

Tänk på det, kan bli tvärnit för bilen framför utan att han/hon ens försökte..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT