Ett fängelse värt namnet

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är jete jobikt att sitta här. Rena Allkaträss:

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...icleID=2008\04\19\280165&SectionId=Dinapengar

Bäst var nog detta:

Åttiotalisterna finner sig inte i de uppförandekoder som skapats av de intagna på de olika anstalterna. De respekterar inte rådande hierarkier och kommer därför lätt på kant med äldre intagna.

”Det är tydligt att uppfostran måste ha tappats bort någonstans på 1970- och 1980-talen”, säger Anna Schedwin.

Bra artikel, tycker kvaliten annars sjunkit på DI

"Anstalten Kolmården är ett nytt koncept som prövas. Syftet är att spara pengar, ett vårddygn här ska inte kosta mer än 1.000 kronor per intagen jämfört med snittkostnaden i Sverige på 1.767 kronor. Här finns inga stängsel – fångarna bär fotboja och det tillåtna området minskas eller ökas beroende på vad klockan är"

Skulle också kunna tänka mig att spendera 1767kr/ dag:)

Tycker det är sjukt att dom ska få det så fint men å andra sidan så är det nog en plåga att inte få röra sig fritt och komma ifrån familjen.

Är allt inräknat i den siffran? alltså personalkostnader, "boendekostnader" och sånt?

Ett vårddygn är nog allt inklusive. Undrar vad motsvarande vårddygn kostar på t.ex. lasarettet? :va

Undrar hur mycket ett dygn för en som väljer att göra värnplikten kostar?

När jag gjorde värnplikt kostade fångarnas mat dubbelt så mycket per dag som dom värnpliktigas.
Det är skillnad på att tjäna sitt fosterland och att straffas av det...

Ett vårddygn är nog allt inklusive. Undrar vad motsvarande vårddygn kostar på t.ex. lasarettet? :va

När jag var inlagd på plastikkirurgen i Malmö efter en olycka fick jag höra att kostnaden där var 6000:-/dygn. Detta var 2003. (De sa visserligen också att plastiken är den dyraste vårdformen). Två veckor var jag inlagd, 84.000 spänn kostade jag skattebetalarna, plus kostnad för två plastikoperationer.

Jo, jag vet. Det var ett misslyckat försök från min sida att vara rolig (se mitt svar till GuW i samma inlägg).

Och jag som tom tolkade texten 3 gånger för att få reda på om du var seriös eller inte... Shit, var bra seg i går kväll..

(Har dock ingen aning om vad en vårdplats kostar)

Jag begriper inte varför fångvården ska behöva kosta pengar, jag tycker att lösningen är uppenbar. Låt boendet vara gratis på fängelset, men ta betalt för tilläggstjänster som mat, rättighet att titta på tv, läsa tidningar, ungås med andra fångar etc. Kostnaden för tilläggspaketet motsvarar kostnaden för fångvården, och alla ges möjlighet att tjäna ihop till den genom att jobba på fängelset. Vill man inte jobba får man betala ur egen ficka eller låta bli att äta och träffa polarna. Vad vore fel med ett sådant system?

Tycker det är sjukt att dom ska få det så fint men å andra sidan så är det nog en plåga att inte få röra sig fritt och komma ifrån familjen.

det SKA vara en plåga!:mad: folk som hamnar i fängelse har förtjänat det (om de nu inte blivit oskyldigt dömda) och i sverige sitter folk alldeles för bra och alldeles för kort tid! det är liksom, om någon har begått ett brott i stil med "rånmordsvåldtäkt". "jahapp, vi dömer dig till livstids sitta-stilla-på-ett-rum med se-på-tv och läsa-tidningar samt styrke--och-konditionsträning i åtta år. de ska för fan straffas för vad de har gjort! återinför bastiljen plus vatten och bröd och livstids halshuggning för evigt!:mad:

Det som är mest skrämmande med fängelser. det tycker jag är att dom har finare mat än vad skolan har :mad:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra