Ett önskemål till nästa helg.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Hej alla.. jag har precis kommit hem fårn en weekend resa och sitter med en massa tidningar och här på sporthoj.

Vad läser jag överallt.
MC olyckor. MASSOR. svårt skadade. döds olyckor. 2 st i skåne på kort tid..
Vad håller ni på med (jag kör inte hoj än på grund av.. ja jusst det en olycka).

Jag vet snart inte vad jag skall ta mig till. detta med mina kompisar försvinner en efter en än snart vardags mat ju. Jag blir arg. ledsen. irriterad när jag läser om trådar där folk säger att fan va ni kör o ta det lungt o tänk på miljöen. bla bla bla.. skitbra tankar när vi sitter här på sporthoj ju. där är dem flesta av oss överens om att man skall nog tagga ner ett par steg..
hur ligger det till när vi sätter på oss hjälmen?.
Pang säger det så blir man stålmannen.. när man stannar vid korvmojjen o pratar med polarna.. går snacket.
Fan va coolt. så du den snygga wheeelien.. shit som det sladdade i den kurvan..
ojj så nära den bilen var.. m.m ja ni känner själva till det..

och sen på kvällen när vi sitter här på sporthoj igen.. då är det lungt igen och man skall ta det lungt när man är ute och kör..

Vad kan vi gemensamt göra för skall slippa ha olyckstråden längst upp i framtiden.

Jag önskar att alla som är ute och kör i helgen som kommer. tänker på alla våra kompisar som gått bort och tar det lungt.. bara nu i helgen.. 2 dagar.. lördag söndag.. sen ser vi hur det går?..
snälla kan jag slippa se olyckstråden längst upp . tidningarna. få telefonsamtal om allt detta.

...

Hej alla.. jag har precis kommit hem fårn en weekend resa och sitter med en massa tidningar och här på sporthoj.

Vad läser jag överallt.
Vad håller ni på med (jag kör inte hoj än på grund av.. ja jusst det en olycka).

Jag vet snart inte vad jag skall ta mig till. detta med mina kompisar försvinner en efter en än snart vardags mat ju. Jag blir arg. ledsen. irriterad när jag läser om trådar där folk säger att fan va ni kör o ta det lungt o tänk på miljöen. bla bla bla.. skitbra tankar när vi sitter här på sporthoj ju. där är dem flesta av oss överens om att man skall nog tagga ner ett par steg..
Pang säger det så blir man stålmannen.. när man stannar vid korvmojjen o pratar med polarna.. går snacket.

och sen på kvällen när vi sitter här på sporthoj igen.. då är det lungt igen och man skall ta det lungt när man är ute och kör..

Vad kan vi gemensamt göra för skall slippa ha olyckstråden längst upp i framtiden.

Jag önskar att alla som är ute och kör i helgen som kommer. tänker på alla våra kompisar som gått bort och tar det lungt.. bara nu i helgen.. 2 dagar.. lördag söndag.. sen ser vi hur det går?..
snälla kan jag slippa se olyckstråden längst upp . tidningarna. få telefonsamtal om allt detta.

Kan bara instämma..vet att jag inte på någe vis e perfekt men jag håller igen för livet e mig kärt..och sedan ska ni veta kära hojsystrar och hojbröder att jag/vi vill så gärna se er på våran sköna träff lova att åtminstone tänka...

Kram i trafiken och tummen upp!
Mvh Pär BRMC ww.bushmenriders.se

Jag kan bara instämma! Jag har just varit med om en liten olustig sak. Jag fick däck separation bak. Omedelbar pungtering och ljudämpare + lite annat rök för mej. Jag hade tur och klara mej med lite ömande fotled och två röda ränder på ryggen. Tur som en tok om ni frågar mej. Det går fort när det händer något. Farten är trots allt den viktigase facktorn till hur illa det slutar. Så kör lungt och kolla så hojen är okej varje gång ni ska åka, det ska jag göra nu mera. Om det spelar roll ? Jag tror det.

Vad läser jag överallt.
MC olyckor. MASSOR. svårt skadade. döds olyckor. 2 st i skåne på kort tid.. Vad håller ni på med (jag kör inte hoj än på grund av.. ja jusst det en olycka).

Visst, men..

bara för att det skrivs mer om olyckor på sporthoj.com innebär inte att det inträffar fler dödsolyckor nu än tidigare år. Antalet olyckstrådar utgör inte statistiskt underlag för olycksfrekvensen ute i trafiken.

Fast kanske det är tecken på självrannsakan som så sakta börjar krypa fram hos (vissa) motorcyklister.

Det mest fascinerande är alla som funderar på att sälja hojen för att dom har läst här att nån har kört ihjäl sig. Hur pass naiv kan en person i körkortsålder vara? Är inte folk medvetna om att motorcykelåkning är en relativt farlig hobby, och att ett misstag (ditt eget eller någon annans) lätt orsakar allvarliga skador eller tom att man dör? Så förklara gärna för mig varför det plötsligt skulle vara farligare för mig att åka hoj bara för att någon annan har dött i en olycka! Däremot är det en otroligt viktig insikt att komma fram till, att det inte bara är lek å skoj när man kör hoj, det är förbannat viktigt att man har stenkoll på allt man gör själv, hojen, vägen och alla andra trafikanter, vilda djur osv.
Sen handlar det väldigt mycket om inställning och attityd, ta bara en så enkel sak som vad man åker i. Innan det blev varmt åkte många sporthojsåkare i skinnställ, men så fort det blev varmt börjar många köra runt i jeans. Hur tänker man då?! "Jamen jag kör ju bara till jobbet" eller "jag tar det lugnare med jeans". Lugnare = bara 150 på E4? Jamen då är det ju ingen fara, för jeans är ju starka, dom höll ju alltid när jag cyklade omkull när jag var liten, eller...? Och åker man till jobbet är det ju ingen fara, Sveriges bilister har ju lovat att aldrig köra på motorcyklister som åker just till jobbet. Vägverket har dessutom sett till att alltid hålla vägen ren framför hojåkare som åker till jobbet i jeans! :tummenupp :rolleyes:
Och jag ska nog inte gå in på krompråmåkarnas skyddsutrustning. "Äh, på en sån här gammal hoj behöver man ju inte åka runt med ett sånt där raceställ, den har inte många hästar den här inte" Åfan, så asfalt å träd blir mjukare om man trimmar ner hojen?!
Nu är väl inte jag alltid en ängel heller, men jag försöker tänka på vars jag gasar, kör lugnt på okända vägar, kör ALDRIG om vid korsningar, skymda kurvor och backkrön och självklart har jag alltid full skyddsutrustning!

så fort det blev varmt börjar många köra runt i jeans. Hur tänker man då?! "Jamen jag kör ju bara till jobbet" eller "jag tar det lugnare med jeans". Lugnare = bara 150 på E4?

Ja men de är ändå konsekventa i sin utstyrsel.

Vad som är fascinerande är dom som åker i skinnställ, hjälm, stövlar men helt utan handskar för att det "fläktar så skönt". Ser såna hojåkare ett par gånger i veckan på essingen. Trist att överleva en hojolycka, men istället för händer har två blodiga kebabbollar.. :näsblod

Ja men de är ändå konsekventa i sin utstyrsel.

Vad som är fascinerande är dom som åker i skinnställ, hjälm, stövlar men helt utan handskar för att det "fläktar så skönt". Ser såna hojåkare ett par gånger i veckan på essingen. Trist att överleva en hojolycka, men istället för händer har två blodiga kebabbollar.. :näsblod
Ja, lite missriktat :va När jag tränar cykel så cyklar jag aldrig någonsin utan hjälm, handskar å glasögon :fakta Skrubbsår på knäna kan jag ta, men utan händer blir det rätt trist, å ser jag inget för jag har en humla i ögat så kan det också gå rätt illa...

Skinnbyxor i all ära, men när det handlar om dödsolyckor och "allvarligt skadade" är det i allmänhet huvud och rygg och ev. innanmätet i bröstkorg/mage som har tagit stryk. Jag ger mig aldrig ut utan hjälm/ryggskydd/handskar och jag har nästan alltid stövlar/övdel med axel/armbågsskydd, men i alla fall.

Vad jag vill komma till är att man skall inte ha övertro på sina skydd. Vissa verkar tro att de är odödliga bara för att de sitter med ett dyrt raceställ för 15000:-, vilket de får erfara inte är fallet när det där trädet närmar sig i 150 km/h..

Det är självklart att man aldrig kan utrusta sig med nog bra kläder/skydd, men tråden handlade från början om dödsolyckor/allvarligt skadade och då handlar det oftast mer om omdöme/koll än skydd. Då förutsätter jag givetvis att alla ALLTID har minst hjälm och ryggskydd..

/C

Jag åker aldrig en meter utan full utrustning. Inte ens 500m till macken för att tvätta hojen. Väldigt många olyckor händer faktiskt precis efter man gett sig iväg: "Jag skulle ju bara...".

Jag pratar naturligtvis inte om dödsolyckor nu. Där är det omdöme, självinsikt etc som betyder mest men på varje dödsolycka går det säkert 100 mindre olyckor och det sammanlagda lidande som dessa ger är också avsevärt. Effekterna av dessa olyckor kan till stor del undvikas genom att *alltid* ha bästa tänkbara utrustning.

Vad läser jag överallt.

Bra talat Kungen , kan bara instämma i det du skrivit. Det talas mycket om att synas i trafiken och det är nog helt riktigt med varselvästar mm.
Viktigast ändå är nog att ändra beteende i trafiken , tänka 3 steg framåt och SÄNKA HASTIGHETEN . Det finns ju alltid dom som kommer gasa och jag vet faktiskt inte hur man skall nå fram till dom , det tråkiga är ju att dom drar med oss alla som kör med förstånd dvs vi får alla MC-förare negativ kritik och uppmärksammhet pga dessa gasglada MC-förare. Detta är ju naturligtvis inte bra för MC-organisationerna och vi sporthojsåkare i synnerhet. Risken finns ju att myndigheter/politiker förbjuder sporthojar i trafiken till slut pga olycksstatistiken. Om man kunde få dessa gasglada och omdömeslösa mc-förare att köra av sig på bana vore nog bäst. Vi som "normala" förare borde hitta på något och föregripa myndigheternas beslut innan detta slutar med totalförbud för sporthojar.Jag är själv 40-år och har två barn och tjej. Man vill ju inte att dom skall förlora en pappa och pojvän. Brukar tänka på det när jag kör och då blir det med automatik att man kör lugnare och mer förutseende.
Kör lungt och lätta på gasen alla hojbröder och systrar.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back