Etanolkonvertera mc?

WHAYYyyyyyyyyyy???!!!
För dom som tror att det blir Ååå är billigare att köra på etanol..LÅNGNÄSA..
 
AleX skrev:
Som tidigare sagt..

Bera genom att köra på e85 ska inte ge någon effekt ökning men den klarar mer "trim " och då får du ut mer effekt än vad bensin hade klarat innan den spikat.

Jo, jag anser nog att det gör det. Bränsle-luftblandningen får mer energi per volym. Detta borde rimligtvis leda till högre effekt.
 
Bomanrd skrev:
Vad kostar bränslet per liter och vart finns det att få tag på? Om man kör med etanol i tvåtakt så måste man väl ha speciell 2-t olja? Vore kul att prova och se hur rd:en går. :)

Förövrigt så bor jag i kopparberg, så det kanske finns i Lindesberg eller Ludvika?

Jag tankar hos OKQ8, dom tar 7,93 just nu. Men det finns billigare.

Du måste ha en speciell 2-taktsolja. Jag kan inte säga vilken på rak arm men kolla här:

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=1478

Tankställena ser du om du går in på http://www.etanol.nu och klickar på "TANKSTÄLLEN" till vänster.

Lycka till, men var noga med oljan.
 
Bomanrd skrev:
Vad kostar bränslet per liter och vart finns det att få tag på? Om man kör med etanol i tvåtakt så måste man väl ha speciell 2-t olja? Vore kul att prova och se hur rd:en går. :)

Japp, du behöver en ricinbaserad olja i det läget, vilket också kräver en perfekt bestyckning. Annars kommer kolvringarna bosätta sig i kolvringsspåren.

Dieselkillarna (fyrtakt) har det så mycket lättare med att konvertera... :huvet

Shell Advanced Racing M fungerar fint med den E85-soppa som de kränger i Svea. Dock är detta på färdigblandad mixtur. Osäker på hur det skulle fungera med separatsmörj. :confused: Men som det känns personligen, så skulle jag knappt våga prova... :död

E22 skrev:
WHAYYyyyyyyyyyy???!!!
För dom som tror att det blir Ååå är billigare att köra på etanol..LÅNGNÄSA..

Även om det vanliga drickat (bensin) ramlar ner på runt tian igen i literpris, så är det fortfarande billigare med E85 på sikt.

För min del skulle jag inte konvertera för prisets skull i första hand.....utan...motorgången...doften. Mums! De som känt doften av en tvåknackare på Etanol och Ricin vet vad jag menar.. :yoparty :kär



Fräd här på forumet har konverterat en tvåtaktare....han bör ha rätt fina erfarenheter nu... :)
 
Last edited:
anders65 skrev:
Jo, jag anser nog att det gör det. Bränsle-luftblandningen får mer energi per volym. Detta borde rimligtvis leda till högre effekt.
E85 har mindre effekt / liter.
Fördelen är kylegenskaperna, det extra syret som frigörs och då givetvis mer knackbeständighet så / varv i en förbränningsmotor ger det mer effekt vid en högre mängd (~30%) av bränsle än bensin vilket man kan kompensera åt E85's fördel då man kan höja grundkompressionen och tidigarelägga tändningen.
Den största effektvinsten enligt lite torrkörningsresultat är att effekten ökar mest där knackningsegenskaperna kommer bäst tillhanda dvs mellanvarv vid aggressiv förtändning.

Just nu är det 2 projekt jag har lite insyn i:

En kompressormatad båt med Volvo 5'a krävd effekt 300hp
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e

och en RX7 wankel som ska gå på E85.

Båda motorerna behöver bra kylning då båten är en vattenjet som hela tiden går på maximalt effektuttag samt wankeln som är känd för att gå varm vid effektökning.

Får återkomma senare med resultat hur mycket extra det ger i "verkligheten" har lite effektuppgivelser som inte brukar diffa så mycket men väntar på de riktiga.
 
Last edited:
aci skrev:
E85 har mindre effekt / liter.

Nu pratar du om E85 i flytande form.

Det som är intressant är ju vad som går in i motorn, dvs den färdiga bränsle/luft-blandningen. Då är effekten / liter större med E85.
 
anders65 skrev:
Nu pratar du om E85 i flytande form.

Det som är intressant är ju vad som går in i motorn, dvs den färdiga bränsle/luft-blandningen. Då är effekten / liter större med E85.

Självklart, det var det som jag knöligt och oläsligt beskrev ;)

Edit: Eller hmm kanske, du får ju mer volym färskgaser... menar du / liter bränsle, färskgas eller motorvolym?
 
Last edited:
aci skrev:
Självklart, det var det som jag knöligt och oläsligt beskrev ;)

Edit: Eller hmm kanske, du får ju mer volym färskgaser... menar du / liter bränsle, färskgas eller motorvolym?

Det var nog jag som var otydlig. ;)

Jag menar / liter färskgaser. Volymen hos färskgaserna borde ju minska efterssom luftbehovet minskar, tack vare att etanolen bidrar med eget syre till förbränningen.
 
anders65 skrev:
Det var nog jag som var otydlig. ;)

Jag menar / liter färskgaser. Volymen hos färskgaserna borde ju minska efterssom luftbehovet minskar, tack vare att etanolen bidrar med eget syre till förbränningen.

Är inte så säker på det hade några densitets/gasforms tabeller som jag givetvis har slarvat bort nu men är ganska säker på att det blir mer i gasform allafall efter förbränning.

Ska kolla upp det.

M. Glömsk :huvet
 
Last edited:
Humm, får rysningar när man läser om ricinolja. Kommer ihåg från modellflyget hur kletigt det blir och efter ett tag så klibbar allt ihop. Men med Redlines olja så verkar detta inte vara något problem? Men sen är väl denna oljan svindyr, hoppas det kommer på biltema snart :) . Äsh när jag har tagit kortet ska jag dra till linde och köpa lite e85 och prova, kan ju inte gå mer än åt helvitte och det verkar som om alla som kör på denna soppa är nöjda och tar ut mer effekt, mindre sot mm. Lukten kommer ju iallafall rocka fett :yoparty. Sen hur mycket etanol är det i akrylatbensin? Kör crollen på detta och är nöjd.
 
Bomanrd skrev:
Humm, får rysningar när man läser om ricinolja. Kommer ihåg från modellflyget hur kletigt det blir och efter ett tag så klibbar allt ihop. Men med Redlines olja så verkar detta inte vara något problem? Men sen är väl denna oljan svindyr, hoppas det kommer på biltema snart :) . Äsh när jag har tagit kortet ska jag dra till linde och köpa lite e85 och prova, kan ju inte gå mer än åt helvitte och det verkar som om alla som kör på denna soppa är nöjda och tar ut mer effekt, mindre sot mm. Lukten kommer ju iallafall rocka fett :yoparty. Sen hur mycket etanol är det i akrylatbensin? Kör crollen på detta och är nöjd.

Redlines olja går på runt 200kr/L, fråga hos mekonomen så kan dom ta in, men det tar lite tid då dom måste beställa till centrallagret först.
 
Mr Edholm skrev:
Fräd här på forumet har konverterat en tvåtaktare....han bör ha rätt fina erfarenheter nu... :)

Ja jävlar, man är visst rikskändis. Hehe..

Till 2-takt med E85 kan jag rekommendera Shell Advance Racing M - Den kör jag på tillsammans med etanol och det fungerar klockrent. Kan också tillägga att jag fick bestycka upp mer är 30%. Närmare 90% fick jag gå upp för att få motorn att gå ordentligt. Motorn var en 50cc Scooter-motor med 19mm förgasare om någon undrar.
 
Jobbarkompisen kör på etanol i sin 245:a -90 han upplever den som något segare och lite tjurigare vid start, skvimpade i några liter 95 så var problemet löst, han påstod att det krävdes insprutning men det går tydligen att stycka om förgasarna, bra forum det här.
 
Klart det funkar med E85. Jag är f.n. kvaletta i Super Gas Bike i Västerås - körandes E85, med förgasare. Den är inte speciellt "seg" i starten tycker jag. :hihi

Pertan skrev:
Jobbarkompisen kör på etanol i sin 245:a -90 han upplever den som något segare och lite tjurigare vid start, skvimpade i några liter 95 så var problemet löst, han påstod att det krävdes insprutning men det går tydligen att stycka om förgasarna, bra forum det här.
 
andersbrink skrev:
Klart det funkar med E85. Jag är f.n. kvaletta i Super Gas Bike i Västerås - körandes E85, med förgasare. Den är inte speciellt "seg" i starten tycker jag. :hihi
Vad har du för tid på din original 245:a då :7peta
 
Pertan skrev:
Vad har du för tid på din original 245:a då :7peta

Super Gas kör 6.20 index på 201 meter. Banditen som jag hade tänkt åka med går 6.20 varenda gång - men vev- eller staklager är på g att torska. Den blå/vita turbon gjorde 6.21 (enda giltiga kvaltiden, 6.07 & 6.13 de andra två reporna) när jag missade en växel och släppte av lite. Fast allt är egentligen reaktionstid och taktik vid målgången. Dvs bara räv & rackarspel! :hihi
 
andersbrink skrev:
Super Gas kör 6.20 index på 201 meter. Banditen som jag hade tänkt åka med går 6.20 varenda gång - men vev- eller staklager är på g att torska. Den blå/vita turbon gjorde 6.21 (enda giltiga kvaltiden, 6.07 & 6.13 de andra två reporna) när jag missade en växel och släppte av lite. Fast allt är egentligen reaktionstid och taktik vid målgången. Dvs bara räv & rackarspel! :hihi

Så rent krasst är det bara öka på munstyckena ordentligt och ha en burk
startgas redo, så bör det inte vara nåt problem?
Bara köra hojen i bänk så det blir rätt luft/bränsle blandning?
Eller hur gör man för att det ska bli rätt?
Motorerna klarar detta rakt av annars?

Jag har nämnligen funderingar på att köra race på E85,
så den här tråden var ju ganska intressant :)
 
Last edited:
Startgasen börjar behövas under 10 grader. Helst bör man ha rätt hög kompression för att få upp värmen i cyllarna mha kompressionsvärmen, då kan man nog starta den neremot +5C.

Betänk dock att SVEMO egentligen inte tillåter E85 eftersom bränslet inte är godkänt enligt det tekniska reglementet. Fast... reglerna har tidigare sagt max 1% etanol trots att vi haft 5% etanol i 95 oktan rätt länge nu.

Du bör bänka. Jag körde så fett att den började misstända och backade sen av två storlekar. Tomgången är kitsligast att få till eftersom förgasarna inte är direkt gjorda för att fettas upp 30% på tomgångskretsen. Se upp så att inte fjädrarna under ställskruvarna "tar slut" så att skruvarna vibrerar loss för dig. Jag kör med 6 varv utskruvat mot normala 2-1/2 varv.

Motorerna klarar av det. Det som kan bli ett problem är att om du startar den ofta i garaget blir det en VÅLDSAM kondensbildning i cylle och avgassystem så oljan ser ut som filmjölk efter ett par startar (och inte blivit körd riktigt varm på vägen).

Nightwish skrev:
Så rent krasst är det bara öka på munstyckena ordentligt och ha en burk
startgas redo, så bör det inte vara nåt problem?
Bara köra hojen i bänk så det blir rätt luft/bränsle blandning?
Eller hur gör man för att det ska bli rätt?
Motorerna klarar detta rakt av annars?

Jag har nämnligen funderingar på att köra race på E85,
så den här tråden var ju ganska intressant :)
 
Grrrooov skrev:
Går det att höja en powercommander så pass mycket genom att använda knapparna på den eller hur mycket gör varje steg på dioderna?

Har för mig att det är 2% per led och 4% för vissa modeller. Men man kan ju knappa in i cellerna istället.

Problemet är snarare kanske att man bottnar spridarna med för lång duty cycle. De skall ju gå upp till ca 80%. Behöver man mer så får man köra med andra spridare eller tryck. Det blir risk för att även om spridarna står öppna 100% så räcker inte soppamängden. Om man gissar att orginal vid full gas och max vrid träffar 80%. Om man ökar 30% i pc'n når man 80 + 30*0.80 = 104%. Och det vid det allra mest kritiska tillfället. Läskigt.

edit: UTRÄKNINGEN ÄR TOKFEL
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top