Etanolkonvertera 740. Höja bränsletryck

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har kört på 50-60% etanol i tanken utan någon modifiering ett tag men tänkte åka på 100% e85 nu så känner att jag borde höja bränsletrycket.

Måste man köpa en bränsletrycksregulator för 700kr eller finns det billigare?

En kompis berättade om en fulmecklösning, att ta en tång och trycka ihop den som sitter original. Någon som provat?:rolleyes:

Har också hört om att man kan klämma ihop org btr`n men kan rekommendera dig att köpa en "riktig"...
Finns väl för ca 500kr, största fördelen är att du har en klocka och ser det exakta trycket. Pengarna sparar du in på inte alltför många mil :tummenupp

Du kan annars byta till begagnade spridare från en Volvo 850 turbo (dom orangea). Dom ska ge rätt mängd för 100% E85 med orginal bränsletryck. Fördelen med dom är att du får bättre spridarbild än om du höjer trycket på orginal.

Men det funkar förmodligen nästan lika bra att höja trycket:tummenupp

Har du provat att köra 100% e85 utan att höja trycket? Vet inte hur gammal bil du har men många moderna bilar fixar det.

Det funkar utmärkt att klämma ihop original regulator men då måste du veta vilket tryck du ska ha, det är svårt att ångra sig när regulatorn väl är ihopklämd.
Min regulator är pressad så den ger 4 bar i grundtryck men den ska konverteras med en sats från alutech.se för att kunna justeras i samband med spridarbyte.

sök på "etanol forum" på svenska sidor i google och du kommer att hitta hjälp

Visst går det att trycka ihop dem :D men vill man vara seriös så är kanske en ny regulator att rekommendera...
Har för mig att man kan behöva mickla med tändningen med. Ibland gillar inte tändkurvan etanol.

Har du provat att köra 100% e85 utan att höja trycket? Vet inte hur gammal bil du har men många moderna bilar fixar det.

Det går säkert men skulle tippa på att den saknar ändå mer kraft samt går en aning snålt på soppa då.

Volvo 740 GLT -91 (insprut)

När det gäller att trycka ihop BTR så förekommer det ofta ett stort missförstånd hur detta görs och hur det fungerar samt att man inte förstår skillnad mellan tryck och flöde.

Det händer att folk bara klämmer ihop röret på BTR så flödet stryps. BTR ska klämmas på längden så den interna fjädern spänns mera. Tyvärr är det svårt att få till direkt.

En ställbar BTR med manometer är guld värd när man ska labba.

Fördelen med dom är att du får bättre spridarbild än om du höjer trycket på orginal.

På vilket sätt menar du att spridarna ska ha en minsta aning om vilken BTR som bestämmer trycket? Trams höll jag på att skriva. Men jag menar hörsägen... ;)

Det jag möjligen kan hända med en modifierad (ihoptryckt) BTR är att fjädervägen blir så kort att trycket kan rusa om fjädern bottnar.

Rätt väg är dock att byta till större spridare eftersom högre tryck (oavsett hur man åstakommit det) kan sabba spridarbilden (och ev. att alla pumpar inte klarar trycket). Sen är en variabel BTR med manometer bra att finjustera med.

Last edited:
http://www.cm-racing.se/Shop/Index.php?sArtId=BTR01
Inte så farligt...
Brans.jpg

395kr

Klämma BTR görs i skruvstäd med två hylsor :tummenupp Samt en tillkopplad tryckluftsanordning och en mätare.

Glöm inte öka grunställningen på förtändingen.

kika på www.etanol.nu

På vilket sätt menar du att spridarna ska ha en minsta aning om vilken BTR som bestämmer trycket? Trams höll jag på att skriva. Men jag menar hörsägen... ;)

Rätt väg är dock att byta till större spridare eftersom högre tryck (oavsett hur man åstakommit det) kan sabba spridarbilden (och ev. att alla pumpar inte klarar trycket). Sen är en variabel BTR med manometer bra att finjustera med.

Läs om läs rätt Jag skrev ju precis det som du skrev.

Det är bättre att byta till större spridare för då slipper man att spridarbilden blir sämre när man höjer trycket på orginal spridarna. (detta kan ske mid ställbar eller pressad btr) men det skrev jag aldrig :arsele :tungan :tummenupp

Men om man mipplar sådär så borde den ju dra mera också eller hur?
Min förgasarCorolla -88 fattar inte att jag kör på 60% etanol och därför drar den inte märkbart mer...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti