Etanol = mc

garion.001

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
96 cbr 900rr fireblade
har en lite fråga om etanol...

jag vet att man kan köra på etanol . frågan är hur bra är det ???:confused: med tanke på at ET är mycket torrare och jag som kör utan insprut ;)hedliga vac förknasare:tummenupp .. vet ju också att ET har en kraftigare förbränning än vanlig bensin ....

ps den är ju mycket billigare med :tuttar

Billigare per liter men inte per mil... det garanterar jag...

Men ska man vara miljövänlig så kan de gå :)

Etanol is the shit om man kompressionshöjer och byter munstycken/nålar.

Är en hel del annat du bör byta, tex ventilsäten och olika plastmaterial, oljebytena blir tätare då etanolen läcker ner genom kolvringarna osv. Finns mycket att läsa på tex Zatzy om detta, där man får svar av personer som jobbar med/har kontakter med bilindustrin. Personligen skulle jag aldrig tanka etanol i vare sig min hoj eller min bil, om man bortser från de procenten som redan är iblandad i bensinen.

Har man sett bilder på etanolindustrin i brasilien (därifrån det mesta av sveriges förbrukning kommer) så förstår man att det inte är miljövänligare ;)
Sen ska väl dom flesta material i en modern motor faktiskt klara etanol nu för tiden?

gfhl

Med etanol kan man ha några grader vassare tändning och därmed mer EFFEKT, vilket uppskattas av en del motorcyklister.
Etanolen ligger på 104 oktan så den tål högre komp än bensinen.
Tyvärr måste man tanka lite oftare.

speedwayhojjarna går ju på sprit.

hmm ska nog ha detta under övervägande ... tanka kan man väll göra lite oftare om det är värt det ;)

Har man sett bilder på etanolindustrin i brasilien (därifrån det mesta av sveriges förbrukning kommer) så förstår man att det inte är miljövänligare ;)
Sen ska väl dom flesta material i en modern motor faktiskt klara etanol nu för tiden?

Jag har sagt det förr och säger det igen, här i Norrland har vi haft "gårdstillverkning" av etanol sedan före kriget.
Ökar försäljningen så skulle tillverkningen ta fart, och då slipper vi importera från brasilien.

Nu importerar vi ju redan olja, och har man sett bilder på utvinningen...

Äsch, ni fattar...

Back