Etanol istället för bensin

2995563 Nä.. men du kan ta ut energi när du gör en gas till en vätska då gasen är mer enrgirik

Edit.. skiter i det där då vi inte kommer komma fram till ett enväldigt svar
Jag kan iofs förstå din förvirring. Just värmepump är lite udda men de beskriver det på lite fel sätt. Grejen med det är att den tar energi från marken plus den lilla energi från elen. Så istället får vi ta den energi det tar för att lagra energin i marken. Och där har vi en fruktansvärt hög energi. Det utelämnar de i uträkningarna. Detta är min spekulation iaf.

De brukar säga att du tar 1kW/h i "eluttaget" och får 3-4kW/h, men detta beror då på att energin hämtas ifrån marken. Och denna värmer ju då både sol och jordens kärna. Och där har vi Energi. :D

2995558 Men du missuppfattar själva huvudsaken. Du kan aldrig ta ut mer energi ur en t.ex. vätska än vad det finns i den, det är väl ganska logiskt? Slut på diskussion.

Sorry för OT !
nej, det klart att man inte kan.

men har har inte helt fel.

I just värmepumpar så använder man en liten mängd el, till att driva, för att få ut mer "på andra sidan".
Men det man driver med elen, utvinner energi ur tex. luften, marken osv.

Så man skapar så klart ingen energi. Man utvinner den och "sparar" den för användning..typ..

Ganska klyddigt..:hihi

2995796 Jag kan iofs förstå din förvirring. Just värmepump är lite udda men de beskriver det på lite fel sätt. Grejen med det är att den tar energi från marken plus den lilla energi från elen. Så istället får vi ta den energi det tar för att lagra energin i marken. Och där har vi en fruktansvärt hög energi. Det utelämnar de i uträkningarna. Detta är min spekulation iaf.

De brukar säga att du tar 1kW/h i "eluttaget" och får 3-4kW/h, men detta beror då på att energin hämtas ifrån marken. Och denna värmer ju då både sol och jordens kärna. Och där har vi Energi. :D
precis:fakta

Last edited:
nej, det klart att man inte kan.

men har har inte helt fel.

I just värmepumpar så använder man en liten mängd el, till att driva, för att få ut mer "på andra sidan".
Men det man driver med elen, utvinner energi ur tex. luften, marken osv.

Så man skapar så klart ingen energi. Man utvinner den och "sparar" den för användning..typ..

Ganska klyddigt..:hihi

precis:fakta
Men gud så bra...
Spelar ingen roll, det var inte de vi diskuterade! Diskussionen började med att han sa att verkningsgraden kan vara 400-500%...

Så att man får bort alla rester från bensin/olja lämnar efter sig i bränslesystemet. Och Etanol är ett väldigt bra lösningsmedel som då gärna kan lösa upp dessa. Problem blir det om för mkt rester löses om på för kort tid vilket kan medföra problem med flödet i bränslesystemet, vilket kan ge hemska resultat (ena raset jag såg var inte kul:näsblod )!

:)

Bensin är oxå ett väldigt bra lösningsmedel ... låter som en myt

Bensin är oxå ett väldigt bra lösningsmedel ... låter som en myt

Visst, men etanol löser bättre. Vad jag uppfattat så vågar jag nog tro på det ganska hårt.

Ett exempel där det skedde är när Ronkens cylinder nöp p.g.a. alla gamla avlagringar som löst sig vilket ledde till en för tunn blandning:

"Som synes en rejäl nypning...
Och vad var nu orsaken till detta kan man fråga sig?
Jo när jag plockade av förgasare såg jag att det hade runnit något svart klet från emulsionsröret, skruvade isär förgasaren och såg då att emulsionsröret var nästan helt tätt av denna gegga...

Det som hade hänt var att efter en tids körning på etanol hade avlagringar och föroreningar i förgasaren som kommer från den bensinen som en gång i tiden flödade genom förgasaren... (bland annat harts och andra tråkiga ämnen)
De avlagringarna fick helt plötsligt för sig att lösas upp av etanolen, väl löst följer det med etanolen upp genom munstycken i i emulsionsröret, men där klumpade ihop sig.

Resultatet blev kraftig minskning av flödet genom emulsionsröret = överjävligt leanad förbränning = instant seize up "

Finns på hans tråd: http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=109

Skulle JAG byta till etanol skulle jag utan att tveka byta ut soppaslangar, rengöra förgasare och de delar som är kontakt i bensin och olja! :)

Last edited:
Back