Etanol istället för bensin

2993725 Alltså..etanol är nte speciellt miljövänligt..!

det alla hänger upp sig på är att det släpper ut färre mol koldioxid per LITER!

men ingen nämner att det inte heller har samma grad av effektivitet som vanlig bensin. Därför man har 15% vanlig heptan i etanolen för att det ska bli någorlunda och därför behövs det mer C2H5OH för att nå samma "effekt"

Så dem släpper oftast ut samma mängd CO2 per MIL! efterssom det för det mesta är "samma" motor/bil..och att det därför behövs mer etanol (C2H5OH) för att driva samma bil/effektiva motor en mil.

Så för att en etanolbil ska släppa ut mindre CO2 och andra avgaser så skulle man behöva en super effektiv motor..som kunnde utvinna samma mängd energi ur en mol C2H5OH som ur en mol C7H16.

Liksom, en liter C7H16 bildar ca 2089g CO2 när det reagerar med O2, samtidigt som en liter C2H5OH ger 1506g.
Så kollar man bara på det, så är det ju klart miljovänligt.

Men det krävs MER E85 för att driva samma bil/tungd/massa en mil, än om man hade kört på det mer effekt rika heptan'et.
Kaxa dig inte! :4skrika

Jag hängde faktiskt med på formler och allt fast vi inte har läst kemi än, så det så! :hihi

Alltså..etanol är nte speciellt miljövänligt..!...
Ehm...alltså, den mängd koldioxid ett etanolfordon släpper ut tas omhand av naturen. Eftersom det utvinns av naturen. Koldioxiden går runt lixom. Medans med bensin så tillförs det bara mer koldioxid som igentligen inte hör hemma i naturen.

Fan va jag suger på att förklara saker...:hihi

Och fan va seg jag är. Fan ta min webbläsare som vägrar att uppdatera vissa sidor.

Last edited:
Ehm...alltså, den mängd koldioxid ett etanolfordon släpper ut tas omhand av naturen. Eftersom det utvinns av naturen. Koldioxiden går runt lixom. Medans med bensin så tillförs det bara mer koldioxid som igentligen inte hör hemma i naturen.

Fan va jag suger på att förklara saker...:hihi

Och fan va seg jag är. Fan ta min webbläsare som vägrar att uppdatera vissa sidor.

förklara skillnaden på CO2 och CO2 :va

förklara skillnaden på CO2 och CO2 :va

Precis som han säger kan han inte förklara rätt :pannkyss
Det han menar är att när vi kör på etanolen frigör vi bara den koldioxid som finns bundet i växterna och som tillhör vårat "slutna system". (Växterna tar upp koldioxid och växer och blir stora, sen frigör vi den när vi kör bilen men sedan tar ju en ny växt upp den koldioxiden så det går bara runt och runt). MEN när vi kör på olja frigör vi koldioxid som INTE tillhör vårat "slutna system" och det blir alltså mer koldioxid i vår stackars atmosfär :P
Klokare nu?

Last edited:
Whoot what why??? Förklara ...

Så att man får bort alla rester från bensin/olja lämnar efter sig i bränslesystemet. Och Etanol är ett väldigt bra lösningsmedel som då gärna kan lösa upp dessa. Problem blir det om för mkt rester löses om på för kort tid vilket kan medföra problem med flödet i bränslesystemet, vilket kan ge hemska resultat (ena raset jag såg var inte kul:näsblod )!

:)

Precis som han säger kan han inte förklara rätt :pannkyss
Det han menar är att när vi kör på etanolen frigör vi bara den koldioxid som finns bundet i växterna och som tillhör vårat "slutna system". (Växterna tar upp koldioxid och växer och blir stora, sen frigör vi den när vi kör bilen men sedan tar ju en ny växt upp den koldioxiden så det går bara runt och runt). MEN när vi kör på olja frigör vi koldioxid som INTE tillhör vårat "slutna system" och det blir alltså mer koldioxid i vår stackars atmosfär :P
Klokare nu?

jo men precis innan, i hannes inlägg så kom vi fram till att något som är etanoldrivet och något som är bensindrivet släpper ut samma mängd CO2, tycker det borde inte göra så pass stor skillnad om det är från det "slutna" systemet eller inte

2993971 Precis som han säger kan han inte förklara rätt :pannkyss
Klokare nu?
precis!

2994233 jo men precis innan, i hannes inlägg så kom vi fram till att något som är etanoldrivet och något som är bensindrivet släpper ut samma mängd CO2, tycker det borde inte göra så pass stor skillnad om det är från det "slutna" systemet eller inte
Jo, alltså..

"Från början" fanns det lagom mkt koldioxid i vårt system.

Men sen när vi började använda fossila brännslen, olja/gas osv. som har lagrats "utanför" vårt system, tillförs det ju och halten ökar.

Det som är bra med atanol är att man framställer det av tex. energiskog.

Och allt kol som finns i energiskogen, har den tagit upp från naturen.
Alltså så tillförs det inte mer, än vad det en gång funnits.
Men om man INTE planterar ny skog, då finns det ju inga växter som kan ta upp CO2'n igen.

Alltså så pumpar vi bara in mer och mer hela tiden när vi bränner fosila bränslen, men vi "återanvänder" bara det gammla med etanol..:)

Last edited:
sen är det väl så att det är grymt svårt att få det att stämma med bestyckning och förbränning när man använder etanol? kommer ihåg att farsan vela ha etanol i sin kawwa z1000j men när han lämna motorn till motospeed så sa dom att de var nästan omöjligt att få det att funka bra..:va

2993860 Kaxa dig inte! :4skrika

Jag hängde faktiskt med på formler och allt fast vi inte har läst kemi än, så det så! :hihi
haha! nice;)

men här e själva uträkningen;)

Bensin

Består av en jävla massa ämnen, men till absolut största del Heptan.

Heptan C7H16

dens. = 0,682 g/cm3
mHeptan = 1liter = 0,682*1000 = 682g.
MHeptan = 100,23 g/mol
NHeptan = m/M = 682/100,23 = 6,78 mol

C7H16 + 11 O2 -> 7CO2 + H2O
1 mol ----- <=> 7 mol ----
6,78 mol ---- <=> 47,46 mol ---

MCO2 = 44,01 g/mol
mCO2 = n*M = 47,46*44,01 = 2089g.

Etanol[E85]
Består även det av en mängd olika ämnen, som tex. kräkmedel, färgmedel.
Men till största del av just Etanol.

Etanol C2H5OH

dens. = 0,789g/cm3
mEtanol = 1liter = 0,789*1000 = 789g.
MEtanol = 46,1 g/mol
NEtanol = n/M = 789/46,1 = 17,11 mol

C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O
1 mol ---- <=>..2 mol ----
17,11 mol ----..<=>..34,22 mol ---

MCO2 = 44,01 g/mol
mCO2 = n*M = 34,22*44,01 = 1506g.

Fy fan va du va grym på kemi då :P
Allt ser rätt ut förutom balanseringen, och det jag vet är att det inte alls blir rätt om det inte är rätt balanserat, det var iaf det som fuckade upp mitt prov :huvet

2994401 Fy fan va du va grym på kemi då :P
Allt ser rätt ut förutom balanseringen, och det jag vet är att det inte alls blir rätt om det inte är rätt balanserat, det var iaf det som fuckade upp mitt prov :huvet
säg det till min lärare...hon vill bara ge mig G:(

men vad är fel i balanseringen, kan mkt väl vara så..liite mkt att skriva detta såhär tidigt på morgonen..:)

säg det till min lärare...hon vill bara ge mig G:(

men vad är fel i balanseringen, kan mkt väl vara så..liite mkt att skriva detta såhär tidigt på morgonen..:)

16 H + ... ger 8H2O

C7H16 + 11 O2 -> 7CO2 + 8H2O

Och så krävs det 3.5 O2
alltså
C2H5OH + 3,5O2 -> 2CO2 + 3H2O
eller
2C2H5OH + 7O2 -> 4CO2 + 6H2O

Sedan är det energimängden som ska hållas konstant för konstant hastighet. =44MJ/kg för bensin och 26.9MJ/kg för etanol.
Alternativt luftmängden om vi pratar fullgaskörning.

Ja det känns väl som alla svar redan har kommit. :hihi

Jag kan säga hur det blev praktiskt sett då. :rolleyes:

Enda problem jag stött på är att den är lite osäker på låga varv, menkan ju bero på att lågfartsmunstycket inte är bytt. :rolleyes:

Annars så är det ingen skillnad på effekt som man märker men bromsbänk kanske påvisar annat. Du får ingen ökning i effekt på motorn när den är så pass orginal. Vid hårdare trimmning så kommer du nog troligtvis märka skillnad.

Kallstarter är ett litet problem dessutom. Då är den relativt svårstartad. Men lite startgas i den så går den igång direkt.

Ang oljor och etanol så kör du med separatsmörjning så fungerar i princip alla 2-takts oljor. Men jag skulle rekomendera en vegetabilisk. :tummenupp

Väljer du fel olja och blandar i tanken så kommer du snart få riva ned hela bränslesystemet. :tummenupp Då etanolen utsöndrar ett brunt klet tillsammans med oljan och dett sätter sig överallt. T.ex på munstyckena.

tänk att bensin är sen en bil med öppen dumpventil. den pyser ut det i atmosvären utanför bilen =jorden

och att etanol är en bil med återcirkulernade dump (som typ alla saab har på sina turbobilar) så åker det tillbaka till insuget igen = inget kommer utanför bilen = jorden

nu kanske alla som får fordon fattar :)

tänk att bensin är sen en bil med öppen dumpventil. den pyser ut det i atmosvären utanför bilen =jorden

och att etanol är en bil med återcirkulernade dump (som typ alla saab har på sina turbobilar) så åker det tillbaka till insuget igen = inget kommer utanför bilen = jorden

nu kanske alla som får fordon fattar :)
hahaha, att detta skall vara så svårt? Undrar hur många som kommer förstå denna förklaringen :tungan

2993775 Jo, du verkar kunna det dära bättre än mig. Men själv så tror jag inte etanol har någon framtid man måste väll hitta något annat...
Tror absolut inte det är framtiden heller. Otto-motorn är uråldrig och ineffektiv och måste bort.

Back