Ersättningsskyldighet vid skada

Maria S

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
svart ER6n
För just nu diskussioner med LF angående ersättning för min hoj som blev påkörd när den stod parkerad utanför mitt jobb. Att reparera skadorna, skrapad hela vänster sida, överstiger 80% av hojens värde och därmed erbjuds jag att lösa in den, men till för mig alldeles för lågt bud.
LF vill gärna reparera för att hålla kostnaderna nere och så länge det blir som den såg ut innan så är jag nöjd.
Då hävdar han att dom är bara skyldiga att laga det som är trasigt men dom är inte skyldiga att laga den så den blir i ursprungligt skick, dvs som den såg ut innan det hela hände.
Nån som har erfarenhet av detta, vad gäller för försäkringsbolaget?

Dom är skyldiga att återställa den i samma skick som den var innan olyckan. Hur menar han att han skulle reparera det trasiga utan att den blir i samma skick som innan skadan? :va

Läs i ditt försäkringsvillkor.

Det ska åtgärdas så att det är lika fint som innan, inget snack om saken!

Blev den helt överkörd eller vad? Är det en -04 ska den naturligtvis till nyskick, annat om det varit en -94.

Suomalainen skrev:
Lösa in för en vältskada!!!?? :brinnerup Herre jösses..inte undra på att vi har astronomiska premier!

Den blev påbackad och styrd bakom en personbil, räknas väl inte som vältskada??

Maria S skrev:
För just nu diskussioner med LF angående ersättning för min hoj som blev påkörd när den stod parkerad utanför mitt jobb. Att reparera skadorna, skrapad hela vänster sida, överstiger 80% av hojens värde och därmed erbjuds jag att lösa in den, men till för mig alldeles för lågt bud.
LF vill gärna reparera för att hålla kostnaderna nere och så länge det blir som den såg ut innan så är jag nöjd.
Då hävdar han att dom är bara skyldiga att laga det som är trasigt men dom är inte skyldiga att laga den så den blir i ursprungligt skick, dvs som den såg ut innan det hela hände.

Eller så står du på dig och överklagar budet de vill ge dig.. De brukar alltid ge me sig lite och gå med på att betala ut lite mer om du bara står på dig...

///Micke

Full återställning, om inte finare än den var innan. Om du vill lösa in hojen så ska de gå efter marknadsvärdet så att du kan köpa en likadan eller likvärdig hoj för de pengarna du får ut, kanske blir att tänka på då de inte lär bli klara med reparationerna tills sesongen börjat. :gnissla

Han på LF vill lacka om ramen men lackeraren kan inte lacka den på samma sätt den är lackad sen tidigare, det är nån sorts struktur plus halvmatt lack. Han tyckte även att det skulle bli mycket snyggare om man lackade den slät silvermetallic med klarlack, kändes ju inte riktigt som att jag vill hålla med. Helt oväsentligt vad han tycker, undrar om han skulle vilja köra omkring med an mattrollad framskärm på sin nya blanka merca? Enligt honom går det aldrig att komma ifrån att det syns att det är lagat/reparerat, vad är då meningen med en helförsäkring?

Maria S skrev:
Han på LF vill lacka om ramen men lackeraren kan inte lacka den på samma sätt den är lackad sen tidigare, det är nån sorts struktur plus halvmatt lack. Han tyckte även att det skulle bli mycket snyggare om man lackade den slät silvermetallic med klarlack, kändes ju inte riktigt som att jag vill hålla med. Helt oväsentligt vad han tycker, undrar om han skulle vilja köra omkring med an mattrollad framskärm på sin nya blanka merca? Enligt honom går det aldrig att komma ifrån att det syns att det är lagat/reparerat, vad är då meningen med en helförsäkring?
Skitsnack, du måste hota med nåt så han skärper till sig :D. Finns väl myndigheter du kan bråka med så att det fixar sig för dig och gör livet surt för försäkringsbolaget, ge dig inte du ska få hojen helt återställd.

När jag besiktigade min hoj för försäkringsbolagets räkning innan jag fick försäkra den alls så kollade dom just efter smårepor och vad det va för färg och att allt var helt och komplett så att bolaget visste vad dom skulle ersätta vid en eventuell skada.
Han som besiktigade kollade även små saker på motorn (typ om det var några märken i transmissionskåpan, m.m) och när jag frågade varför så sa han att dom ersätter även sådana saker om dom blir skadade/repiga vid en omkullåkning/kollition.

Jag håller med killarna som säger att du ska stå på dig!

Maria S skrev:
Om det var en -04 och du var helt oskyldig är det ju bara att stå på dig. Det ska inte lackas utan bytas mot nytt så det blir originallack. Vems bolag är det, ditt eller den andres? Smet han och ditt bolag vill snåla?

Neutral skrev:
Om det var en -04 och du var helt oskyldig är det ju bara att stå på dig. Det ska inte lackas utan bytas mot nytt så det blir originallack. Vems bolag är det, ditt eller den andres? Smet han och ditt bolag vill snåla?
Kan man inte få ersättning från tex Trafikeförsäkringsföreningen för sånt?

Maria S skrev:

Hoppas att det löser sig för Dig.

Jag hade LF som motpart när en hoj bestämde sig för att köra in i min på Skogskyrkogården i somras, då löste de hela skadan på ett föredömligt sätt, förutom att de "bara" värderade min hjälm till 80% av nypriset idag.

Hojen däremot blev som ny när de godkände att all skadad plast och plåt, slip-on etc, byttes, dvs hojen har sprillans kåpset runt om numera + sprillans slip-on och ny tank.

Så stå på Dig och lycka till.

Måste ju även skicka en eloge till Jörgen på MC-Bolaget för bra jobb på hojen också.

Last edited:
om du står på dig och säger till försäkringsbolaget att du jättegärna vill behålla hojjen så kommer du förmodligen att få det också, för som det låter på dig så verkar det vara ett gränsfall om det är inlösen eller inte. Och ja, fordonet måste bli i samma skick som innan den blev skadad för att jobbet ska kunna godkännas, Ang struktur lackeringen på ramen, är det en lackeringsfirma som är ansluten till MRF så kan dom måla det också, om inte exakt likadant, så kan dom då måla något som är näst intill identiskt. Jag hoppas att det löser sig för dig, det brukar det oftast göra

Det försäkringsbolag som brukar tjuras/bråka mest är LF..

Maria S skrev:
Den blev påbackad och styrd bakom en personbil, räknas väl inte som vältskada??

Påbackad på en parkering, i mitt huvud så märker man väl det som bilförare och stannar direkt vilket på sin höjd borde lett till en vält hoj. Du menar alltså att han fortsatte backa??? :brinnerup

Det finns ingen möjlighet att få tag på gubbfan/kärringen då (antar att de smet)? Dennes trafikförsäkring täcker ju skadan...

Personen som uppenbarligen inte har alla får hemma drog därifrån utan att stanna, som tur är såg två snälla människor det hela och lämnade sina vittnesuppgifter.
Eftersom den bilen var oförsäkrad och vittnena kunde intyga att han var vållande så gick TFF in och täckte min självrisk.
Har fortfarande inte hört nåt från polisen ännu, hoppas ju att han åker dit för smitning samt att TFF skickar en fin räkning för att bilen körts oförsäkrad.

Vill bara att hojen ska bli lika fin igen, det förtar ju lite av glädjen med att ha den när man ska behöva tjafsa om sånt som är självklart!
Eftersom jag stått parkerad, dessutom så långt ifrån och avskilt det gick, så ska väl inte jag straffas för att nån idiot kör på den!

Maria S skrev:
Personen som uppenbarligen inte har alla får hemma drog därifrån utan att stanna, som tur är såg två snälla människor det hela och lämnade sina vittnesuppgifter.
Eftersom den bilen var oförsäkrad och vittnena kunde intyga att han var vållande så gick TFF in och täckte min självrisk.
Har fortfarande inte hört nåt från polisen ännu, hoppas ju att han åker dit för smitning samt att TFF skickar en fin räkning för att bilen körts oförsäkrad.

Vill bara att hojen ska bli lika fin igen, det förtar ju lite av glädjen med att ha den när man ska behöva tjafsa om sånt som är självklart!
Eftersom jag stått parkerad, dessutom så långt ifrån och avskilt det gick, så ska väl inte jag straffas för att nån idiot kör på den!

PMa mig! Så ska jag berätta hur det funkar!

Back