Ersättningsklassen till 250 GP ska presenteras på lördag.

Jo men att lyssna på en 4-taktare som varmkörs tycker inte jag är störande :pannkyss

Dom som stör mest är MotoGP när dom varmkör sina hojar tex då prisutdelnngarna i dom lägre klasserna sker. Duktigt störande när man inte hör när dom spelar nationalsången tex pga en hoj som står under podiet och som inte ska köras förens efter en timme. Är nog det störigaste som finns i GP..
 
Kan man skynda på beslutet för svenska tävlingar också :D
Så vi slipper torrvarvande 2-takt tallibaner klockan 08.00 på morgonen. :yoparty

Och säg inte att jag är emot mångfald.
Jag gillar 4cyl - 4takt i alla färger :D
 
Dom som stör mest är MotoGP när dom varmkör sina hojar tex då prisutdelnngarna i dom lägre klasserna sker. Duktigt störande när man inte hör när dom spelar nationalsången tex pga en hoj som står under podiet och som inte ska köras förens efter en timme. Är nog det störigaste som finns i GP..

Men vi fick vår hämnd på Anderstorp när vi varmkörde hojarna inför racet mitt under pågående prisutdelning rakt ovanför vår garagebox. :D
 
Kan man skynda på beslutet för svenska tävlingar också :D
Så vi slipper torrvarvande 2-takt tallibaner klockan 08.00 på morgonen. :yoparty

Och säg inte att jag är emot mångfald.
Jag gillar 4cyl - 4takt i alla färger :D

Det vore ju minst sagt trevligt, hoppas hoppas :yoparty
 
Är överladdade motorer helt orealistiskt i detta sammahang? Med turbo eller kompressor borde ju även en 400c fyrtakt kunna komma upp i samma effektsiffror som en 250cc 2t, särskilt om man tillåter e85 (eller liknande) som bränsle.
Jag tänkte samma tanke...
En 400cc med turbo låter ju lite kul.
 
Vääldigt tråkigt. Tvåtakt är ju räjsing, fyrtakt är gathojar. Hoppas iaf inte att dom stora märkena slutar göra tvåtakt räsers.
 
Honda RS och Yamaha TZ?

Honda gjorde dom sista RS250R i år. RS125R gör dom nästa år också. Dom kommer göra 150st då. I år gjordes 100st. '05 och '06 gjorde dom 35st/år.

Yamaha har inte sagt nått. Dom gjorde tom en extemt pytteliten uppdatering på sin TZ250 till i år.

Tror det var Yamaha som slutade göra 250cc 2-t cross men fick så många förfrågningar på sånna hojar så dom tog upp tillverkningen igen. Trotts dom hade tänkt sig lägga ner 2-t. Nu är väll reglerna så att det är 2-t som kommer gälla där igen från nästa år i crossen.
 
Last edited:
Tror det var Yamaha som slutade göra 250cc 2-t cross men fick så många förfrågningar på sånna hojar så dom tog upp tillverkningen igen. Trotts dom hade tänkt sig lägga ner 2-t. Nu är väll reglerna så att det är 2-t som kommer gälla där igen från nästa år i crossen.


Det är många crossbanor som har fått enorma problem med ljudet sedan 4T kom. Tex så lär det finnas banor där Honda 150 4T inte får köra på grund av att de inte klarar av att hålla ljudet på lämplig nivå. 2T ljud kan för många vara lika med döden, men om det kan var det som får många banor och tävlingstillfällen, oavsett gren, att fiinas kvar så är det bara att bita i det sura äpplet och rätta in sig i ledet.
Det finns olika grader i helvetet.
 
Nytt skvaller om klassen ifråga. vad är det man läser? en tilverkare som gör alla motorer - vilken annan tillverkare skulle gå med på det? 500cc Twinnar?
Från Crash.net

As the MotoGP circus packed up on Sunday night to head for Barcelona next week, rumours in the paddock at Mugello say that the plan to replace 250cc two-strokes with a cheaper 650cc four-stroke four-cylinder class in 2011 may be reopened in a meeting at the Catalunya GP.

The option of a category for 500cc four-stroke twins may be discussed by the Grand Prix Commission in Spain, it appears.

Meeting in Mugello, the MSMA, which represents the motorcycle manufacturers, discussed a scheme under which one factory would produce the four-cylinder engine, of between 600 and 650cc.

The engine would then be supplied to companies that supported the class, but they would design their own chassis.

The formula would be similar to the car racing world's GP2 class, except that there Renault provide both the engines and chassis.

But the alternative for 500cc twins may reopen the debate in Barcelona.

KTM and Aprilia, the leading manufacturers of 250GP machines, have both cast doubt on their participation in any such four-stroke class.

Aprilia intends to return to the premier MotoGP class in the near future.
 
Intressant upplägg helt klart gällande att 1 förser motor o det är upp till var och en att skapa en hoj.
 
Intressant upplägg helt klart gällande att 1 förser motor o det är upp till var och en att skapa en hoj.
Ser inte hur tillverkarna skulle kunna vara intresserade av det? tror du Yamaha vill ha Hondarovor, eller tvärtom, i sina hojar?
En del av charmen försvinner ju också. Steget till en enhetsklass är inte långt då tycker man. Det är ju intressant att se hur de olika tillverkarna löser samma "problem" som det är nu.
 
Kan det ens kallas för "prototypracing" om man ska köra med enhetsmotorer?Det förslaget borde väl åka direkt i papperskorgen.
 
Hoppas de inte kranglar till det for mycket nu bara...
Sa javla svart ska de val inte vara..
Kubikgrans, cylinderantal och minimivikt samt mojligtvis kontroll pa elektroniken.. Vill man ha effektkontroll kan man ju borja laborera med insugsstorlekar etc ocksa..
Och helst inga jatteklumpar till cyklar, sma, smidiga och satans snabba, precis som 250 varit idag.
 
Kan det ens kallas för "prototypracing" om man ska köra med enhetsmotorer?Det förslaget borde väl åka direkt i papperskorgen.
Men 125 och 250 är väl inte prototyp, och det är ju menat att det är 250r som klass som ska ersättas med en annan klass.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top