Ersättning

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag fick min cykel stulen och fick tillbaka den efter ca 4,5 månader (efter renovering m.m.) Nu ska jag träffa snuten och då vill dom att jag ska ge dom information om vad jag har förlorat ekonomiskt. Hur värderar jag tiden som jag var av med cykeln, går det?? Om det går vad tycker ni är rimligt?
Hoppas ni fattar vad jag menar.

//Mheel

förstår vad du menar men det går tyvär inte få något för det. Så är det bara. :(

philsson skrev:
förstår vad du menar men det går tyvär inte få något för det. Så är det bara. :(
gör det visst.. syrran blev av med moppen och hon fick för tiden utan.. busskort mm mm mm mm mm mm mm

blom skrev:
gör det visst.. syrran blev av med moppen och hon fick för tiden utan.. busskort mm mm mm mm mm mm mm
hmm.. :va Jag syftade på själva tiden som syssla. Man får inget för att man inte har kunnat vara ute och lek/nöjesköra. Ska man till jobbet och hyr taxi eller måste köpa busskort är det en självklarhet.

Man kan kräva skadestånd av tjuven om denne åker fast och kräva ersättning för merkostnader stölden medfört, t ex busskort. :tummenupp

Ankan skrev:
Man kan kräva skadestånd av tjuven om denne åker fast och kräva ersättning för merkostnader stölden medfört, t ex busskort. :tummenupp

Det är exakt det jag ska :)
Snackade med en kompis som är snut och han sa att det bara va att försöka. Man kan ta t.ex för ränta på ett lån m.m. om jag förstod det rätt.

//Mheel

Mheel skrev:
Det är exakt det jag ska :)
Snackade med en kompis som är snut och han sa att det bara va att försöka. Man kan ta t.ex för ränta på ett lån m.m. om jag förstod det rätt.

//Mheel
soft isf :tummenupp synd att du säljer hojen dock :(

* Månadsbusskort x 4.5
* Värdeminskning
* Sänk status hos biatcharna
= 1 000 000

Bättre att du försöker få till så att vi alla kan få stena glädjedödaren på torget ist. :kulspruta

Hoppas du kan kräva pengar personligen av honom/henne och gör det dyrt!

Mheel skrev:
Jag fick min cykel stulen och fick tillbaka den efter ca 4,5 månader (efter renovering m.m.) Nu ska jag träffa snuten och då vill dom att jag ska ge dom information om vad jag har förlorat ekonomiskt. Hur värderar jag tiden som jag var av med cykeln, går det?? Om det går vad tycker ni är rimligt?
Hoppas ni fattar vad jag menar.

//Mheel

om jag skulle värdera tiden jag har haft med hoj nu min första sommar med a-körkort så skulle jag vilja säga att den har gått på ca:
värdeminskning på hoj 4000
däck 5000
bensin 10000
olja 1200
försäkring 5000
övrigt, bakkörningsavgifter osv 5000

alltså ca 30000:- har jag lagt ut på hojåkning i sommar som jag inte får igen på den förra hojen, jag skulle vilja säga att det lätt va värt det dubbla.
så kräv tjuvjäveln på 50000 eller så :banana
så kan du åka till spanien o åka hoj i 4.5 månader

helt rimliga siffror för mig jag vet inte vad som är gällande rättpraxis men prova :banana

Har räknat lite och kommit fram till följande.

Självrisk+delar som försäkringen inte täckte = 6000Kr
Hjälm som försäkringen inte täckte = 1200Kr
Värdeminskning = 6000Kr
Ränta på pengarna = 1300Kr
Hämtning av mc i Linköping = (2 Pers. *4 tim = 8*150=)1200Kr + (15*30mil =) 450Kr =1650Kr
Släp = 500Kr
Summan blir 16650Kr

Tycker ni detta verkar rimligt eller är det något mer jag ska ta upp???

///Mheel

Mheel skrev:
Har räknat lite och kommit fram till följande.

Självrisk+delar som försäkringen inte täckte = 6000Kr
Hjälm som försäkringen inte täckte = 1200Kr
Värdeminskning = 6000Kr
Ränta på pengarna = 1300Kr
Hämtning av mc i Linköping = (2 Pers. *4 tim = 8*150=)1200Kr + (15*30mil =) 450Kr =1650Kr
Släp = 500Kr
Summan blir 16650Kr

Tycker ni detta verkar rimligt eller är det något mer jag ska ta upp???

///Mheel
Det är ju bra att du inte drar det i underkant i alla fall.. :D Go for it. Punga ut så mycket pengar du bara kan !. :yoparty (så höjs premierna :rolleyes: )

philsson skrev:
Det är ju bra att du inte drar det i underkant i alla fall.. :D Go for it. Punga ut så mycket pengar du bara kan !. :yoparty (så höjs premierna :rolleyes: )

Njaa detta kommer inte påverka några premier för det blir tjuven som får pröjsa skiten, har inget med försäkringsbolaget att göra.

//Mheel

Mheel skrev:
Njaa detta kommer inte påverka några premier för det blir tjuven som får pröjsa skiten, har inget med försäkringsbolaget att göra.

//Mheel
ah just de.. dumma mig.. :tomten Kör hårt säger jag bara då. :yoparty Stryk ska de ha!.

Du fick ju köpa en annan hoj ju och eftersom det var mitt i säsong så var det dyrt. När du sedan sålde den så gick du ca 20k back på det hela och det vill du ha tillbaka :rolleyes:

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!