Ersättning vid vurpa??

Mr Strider

Medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Daytona 650, Suzuki GSXR 600 Corona Edition...
Vet att det här varit uppe förr men undrar hur e det med ersättning för utrustning och skador efter vurpa? Gick omkull för cirka 6 månader sen och knät skrapade sönder och jacka och lite annat blev det ett antal stora fina hål i:näsblod . Så jag undrar bara vad gäller med försäkring då knät idag fortfarande ser förjäkligt ut, kan man få ersättning för det och kläderna? Hade bara trafikförsäkring på hojen vid tillfället om det spelar någon roll.......??

Kan nog skilja från bolag till bolag om dom ger någon ersättning för utrustningen när du har en trafikförsäkring.

Hur kommer det sig att frågan kommer upp så här långt efter olyckan?

Last edited:
Har för mig att jag läst i tidigare trådar att hemförsäkringen kan gå in o hjälpa dig.

Jag fick 25000 för ett ärr på knät men jag fick vänta till ett år efter vurpan. Kosmetisk invalitidet kallas det visst.

Jag fick 25000 för ett ärr på knät men jag fick vänta till ett år efter vurpan. Kosmetisk invalitidet kallas det visst.

jag smekte axlen i asvalten för ca 3 årsen med gixxer.
fick 17300 riks för detta.+ ett coolt ärr.

Bifogat

• liten vurpa.jpg
    liten vurpa.jpg
    10 KB · Visningar: 106
Last edited:
de kommer höra av sig till dig när de har gått 1 år... så brukar de vara iallafall.. men de med kläderna får du nog ta upp med de snarast!

Jag var det i alla fall. Svårt att inte åka till doktorn när knäskålen ser dagens ljus :)
ja jo det förstår ja :hihi, jag var oxå iväg till sjukan men det har inte gått 1 år sen olyckan så får se då vad som händer en. Som det är nu så fuckar sig ett finger på vänsterhanden (nervskada???) men jag hoppas det inte är permanent och att det ger sig med tiden o vänster knä låser sig när man minst anar vilket resulterar i störtdyk på fast mark helt ofrivilligt!

Jag var det i alla fall. Svårt att inte åka till doktorn när knäskålen ser dagens ljus :)
Jag var tyvärr inte inne på sjukan efter vurpan men har tagit bild på skadan när jag vurpade tror ni man måste åka in till sjukan för att man ska kunna få ersättning för skadan?? Min farbror som är läkare tittade dock på det så det var därför jag inte åkte in till sjukhuset:näsblod

Om du inte var in till sjukhuset så tror jag det kan bli svårt att få någon ersättning, och om du ska få ersättning för skadan på knäet försök ta den via din olycksfallsförsäkring istället så slipper hojförsäkringen stå för det.

Kläderna tror jag dessvärre kan vara svårt att få ut några pengar för så här långt i efterhand.

jag smekte axlen i asvalten för ca 3 årsen med gixxer.
fick 17300 riks för detta.+ ett coolt ärr.

Hur långt efter olyckan är bilden tagen?

Last edited:
Jag var tyvärr inte inne på sjukan efter vurpan men har tagit bild på skadan när jag vurpade tror ni man måste åka in till sjukan för att man ska kunna få ersättning för skadan?? Min farbror som är läkare tittade dock på det så det var därför jag inte åkte in till sjukhuset:näsblod

La mig i sommras, men då hade jag varit på sjukan också. Fick då ersättning för all skadad utrustning. Dom pengarna tror jag inte kommer ifrån FB utan ifrån trafikskadefonden eller något liknande.

Det ligger någonting i det att man nog ska ha ett läkarutlåtande annars tror jag du är rökt i detta fallet.

Så här har det vart för mig.

1. olycka
2. Akuten, läkarbesök, sjukskrivning
3. Ringer försäkringsbolag, fordon + personskadeförsäkringen o går igenom vad som hänt.
4. Fått kläderna väderade i en mcbutik.
5. Sen har jag väntat nästan ett år o har jag fortfarande ont så har jag ringt tillbaka till försäkringsbolagen. Så har dom fixat återbesök hos läkare.
6. efter typ 2 år efter olyckan har ärendet varit avslutat o jag har fått min ersättning.

Så prova att ringa försäkringsbolagen och hör med dom.

Ersätting vid vurpa

Man how ignorant kan man bli?! Ta inte illa upp nu men det finns något som kallas kommunikation. Att plocka upp luren och slå försäkringsbolaget en signal brukar vara rätt sätt.

Men några tumregler är att om du råkat ut för en trafikskada med personskador som utgång (vilket det verkar vara i det här fallet) så omfattar din trafikförsäkring enbart dina personkador och tillhörande förarutrusning och även klockor, glasögon osv.

Om du inte ådragit dig några personskador så ska din motorcykel ha en helförsäkring för att kunna ersätta din förarutrustning och enbart den. Inga glasögen eller så alltså.

I din hemförsäkring fnns ett avsnitt för skada vid trafikolycka, bergis. Det momentet lämnar ersättning för sådant som inte anses som fordonstillbehör men för förarutrustning.
Det brukar också kunna lämna bättre ersättning för din förarutrustning eftersom trafikförsäkringen som regel ersätter maximalt 70%, eller vad som ska motsbara dagsvärdet (det begagnade värdet).

Så kasta dig på lurn imorgon och ring om ditt knä. Ju längre tid det går dessto svårare att bevisa att det var just den incidenten som orsakade skadorna på ditt knä.

Lycka till och må din hoj och ditt knä bliva så kördugligt som det varit tidigare så 2009 blir så bra det kan bli!

Hej
Om jag inte är felunderättad så är
Trafikförsäkring=personskador + alla motpartens skador
Vagnskada=egna materiella skador
/FÅ

De flesta bolag tar personlig utrustning (hjälm, ställ, stövlar) på trafikförsäkringen. I övrigt har Fredrik Å rätt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT