Ersättning vid skada?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur funkar det med ersättning efter att man blivit påkörd och fått feta ärr i huvet man får gå runt med i resten av sitt liv?

På mitt F.bolag händer ingenting och jag vet inte ens vad bilföraren hade för F.bolag.

Nån som varit i den situationen förr? Vad ska man göra?

Tack på förhand.
 

Coola Ola

Guest
Har du olycksfallförsäkring borde du iaf få ut på den. Är det stora ärr som syns tydligt lär du nog få en del stålar för det. Jag fick 25000 för ett 7-8 cm ärr på höften och det var över tio år sen.
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
som jag förstått så har vanprydande ärr inget med resten av olyckan att göra.. eller alltså det måste vara dokumenterat att det hände vid det tillfället..
det enda du bör behöva göra är att ta foton på ärren (givet vis i sminkat tillstånd med sämsta möjliga belysning...) skriva lite hur dåligt du mår av det och maila din skadehandläggare på bolaget... så får du kosing för det..
jag fick 16000 för ett 5cm ärr efter en knäoperation!
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Det tog 3 år innan jag fick ersättning så du lär få vänta, ärr i huvudet ger mer pröjs än ärr på kroppen. Vet inte riktigt hur dom räknar men dom mäter ärren och sen beror det på var dom sitter och om du har ev besvär och nedsatt rörlighet av skadan? Och på det för du ersättning för ev ökade läkar/medicin kostnader livet ut.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
myspinnen skrev:
jag fick 16000 för ett 5cm ärr efter en knäoperation!

Kan man få ersättning för operationsärr?! På vilken försäkring då?

Det slog mig just att jag lider något vansinnigt av det enorma missprydande ärr jag fick efter min ljumskbråcksoperation. Min livsdröm har alltid varit att raka bort pubeshåret och bosätta mig i en nudistkoloni men då skulle ju alla se hur vanställd jag är av ärret så nu tycker jag inte att jag kan det. Borde vara värt någon halvmille med krossade livsdrömmar tycker jag! ;)

För att inte nämna hur fult ärret efter en liten incident på en fest blev! Hur skulle jag kunna veta att leukoplast inte är särskilt bra som suturtejp?! Egentligen borde alla som inte berättat det för mig bli skadeståndskyldiga. :D
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
När jag fick pengar för mina ärr så fick jag vänta i två år innan jag kunde ansöka om ersättning. Dom vill väl att ärren ska läka tillräckligt

Edit: Det är väl en preskribationstid på 5 år också tror jag. Ifjol när jag ahde lite kasst med pengar funderade jag på att söka ersättning för mitt 35 cm stora ärr som börjar under bröstmuskeln på höger sida och går hela vägen under armen runt till ryggraden. Fick inte några pengar eftersom preskribationstiden hade gått ut.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mavve skrev:
Hur funkar det med ersättning efter att man blivit påkörd och fått feta ärr i huvet man får gå runt med i resten av sitt liv?

På mitt F.bolag händer ingenting och jag vet inte ens vad bilföraren hade för F.bolag.

Nån som varit i den situationen förr? Vad ska man göra?

Tack på förhand.

Man kan få vänta ett år och sedan krävs det läkarbesök för att dokumentera invaliditet och eventuellt lyte och men. Lyte och men samt invaliditet skall kunna betalas ut från den egna trafikförsäkringen.Om bilföraren anses som vållande krävs hans bolag på ersättningen men den biten skall inte du behöva bekymra dig om. Kontakta ditt FB för det är de som du skall ställa kraven emot. Om du inte är nöjd med deras handläggning skall de upplysa dig om hur du går vidare. Annars kontakt konsumentvägledaren i din kommun.

FD FB anställd.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ersättning för ärr har då inte jag fått. Hela kroppen är nersmetad av skiten efter en drunkningsolycka.
Tänk om man kunde få loss lite stålar för vänprydande ärr? Kanske kapade lungor kan räknas som nedsättande andningsförmåga. iof så slapp jag lumpen pga allt detta så lite har man ju fått.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Qwerty skrev:
Ersättning för ärr har då inte jag fått. Hela kroppen är nersmetad av skiten efter en drunkningsolycka.
Tänk om man kunde få loss lite stålar för vänprydande ärr? Kanske kapade lungor kan räknas som nedsättande andningsförmåga. iof så slapp jag lumpen pga allt detta så lite har man ju fått.

fick inte heller ett öre efter en olycka som resulterade med ett ärr på läppen, 5 timmar hos tandläkaren samt ett par spruckna tänder
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
För att få ut ersättning för ärr måste man anmäla detta, har som sagt ingenting med resten av olyckan att göra.

Jag har en s.k "barnförsäkring" dvs kan ej tecknas efter
25 år och där är tiden endast ett år för att få ut pengar från vanebrytande ärr...väntar på ersättning för ett kejsarsnitt efter en cystoperation..

Det som tar tid är oftast att försäkringsbolagen begär in journalkopior ifrån sjukhuset och sedan ska dessa bearbetas innan beslut om ersättning görs.

Att söka läkare och få skadan dokumenterad är dörför oerhört viktigt annars har försäkringsbolagen inget att gå på.

Har fått ut 25000 för min immunsjukdom.
 
Last edited:

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Kan vi inte göra denna tråd till en såndär "scaring"-sida, eller va fan det nu heter. Det har ju blivit poopulärt att skära ett mönster för att få ett häftigt ärr. Ska väl vara lite tuffare än en tatuering eftersom varenda jävel har tatuerat sig nuförtiden.
Så släng upp kort på era ärr. ÄR ni bara fula så duger väl det också :D

Här är mitt bidrag
 

Bifogat

  • ärr2.JPG
    ärr2.JPG
    78 KB · Visningar: 291
  • ärr.JPG
    ärr.JPG
    75.5 KB · Visningar: 766

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har tokfeta ärr efter operationer men LÄnsförsäkringar har sagt till mig att man enbart kan få ersättning för riktigt stora ärr som sitter i ansiktet. känns som att dom lurar mig?

ni som fått ersättning för ärr, vilket försäkringsbolag har ni?
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
bmwjohan skrev:
jag har tokfeta ärr efter operationer men LÄnsförsäkringar har sagt till mig att man enbart kan få ersättning för riktigt stora ärr som sitter i ansiktet. känns som att dom lurar mig?

ni som fått ersättning för ärr, vilket försäkringsbolag har ni?

Det beror på vilken försäkring som är aktuell. Är det efter en trafikolycka så borde det ersättas. Dock anses ärr vara manligt och killar får mindre alternativt ingen ersättning än tjejer för motsvarande ärr.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Anders R skrev:
Det beror på vilken försäkring som är aktuell. Är det efter en trafikolycka så borde det ersättas. Dock anses ärr vara manligt och killar får mindre alternativt ingen ersättning än tjejer för motsvarande ärr.

olycksfallsförsäkring är det som gäller. snowboardskador och cross-skador
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Qwerty skrev:
Ersättning för ärr har då inte jag fått. Hela kroppen är nersmetad av skiten efter en drunkningsolycka.

Varför får man ärr av en drunkningsolycka? :va

Kapade lungor? Vad och varför? :va

Nu får du agera expert och upplysa mig. :)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag varit på mitt försäkringsbolag som fan och dom säger att dom aldrig sagt det som dom sa till mig??? ha ha.. skrattretande. hur som helst så säger dom nu att jag kan få ersättning för mina ärr :banana
dags att inkassera :banana
känns kul att försäkringsbolagen ska sponsra min nästa sommar på en gixxer 1000 eller liknande. fy fan va fort jag ska köra ha ha.. :yoparty
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Mögbolag... inget händer. Papper hit o papper dit - men de kommer aldrig.

Får se hur det går. Tack för hjälpen här...
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Om man inte har en olycksfallssörsäkring, är man rökt till att få ersättning för ett ärr då?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top