Ersättning vid försenat bagage?

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Var ute o flög förra veckan, på vägen hem så slarvade SAS bort mitt bagage. Någon som vet när man börjar få ersättning?
Vet att man ganska omgående för ersättning vid utresa men verkar vara sämre vilkor på hemresan.

Väskan varit borta sen i torsdags nu o börjar tex sakna min rakapparat.

Det är så olika...
Vårt företag har ju en försäkring, och den var tidigare indelad i tre raketsteg beroende på NÄR bagaget till slut behagade dyka upp..
Så först fick man handla för nån tusing, sen 3,500 och sist lika mycket till...
Minns inte exakt men 8k var iaf slutsumman.
Raketstegen är nu borttagna.
Så förrförra resan klippte jag till med tre skräddarsydda kostymer på DoMaNi med tillhörande skjortor och två par skor...
Denna resa hade KLM supit bort bagaget på Shipol, så nu blev det ett nytt kit på Massimo Dutti...

Men reste du privat är det nog lite snålare vindar som blåser. Då är nog hemförsäkringen det som är bäst.

Men även bolaget du reste med brukar betala ut nån tusing för sveda och värk, men då maste du klaga på plats...
(det är väl ett sätt att få folk att dra.... och sluta tjata :) JAg tatade till mig 20 lokala pengar härnere av KLM = 800 kr och det blev iaf en vända på krogen.)

Så kör hårt!!

Last edited:
Är resan betald med kort har du vanligen en försäkring från kortlevrantören där man kan få ersättning. Mitt Amex har milt sagt generös försäkring, kanon när man betalt 800kr för flygbiljetten och sen handlar kläder för 3,5kkr då de behagade försena väskan......

Det kan vara värt att lägga ner lite energi när man kommer hem ringa och anmäla förseningar, förlorat bagage etc. Vårat flyg från Bangkok blev försenat och vi tvingades ta en liten nätt tur via Paris (alla som varit i Paris vet ju hur bra den flygplatsen är:rolleyes: ). Bagaget flög dock inte med till Paris utan kom hem med taxibud tre dagar efteråt.

Allt som allt fick vi ersättning från flygbolaget för "good will", ersättning för bagage som gick sönder från hemförförsäkringen, erättning från resebolaget för förseningen i kombination med exta reseförsäkring samt vi hade betalat med kort där banken således ersatte.

Innerligt glad så här i efterhand att jag tog mig tid att lusläsa villkoren och fråga de "jobbiga" frågorna...

Jepp, flög via Kastrup.

Var med jobbet så för kolla om dom har någon försäkring annars blir det väl hemförsäkringen.

Så fort man har mindre än en timmes transfertid på Kastrup så är det mer än 50% risk att bagaget inte kommer med den flight man ska med har jag lärt mig :gnissla

Alla gånger jag flugit via Heathrow har dom fuckat bort mitt bagage. Dvs 3 ggr. SAS & British Midlands...då var summan mellan 600 och 800 kronor som jag tror flygbolaget betalade:va . Hade ingen aning om att man kunde ta sånt på försäkringar. Jag borde skaffa en liten bok om hur man EGENTLIGEN skall göra för att få något värde för alla föräkringar man har. Kan inte ngn lägga upp en tråd ;)

Jääävligt surt att bli av med bagage iallafall..man blir ju helt strandad om man tagit med sig alla sina vardagsprylar för hygien etc och antagligen favoritkläderna. Och ingen vill ju ta ansvar..tillslut får dom en att känna sig som om man besvärar dom för att man vill ha sina grejer och att man skall vara tacksam om man får dom alls.

Hoppas du får din väska snart iallafall.

Har man en gång jobbat på en flygplats är man snarare förvånad över att väskorna faktiskt kommer fram :hihi

Jag är lite imponerad över att väskorna de flesta gånger inte är trasiga när man väl får dem...
En polare till mig brukade jobba på Arlanda som väskkastare för att avreagera sig tex... :rolleyes: :confused: :näsblod

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025