ersättning från försäkringsbolaget

Ankfoot

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
skroter :D
Hejsan, Det är så här att några långfinga typer lade vantarna på min aprilia sr125 för nån månad sen, och nu ska jag få inlösen för den enligt bolaget..

Dom erbjuder mig 21 000:- för Aprlia sr125 -02, mitt monsterkättingABUS lås, samt mitt abus skivbromslås,

Kollade runt lite på olika handlare och hittade -01or för runt 26-27 000:-
t.ex. detta exemplaret: http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1099690&look=mc

Vad ska jag göra..? jag vill ha mer pengar, är det rimligt att begära runt 28-29 000:-? självrisken är ju på 5000:- det svider lite..
Om dom inte vill ge mig så mkt pengar, vad kan jag göra då? be dom fixa en likvärdig scooter?

Tacksam för råd och svar :)

Ring runt till butikerna, fråga vad DOM anser att din var värd. Fråga om du får hänvisa till butiken och säljaren ifråga. Ring sedan f-bolaget och säg att jag har ringt runt till dom här butikerna och fått dom här uppgifterna. Begär att du får det säljarna har ansett att DIN var värd. Inte ett inbytespris utan vad dom tror att dom hade sålt den för i sin butik. Tänk på att prata med butiker i din region och inte 120mil därifrån, då börjar dom gnälla om det.

så är det tyvär, man torskar på att bli av med en hoj.
men hade du inge tillbehör som du kan skicka in kvitton på då?

Jag har lyckats gå från 30kkr till 52kkr... och då hade F-bolaget ringt runt till handlare. Dom hade frågat om inbytespris utan någon utrustning, inte sagt något om miltal eller skick. D.v.s försökt få ett så lågt värde det bara går utan att ljuga. Lås hade dom "glömt" också. Man kan kallt räkna med att första budet man får av dom är ett skambud som dom hoppas man tar. Det finns alltid marginal att öka på det om man tjaffsar lite. Tjaffsar man väldigt mycket då kan man närma sig marknadsvärdet.

Gilgo skrev:
Jag har lyckats gå från 30kkr till 52kkr... och då hade F-bolaget ringt runt till handlare. Dom hade frågat om inbytespris utan någon utrustning, inte sagt något om miltal eller skick. D.v.s försökt få ett så lågt värde det bara går utan att ljuga. Lås hade dom "glömt" också. Man kan kallt räkna med att första budet man får av dom är ett skambud som dom hoppas man tar. Det finns alltid marginal att öka på det om man tjaffsar lite. Tjaffsar man väldigt mycket då kan man närma sig marknadsvärdet.

Där har vi helt klart olika erfarenheter.
I dom ärenden som jag haft så har jag alltid blivit bra bemött av bolaget.

Låter som om folk har olika erfarenheter, av detta..
Efter som jag gillar pengar, så har jag ju inget att förlora på o tjata röven av dom lite.. :)

jag menar.. säljer butikerna -01:or för 26-27k så bör väl rimligtvis min -02:a som var i komplett svinbra nyskick i princip, inte en repa på hela scootern, vara värd mer än dom som jag finner till salu?
Ska ta och ringa snubben på bolaget o snacka lite med honom..
Låsen har väl ett gemensamt värde på 2000:- på det..

dom ska få smaka...

Last edited:
Haha... fick 29k efter att ha snackat lite med honom bara, visade på länkarna som jag skrev här tidigare. påtalade sen att min är en -02:a vilket gör den dyrare än dom som är där.. :) sen plus 2k för låsen..

Jag är nöjd! :D 29k -> kontot

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...