Ersättning för utrustning av bolagen/kvitto?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Hur är det egentligen med ersättning för skadad utrustning,ställ,stövlar osv personlig skyddsutrustning,måste man ha orginal kvitton på allt från butik?

Till fallet är att att man kanske inte köpt all utrustning i butik utan likväl kan ha köpt delar av helt ny utrustning av privatperson.
Eller beg utrustning som tingar ett högt värde.

Gäller även sådana skrivna kvitton mellan privat säljare/köpare?

Vad säger bolagen om detta?
Måste vara fler här som har/haft detta ärende uppe?

Kvitton

Enligt min granne som är skade reglerare så är bolagen skyldiga att godkäna alla kvitton, även dom man skrivit på kvittens block . Så det behöver inte va butiks kvitton.

( håller på & krigar med dom efter min krasch)

R1 racer skrev:
Hur är det egentligen med ersättning för skadad utrustning,ställ,stövlar osv personlig skyddsutrustning,måste man ha orginal kvitton på allt från butik?

Till fallet är att att man kanske inte köpt all utrustning i butik utan likväl kan ha köpt delar av helt ny utrustning av privatperson.

Jag fick inga pengar utan en brev där det stod att jag skulle köpa motsvarande utrustning och att säljaren skulle fakturera F-bolaget.
Det behövde inte vara likadana grejer utan skulle vara motsvarande, jag hade Dainese och nu blev det A-Stars istället, lite dyrare men inga protester.

Det där lät ju bra... Så du fick altså inget maxbelopp att röra dig med??
Tänk om alla bolag funkade så! Har min egen lilla vendetta med itt bolag just nu, går inge vidare. Det känns som om dom gör sitt bästa för att jag ska bli missnöjd!

när jag kulta så visade jag inte upp några kvitton. Fick avdrag 20% dock för begagnatvärde då jag nämnde att utrustningen var 2 år gammal.. my bad :huvet Men annars inget strul. Funkade stiligt och fint.

R1 racer skrev:

Jag hade inga kvitton, fick ut 17000:- för utrustning
//Johan

*

Känns tryggare.
Ja egentligen bör det ju inte spela roll om man har kvitto på inköpta grejor av privatperson.
Inte alltid man väljer att köpa ny utrustning i butik.

R1 racer skrev:
Känns tryggare.
Ja egentligen bör det ju inte spela roll om man har kvitto på inköpta grejor av privatperson.
Inte alltid man väljer att köpa ny utrustning i butik.
köper du privat så har du antagligen gett mindre för grejerna än vad de är värda så använd de till din fördel!.

Hmm

Ja har IF o de säger att jag ska lämna in min skadade utrustning till verkstaden där mc ska fixas så får de intyga skadorna....svårt att fejka här o hoppas på fin ersättning...fuck

Får man ersättning för skadade Mc kläder etc. även om man bara har halvförsäkring på hojen när man slår på öronen??

/Fredde

Fredde skrev:
Får man ersättning för skadade Mc kläder etc. även om man bara har halvförsäkring på hojen när man slår på öronen??

/Fredde

Du får ersättning för utrustning om du så bara har Trafikförsäkring.
detta ingår i personskadeförsäkringen som ingår i trafik (detta är lagstadgat)

wonderwizard skrev:

Låter bra...tack för hjälpen
/Fredde

The Fighter skrev:
Ja har IF o de säger att jag ska lämna in min skadade utrustning till verkstaden där mc ska fixas så får de intyga skadorna....svårt att fejka här o hoppas på fin ersättning...fuck

Lilla gumman.. ringer dig om detta:)

R1 racer skrev:
Ringer du mig oxå :va
:hihi

hehe vad vill du prata om :tungan

förresten, jag skickade bara in kvittot på min nya hjälm och fick ut det. Men jag skickade oxå upp min gamla hjälm till Bilsport och mc.

vad e det nu du har gjort? inte lika hemskt som sist hoppas jag.

wonderwizard skrev:

Du får endast ut ersättning av skyddskläder OM du skadar dig - inte om du vurpar - reser dig upp och kör igen.

Jag fick nytt av Folksam, och blev mäkta förvånad - då förklarade försäkringstjänstemannan hur det låg till.

R1 racer skrev:

Jag hade inga kvitto, lämnade in skinnställ, hjälm, handskar till f-bolaget. Fick pengar efter 1 vecka. Iof hade jag med intyg från sjukhus att dom klippte upp skinnstället....Dom drog av 20%, eftersom det var 2 år gammalt.

Är man bara ärlig ( vilket LYSER igenom ) så får man alltid ersättning. Har aldrig haft några problem med f-bolag oavsett vad det har gäller.

Zilversurfer skrev:
Du får endast ut ersättning av skyddskläder OM du skadar dig - inte om du vurpar - reser dig upp och kör igen.

Ja, så är det ju naturligtvis, det glömde jag att påpeka.
men vurpar man & kan köra igen, så tror jag inte skadorna på utrustning/hojen är så stora att det spelar någon roll heller.

Ett par skrapmärken på skinnstället kan man ju leva med (om man nu inte e tvungen att posera vid Donken)

Lämnade in allt hos f-bolag (hemförsäkring)..1vecka senare kunde jag åka och hämta ny utrustning för samma belopp jag köpte grejjerna för. Det blev dyrare så mellanskillnad fick jag stå för själv.

wonderwizard skrev:
Ja, så är det ju naturligtvis, det glömde jag att påpeka.
men vurpar man & kan köra igen, så tror jag inte skadorna på utrustning/hojen är så stora att det spelar någon roll heller.

Ett par skrapmärken på skinnstället kan man ju leva med (om man nu inte e tvungen att posera vid Donken)
Mitt skinnställ, handskar och hjälm pajade när jag krashade, hojen gick inte att rädda, men jag kunde resa mig upp och gå därifrån för egen maskin iaf. Har nu skickat ärendet till min hemförsäkring och dom vill att jag ska åka till en handlare för ett "intyg om reparation är lönsam eller ej".

Bifogat

• bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    109.5 KB · Visningar: 116
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär