Ersättning för personlig utrustning?

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Tja!

Har en liten fundering angående vad som gäller vid ersättning av skinnställ, hjälm mm... vid en eventuell vurpa... där jag själv är vållande...

Går detta på trafikförsäkringen??

För detta kan väl inte gå på vagnskadan eller??=)

Någon som har erfarenhet av detta som exempelvis bara kört halvförsäkrat o sen klotat...

Tacksam för svar...

//Gurra

gurra2fast skrev:
Tja!

Har en liten fundering angående vad som gäller vid ersättning av skinnställ, hjälm mm... vid en eventuell vurpa... där jag själv är vållande...

Går detta på trafikförsäkringen??

För detta kan väl inte gå på vagnskadan eller??=)

Någon som har erfarenhet av detta som exempelvis bara kört halvförsäkrat o sen klotat...

Tacksam för svar...

//Gurra

Skinnställ, hjälm och dylikt får du ersättning för genom trafikförsäkringen. Min man var med om det förra året. Innan vållandet vart klart ( motparten blev vållande-rattfylla) blev han ersatt för kläderna. Folksam sa att det ingår i trafikförsäkringen. Det lustiga var att han hade köpt skinnstället för halva priset ca 2 månader innan olyckan, fick ersättning för ordinarie pris, åkte till affären, köpte samma skinnställ för halva priset igen....... :Bugar Vid hade hojen halvförsäkrad.

Min hemförsäkring täcker alla skador på mina kläder + hjälm. Man ska kryssa i "personskador" på skadeanmälan. Sen så är det bara att prata i telefon med försäkringsbolaget så löser det sig utan problem =)

Robban W skrev:
Min hemförsäkring täcker alla skador på mina kläder + hjälm. Man ska kryssa i "personskador" på skadeanmälan. Sen så är det bara att prata i telefon med försäkringsbolaget så löser det sig utan problem =)

Hur sent i efterhand kan man anmäla skada? Är det möjligt att få ersättning för personlig utrustning som skadades vid olycka förra sommaren, t.ex.?

Om skyddsutrustningen blir skadad i samband med kroppskada får man ersättning. Utan kroppskada, tveksamt iallafall om jag fattade det hela rätt.
körde om kull Aug -04, med brytet nyckelben som förjd. Fick ersättning för hjälm + lite plåster på såren... Nu snackar jag om när man utnyttjar trafikförsäkringen (IF)

Lite yttligare funderingar....

Jag har lagt hojen i backen på en parkering vid lite lek... :kocko (onödigt)mm..

Funderar på av som händer med min premie efter utnyttjat trafik försäkringen?
(har trygghansa)

Vissa skriver att man kan plocka ut på hemförsäkringen för ersättning av kläder...

Nån som har erfarenheter om vad man ska säga när man ringer försäkringsbolaget (hemförsäkring)??? :confused:

Kanske nån som vet hur mycke man får i rena pengar för nyckelbens skada?

Jag fick ungefär 6-7 tusen för mitt brytna nyckelben inkl hjälm, den värderade dom till 2300:- ett år gammal (shoei raid). Trafikförsäkringen sänkte dom bonusen tillräckligt mycke för att jag skulle byta bolag. Ifrån IF till Folksam.

Vagnskadeförsäkringen nyttjade jag aldrig utan lagade skadorna själv det blev billigare trots kamelont lack!

Men det är aldrig bra att nyttja försäkringen för småsaker, det blir bara dyrt för alla inblandade...

Ps. Trafikförsäkringen täcker bara skador på dig själv och annans egendom. Den täcker alltså inte skador på din egen hoj..

jag klotade förra året. relativt illa avåkning.

fick stället klippt på plats & iväg till sjukhuset. stället ca: 2-3 mån gammalt.

Det GÅR att få ut det på hemförsäkringen mot självrisken (min 1500:-)

men tog det på personskadeförsäkringen som ingår i trafikförsäkringen.
där det INTE utgick någon självrisk. Men blev ngn krona dyrare i försäkring på grund av premie höjning.

nu blev det 10% avskrivning på nyvärdet, men fick ett bra pris på nya saker i samma butik som jag köpt förra stället.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman