Ersättning för olycka som beror på dålig vägbana???

Mange M

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Yamaha TRX 850 -96
Hejsan!
Jag var med om en olycka i centrala Göteborg i förra veckan.

Jag körde i laglig hastighet bakom ett antal bilar på en rak väg. I korsningen framför slår det om till rött och bilarna framför bromsar lugnt ned. Precis då jag börjar bromsa passerar jag över en djup svacka i vägen (nivåskillnad på ca 10cm) som slutar i ett lätt gupp. Då hjulet lättade från marken antar jag att det bromsades upp helt för direkt när hjulet träffar marken får jag sladd på framhjulet och åker handlöst i backen. Hojen kasar in i bilen framför och blir i princip totalförstörd. Jag körde kanske 40km/h och hade stort avstånd till bilen framför.

Dessutom berättade ett vittne, som har arbetsplats med utsikt mot vägen, att 3-4 andra hojåkare har kört omkull eller gjort kullerbyttor på samma ställe.

Har någon förslag på vad jag kan göra?
Vart vänder jag mig och hur ska man gå till väga?

Är som tur är oerfaren vad gäller sånt här, så någon annan får svara. Men vore väldigt bra om du kan berätta exakt vart det här hålet är, så inte någon annan behöver gå samma öde till mötes :död

Tror det är svårt, men prova med vägverket/gatukontoret, vem som nu ansvarar för vägavsnittet. Jag fick betalt för skadade kläder när jag cyklade omkull på en fet kabeldragning i mörkret !

Bildbevis är nog inte fel att ha.

Vägverket eller kommunen har hand om vägen. Jag skulle börja med att höra med vägverket om vem som är ansvarig för vägen för att sedan kräva ersättning där i från.

Inne i städerna är det i princip alltid kommunerna som har ansvar för vägarna. Om det inte finns någon som helst skyltning som varnar för detta bör kommunen vara skadeståndsskyldiga. Om skyltningen är tillbörlig är det oaktsamhet från dig.
Hur som haver önskar jag dig lycka till med detta. Hoppas verkligen att du får ersättning för skadorna.

Var det inga som helst varningsskyltar för typ hög vägkant eller nåt?
Inte något arbete dom höll på med?

Var det inga som helst varningsskyltar för typ hög vägkant eller nåt?
Inte något arbete dom höll på med?

Nä, det var inget vägarbete eller något liknande. Bara en dålig väg. Är i princip helt säker på att det inte finns någon skyltning, men ska kolla upp det imorgon.

Tack för alla svar och hjälp föresten! :Bugar

Det kan finnas möjlighet till ersättning från kommunen, men det förutsätter sannolikt att kommunen sedan tidigare känner till att det är ett farligt ställe men underlåtit att åtgärda det, antingen genom att fixa problemet eller i vart fall att märka ut det med varningsskylt.

Ta reda på om kommunen fått in någon anmälan om eländet tidigare. Om så är fallet och kommunen därtill haft skäligt rådrum att åtgärda på något sätt, är det inte helt kört att framställa ett ersättningskrav till kommunen. Sen får man se vilka invändningar de gör och utifrån det bedöma chanserna att få rätt om man går vidare.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025