Ersättning för felaktiga besiktnings anmärkningar?

min kusins hoj fick en 2a på styrlagret på hojen, jag ryckte och slet men hittade inget fel på den, gjorde inget åt den, besiktade bara igen och den gick igenom utan anmärkning.

De hade klagat på att strålkastaren fram flexade lite, den sitter med gummi bussningar från fabriken :näsblod

En gång fick jag tvåa på kärvande bromsar på bilen.
Jag rengjorde bromsoken ordentligt och motionerade igång dom så att dom inte kärvade längre.
På ombesiktningen hissade besiktningsgubben upp bilen och konstaterade bara:
"Nya bromsok!"
Och struntade i att testa bromsarna.

Jag har en känsla av att en omgång Bräkleen kan fixa de flesta anmärkningar.
(Om man maskar av ordentligt så att smutsen sitter kvar på delarna bredvid.)
 
Last edited:
Problemet med att det kan bli olika besiktningsresultat är svårlöst. Det är ju människor som gör bedömningar, och det vet man ju hur det är med det.
Rada upp 10 motorexperter och fråga hur ofta du ska byta olja i motorn så får du tio olika svar.
 
Vad föranledde detta?

Det var på tiden då Bilprovningen sålde en tjst kallad Bildiagnos, som de f.ö. inte gör längre, och det var en utmanare till Motormännens M-Test men inte lika omfattande.
De hade en inkvoterad stackare (brud alltså) som testade en bil som jag var spekulant på och den slank igenom prickfritt. Jag köpte den men efter någon dag redan så hörde jag ett susande ljud, det var ett pijong (stavning?) lager som behövde bytas och Din Bil ville ha 25.000 för det. Så, jag betalade delarna om ca 5000 och Bilprovningen slantade ca 20.000.

Det hade varit något för den numer stängda kvinnotråden det. :hihi
 
Att en styrled/spindelled glappar när den sitter monterad på bilen, till skillnad mot när du håller den i handen är fullt förståligt. Man är inte lika stark i nyporna som med hävkraften när du tar tag i hjulet och vickar...
 
En gång fick jag tvåa på kärvande bromsar på bilen.
Jag rengjorde bromsoken ordentligt och motionerade igång dom så att dom inte kärvade längre.
På ombesiktningen hissade besiktningsgubben upp bilen och konstaterade bara:
"Nya bromsok!"
Och struntade i att testa bromsarna.

Jag har en känsla av att en omgång Bräkleen kan fixa de flesta anmärkningar.
(Om man maskar av ordentligt så att smutsen sitter kvar på delarna bredvid.)

Jupp! Jag fick anmärkning på bromsrören fram på min gamla Transit. Hela bromssystemet bak byttes ut, men det fanns ingen tid att byta grejerna fram - jag skulle på banåkning dagen efter besiktningen :rolleyes:

Rostlösare och en stålborste gjorde att de såg fina och fräscha ut och gick igenom ombesktningen. Det fanns en del gods kvar i rören, så det var nog hyfsat ok, men mycket kex på utsidan gjorde att man inte visste säkert.
 
Att en styrled/spindelled glappar när den sitter monterad på bilen, till skillnad mot när du håller den i handen är fullt förståligt. Man är inte lika stark i nyporna som med hävkraften när du tar tag i hjulet och vickar...

Helt klart men de styrleder jag bytt förut har alltid varit slappa och man känt att de inte var friska dessa var helt ok hade dem uppsatta i skruvstädet och slet kände inget.


OMBES idag gick igenom utan problem.
Var samma bes kille som sist han fick känna på de gamla lederna och höll med om att de var fräscha och de inte glappade när de var lösa!
Han erkände att han var människa och kunde göra fel. Vi hade förlikning jag fick stå för styrlederna och han stod för ombes. :tummenupp
Jag är nöjd mycket trevligt och proffitionellt (stava?) bemötande på Nyköpings bilprovning.
 
Helt klart men de styrleder jag bytt förut har alltid varit slappa och man känt att de inte var friska dessa var helt ok hade dem uppsatta i skruvstädet och slet kände inget.


OMBES idag gick igenom utan problem.
Var samma bes kille som sist han fick känna på de gamla lederna och höll med om att de var fräscha och de inte glappade när de var lösa!
Han erkände att han var människa och kunde göra fel. Vi hade förlikning jag fick stå för styrlederna och han stod för ombes. :tummenupp
Jag är nöjd mycket trevligt och proffitionellt (stava?) bemötande på Nyköpings bilprovning.

Det var mig en märklig förlikning. Känns mer som att du blev snuvad på ett par styrleder + arbete. Därpå blev du dessutom blåst på ev förlorad arbetsinkomst bara för att du var tvungen att ombesiktiga.

De skulle ha stått för åtminstånde arbetskostnaden för monteringen av delarna.
 
Det var mig en märklig förlikning. Känns mer som att du blev snuvad på ett par styrleder + arbete. Därpå blev du dessutom blåst på ev förlorad arbetsinkomst bara för att du var tvungen att ombesiktiga.

De skulle ha stått för åtminstånde arbetskostnaden för monteringen av delarna.

Eh va negativt nu vart jag ju låg:näsblod
Men jag förstår de han sa att de är svårt att säga att de inte glappar när de inte sitter i bilen och de skakar med maskinen. Dessutom var de nog på tiden att byta dem snart nog iaf. Är ledig och tycker de är rätt kul att skruva:yoparty
så de enda jag blivit "blåst" på är styrlederna men de sitter på min bil nu:D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top