Ersättning för ärr?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Hej, jag har skadat mig på jobbet och fått ett ganska fult, 7cm långt och 8mm brett ärr över armen :död, ca 1dm från handleden. Skyddsombudet på mitt nya jobb tyckte jag skulle anmäla det som arbetsskada och det har jag gjort, nu väntar ersättning från försäkringsbolag för missprydande ärr i Juni. :tummenupp

Min fråga är, är det någon annan som fått ett ärr från jobbet och fått ersättning för det? Vad kan man vänta sig? :confused:

Jag vet, jag är otålig, men jag får så många olika bud.

Så, vad säger ni?

Bilder kan kanske ordnas.

stoffer skrev:
Hej, jag har skadat mig på jobbet och fått ett ganska fult, 7cm långt och 8mm brett ärr över armen :död, ca 1dm från handleden. Skyddsombudet på mitt nya jobb tyckte jag skulle anmäla det som arbetsskada och det har jag gjort, nu väntar ersättning från försäkringsbolag för missprydande ärr i Juni. :tummenupp

Min fråga är, är det någon annan som fått ett ärr från jobbet och fått ersättning för det? Vad kan man vänta sig? :confused:

Jag vet, jag är otålig, men jag får så många olika bud.

Så, vad säger ni?

Bilder kan kanske ordnas.

Räkna med att det tar lång tid innan du får några pesetas...

Thundercat skrev:
Räkna med att det tar lång tid innan du får några pesetas...
Ett år från skadetillfället enligt skyddsombudet ska ersättningen bestämmas, tar det lång tid efter det?

Du har rätt det tar ca ett år och summan är från 1000:- och uppåt har jag för mej....ett är som sitter på ett sådanst ställe att det inte går att alltid ha något över det ger mer har jag för mej och att det är stort och fult....vet en annan som har ett är i handen som han fick 1000 för och det syns inte ens.

stoffer skrev:
Ett år från skadetillfället enligt skyddsombudet ska ersättningen bestämmas, tar det lång tid efter det?

Det lär ju ta ytterligare några månader innan det kommer någon utbetalning... Försäkringbolag brukar inte vara snabba med att betala ut stålar.

Nu var det ju längesedan jag fick ersättning för mina ärr som jag fick efter en krock med hojen -94.
Har för mig att jag fick 3-4000...
Då gällde det ett ärr på armbågen och ett "självmordsärr" på handleden.
Kändes hyffsat jobbigt när folk frågade om man försökt ta livet av sig :näsblod
Nämde det för bolaget och så gick jag till en riktig fotograf som tog mkt bra bilder på ärren, korten fick jag betalt via bolaget, eller rättare sagt jag betalade inte ett skit för det skötte fotografen mot f-bolaget.
Men tid tog det som bara fasen, så tålamod är ngt du får utrusta dig med.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Nu var det ju längesedan jag fick ersättning för mina ärr som jag fick efter en krock med hojen -94.
Har för mig att jag fick 3-4000...
Då gällde det ett ärr på armbågen och ett "självmordsärr" på handleden.
Kändes hyffsat jobbigt när folk frågade om man försökt ta livet av sig :näsblod
Nämde det för bolaget och så gick jag till en riktig fotograf som tog mkt bra bilder på ärren, korten fick jag betalt via bolaget, eller rättare sagt jag betalade inte ett skit för det skötte fotografen mot f-bolaget.
Men tid tog det som bara fasen, så tålamod är ngt du får utrusta dig med.
//Tobbe
Tja, bra idé att gå till fotograf, det kan kanske annars vara lätt att ärret "försvinner". För just nu är det jäkligt tydligt (hände för 5 månader sen), men kan tänka mig att det kanske inte fastnar lika bra på bild.

Fastnade du i korvgrillen nu igen? :D Skämt åsido, hoppas du är ok men du vet vad Bart Simpson säger:

"Bones heal and chicks dig scars. Pain is temporary, but glory lasts forever"

Jag fick 1700kr för mina ärr. Ett på låret som är ca 8cm långt och ett precis framför armvecket som är ca 3-4cm samt ett precis bakom armbågen som är litet men ändå syns ganska mkt, 1cm stort ungefär. Skadade mig när jag praktiserade på gymnasiet, ramlade från en stege ned i en låda full med metallskrot :näsblod Fick pengarna ungefär 2 år efter skadan.

har en polare som blev av med en bit av örat. En arg hund flög på honom.
Hör och häpna , det tog 10 år innan han fick ut pengarna. 14000 kr.

så räkna inte med nått astronomisk belopp ala USA 1 miljon dollar.

stoffer skrev:
Tja, bra idé att gå till fotograf, det kan kanske annars vara lätt att ärret "försvinner". För just nu är det jäkligt tydligt (hände för 5 månader sen), men kan tänka mig att det kanske inte fastnar lika bra på bild.
Jo fotografen jag vände mig till visade ärren från deras "bästa" sida.
Jag minns dock inte om bolaget valde fotograf åt mig eller hur det var.
Ring upp bolaget och fråga hur du ska gå tillväga, att du ska ta bilderna själv är inte på tal. Eftersom det är en fackmannamässig bedömning som ska göras så är det inte mer än rätt att matrialet som bedöms också är av fackmannamässig kvalite.
Lycka till och hoppas dina ärr försvinner så mkt som möjligt....
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jo fotografen jag vände mig till visade ärren från deras "bästa" sida.
Jag minns dock inte om bolaget valde fotograf åt mig eller hur det var.
Ring upp bolaget och fråga hur du ska gå tillväga, att du ska ta bilderna själv är inte på tal. Eftersom det är en fackmannamässig bedömning som ska göras så är det inte mer än rätt att matrialet som bedöms också är av fackmannamässig kvalite.
Lycka till och hoppas dina ärr försvinner så mkt som möjligt....
//Tobbe
Jo, att det ska försvinna är ju det man verkligen vill! Det skulle vara bäst om det inte syns i juni och det inte utgår ersättning.

Men.. HRRRM.. jag tvivlar att det blir så!

Du får inte visa upp gammal kort... det är när de tycker att det är dags. (läkningsperiod) För mig var det efter 2 år

En sak är IAF säker, hade du varit tjej hade beloppen varit betydligt större.

Jag opererade mig på halsen för ett bra tag sedan, och dom tråcklade väl ihop mig sisådär, när dom bytte bandage på mig på sjukhuset upptäckte dom att flera stygn hade släppt, men gjorde inget mer åt saken.

Numera pryds min hals av ett ganska grovt, knaggligt ärr, som blir rött om jag har varit ute i kyla, det ser precis ut som om jag har varit med i ett knivslagsmål och legat under..

Nu har jag väl inte krävt någon ersättning för det, men inte f*n är jag nöjd...
Nu är det säkert försent att få några stålar, men jag funderar på om det är värt det att be dom snygga till det, jag lär ju inte få några modelljobb ändå...

stoffer skrev:
Det här duger inte då?

Kan ej svara för hur olika bolag behandlar ärenden.
Men du kan ju alltid spara det, för att visa hur det har sett ut (vad du har fått utstå).

För mig var det så att när det hade gått 2år, fick jag gå till en fotograf för att fotografera mina ärr. Sedan skickade de in de till deras experter (försäkringsläkare?)

Efter det tog det....... lång tid.
Men då var det inte bara mina ärr de utredde.

Edit: såg ut ungefär såhär

Bifogat

• efter op[1].JPG
    efter op[1].JPG
    10.1 KB · Visningar: 192
Hur lång tid efter skadan kan man få ut ersättning? Jag har ett ärr som är massvis med år men det är ganska fult.

Min polare bröt benet och fick ligga på sjukhus med en fet spik genom knäet så att benet hängde i en "hästsko". Det blev 2 vita prickar och han fick en del pengar. Handlar om runt 10 tusen om jag minns rätt

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back