Ersättning eller ej?

Intressant.
Hoppas det löser sig.

Dom gångerna jag lånar ut något är det till 'riktiga' kompisar. Den gången en köpare provkörde informerade jag att händer det något så finns bara halvförsäkring. Nästa gång en intresserad provkör blir det att ha ett avtal dom skriver på för att vara riktigt säker.

WestW skrev:
Intressant.
Hoppas det löser sig.
Nästa gång en intresserad provkör blir det att ha ett avtal dom skriver på för att vara riktigt säker.
Japp, så får man nästan göra. Ha det svart på vitt, att om dom klotar så har dom köpt den också!!

Hoppas det ordnar sig för dig. :)

MrMetal skrev:
Tjena allihop.

Skulle han överklaga så går allt till tingsrätten.
oftast blir det en sk "treskodom"
dvs Tingsrätten går på samma lina som Kronofogden.
Det betyder lite mer väntan bara, samt en dyrare kostnad för honom.

Detta betyder att jag har en väldigt stor chans att få ut mina pengar till sist.
minst 30 dagar får jag vänta.

Fortsättning kommer snart.
Tack för all support =)

MrMetal

Tredskedom blir det bara i de fall motpart inte infinner sig, t ex vid sjukdom (skall styrkas med läkarintyg).

Om ingen överklagan inkommit till Tingsrätten tre veckor efter han fått tredskedomen vinner domen laga kraft.

Först då kan utmätning ske. Svarar motpart inom tre veckor och överklagar domslutet har motpart även möjligheten att begära om uppskov med utmätningen till slutgiltig dom fallit i målet.

Halloj alla fartdårar :tummenupp

Måndagen den 17 januari lämnades allt in till Kronofogden.
Idag den 26 januari dvs en vecka senare, så ringde jag Kronofogden på morgonen vid 09.00
för att "kolla" hur det går.

Dom höll precis på att behandla ärendet.
Det skulle under morgon timmarna kontrolleras och registreras för att
se om det är ett korrekt ärende.
dom kommer under dagen också kolla om det finns något att ta ifrån snubben som kvaddade min ögonsten .

Dom hör av sej så fort dom vet nått. :hihi

hade bra.

MrMetal

MrMetal skrev:
Halloj alla fartdårar :tummenupp

Måndagen den 17 januari lämnades allt in till Kronofogden.
Idag den 26 januari dvs en vecka senare, så ringde jag Kronofogden på morgonen vid 09.00
för att "kolla" hur det går.

Dom höll precis på att behandla ärendet.
Det skulle under morgon timmarna kontrolleras och registreras för att
se om det är ett korrekt ärende.
dom kommer under dagen också kolla om det finns något att ta ifrån snubben som kvaddade min ögonsten .

Dom hör av sej så fort dom vet nått. :hihi

hade bra.

MrMetal

Vill inte göra dig besviken men bestrider han inom åtta dagar efter att ha tagit emot/skrivit på mottagningsbeviset från KronKalle så går ärendet med automatik till tingsrätten. Sen är "karusullen" igång! :(

MrMetal skrev:
Honk Honk allihopa.

Jag har en liten fråga ang. ersättnings skyldighet .
Ponera att jag lånar ut ett fordon till en kompis.
Jag har endast trafikförsäkring.Han krockar den och allt blir skrot.
Polis på plats och han blev påkörd av en buss . Den kom ifrån höger. Alltså hans fel . Jag hade inte helförsäkring så försäkringsbolaget ger mej inga pengar. Hade endast trafikförsäkring.
"Kompisen" vägrar betala något överhuvudtaget. Varken självrisk eller något för fordonet
Kan jag på något vis kräva / driva in en skälig summa ?

Typ genom polisanmälan eller genom kronofogden?
Han vägrar skriva på ett papper,där han erkänner sej skyldig till något alls eller att han ska ge mej ersättning.
Hur går man tillväga för att få ut nått av honom??

Det är tacken för att man är snäll och blåögd.
Tacksam för svar.
gärna mailsvar.

MrMetal
Hade samma problem på jobbet fast då gällde det en moped. Vi låna ut moppen till en person som sedan blev trängd av vägen av en MC förare sa hon, ( eller hur va) Saken är den visst moppen var inte värd mer än 15000 och bara trafikförsäkring. Polis o kom till platsen o allt. Men hon var inte skylldig till att betala tillbaka så länge hon inte skrivit under ngn avtal.

Jag tror inte att man automatiskt blir ersättningsskyldig om man förstör ett fordon man lånar. Om han på förhand lovat att betala antingen muntligt eller skriftligt är det en annan sak dock. Har han inte det kommer jag bli riktigt förvånad om tingsrätten dömer honom till att betala för bilen.
Jag tror inte du har en chans att vinna detta faktiskt.
Men det kommer bli intressant att följa. Lycka till :)

för en sund summa pengar kan alltid liknande problem lösas

Hej igen.

Tjejen på kronofogdens expedition trodde att det inte skulle vara några problem att få ut pengar i detta mål. Det sa hon samma dag som jag lämnade in alla papper till dom.

Det samma sa en kollega till henne som läste mitt brev lite snabbt på stående fot. Han blev näst intill tvingad hehehe. Han hade lite bråttom men han kollade på´t och sa att det funkar nog utan problem.

I onsdags kväll ringde en kvinna till mej som har hand om mitt "fall".
Jag hade missat att ge henne hela snubbens person nr.

Torsdags morgon "fixade" jag fram det som saknats genom mitt försäkrings bolag.
Jag ringde upp Kronofogden igen och talade om hans personnummer.
Då passade jag på att fråga henne också om hur hon trodde att möjligheten fanns att det skulle funka.

Inga problem., sa hon.
skulle han överklaga så följer Tingsrätten våran bedömning till 99%
det handlar bara om 1 - 2 fall om året där Tingsrätten bedömmer annorlunda.

Nu ser det lite ljust ut tycker jag, men jag tar inte ut någon vinst i förskott. Man blir så jävla besviken ifall nått går snett.

på måndag är det 2 veckor sedan kronofogden tog emot mina papper.
Det närmar sej sakta men säkert åt ett utslag.

cya

MrMetal

Hoppas att du får dina pengar.

sen så har man ju lärt sig något nytt när man läser detta, väldigt bra att du lägger ut det här

Tack

Mvh Niclas

Halloj .

Då va det dax för en uppdatering igen.

Killen bestrider nu Kronofogdens beslut
och därmed lämnade jag detta vidare till Tingsrätten.

Jag fick skicka en fullmakt till Kronofogden för att dom skulle lämna detta vidare. Så om ca 1-2 veckor vet vi svaret.

Jag tar inte ut nått i förskott, man vet aldrig hur det går.
Det är tydligen inte så många fall i sverige som förekommit som detta.

Dom fall som finns hittils har 100% gått till gäldenärens fördel.
Så visst känns det som detta ska gå vägen.

Men man vet aldrig.
Man hoppas nu på att Sveriges Rättsystem fungerar .Överklagan kommer annars att lämnas in till högre instans av mej.

Cya laterz.

MrMetal

PS. Håller med Firefighter att gröt e gott. DS. :D

Hoppas att det går bra för dig, Hade jag varit lite på i ett fall jag hade så hade jag varit 12000kr rikare troligen.
en full fotgängare sprang ut i vägen framför min mc, mc:n blev totaled och jag fick 12000kr i självrisk.

Ser ut att kunna lösa sig för dig pengamässigt, synd på vänskapen bara. Fast det är klart, det är i nödens stund som skillnaden mellan vänner och trevliga fasader visar sig...Ser fram mot att få läsa upplösningen i ärendet.

Bra tråd!
Ett litet inflik bara, borde inte killens hemförsäkring träda in?
De flesta hemförsäkringar innehåller ju någon form av ansvarsförsärking, denna borde ju träda in för honom i detta fall -eller?
Skall bli spännande att se svaret från Tingsrätten (kan dröjja lååång tid).

Lycka till! :tummenupp

sEiKo skrev:
Hoppas att det går bra för dig, Hade jag varit lite på i ett fall jag hade så hade jag varit 12000kr rikare troligen.
en full fotgängare sprang ut i vägen framför min mc, mc:n blev totaled och jag fick 12000kr i självrisk.

12000 i SJÄLVRISK? Antar att du har hojjen på nån annan med dubbel självrisk som följd eller? :va

Rätt spännande tråd faktiskt. Hoppas att du fortsätter hålla oss uppdaterade!!
Håller tummarna för att killen får hosta upp slantarna.

God dag allihopa.

Idag 21 feb.(Måndag) fick jag ett papper ifrån Tingsrätten att dom fått mitt ärende. Det är typ ett delgivningskvitto ifrån Tinget.
Det står att dom räknar med ca 2 veckors behandlingstid.

Så nu e det bara att vänta och se.

mvh
MrMetal

:D

Lycka till med detta, men det är tråkigt att det ska bli så här, det har ju trotts allt varit din kompis om jag fattat rätt

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT