Ersätter FB för mc-kläder?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Körde vält med hojen igår, skrapade upp alla kläder på min högersida, från hjälm till sko. Frågan är bara täcker försäkringen(Folksam) mc-kläderna? Har halvförsäkring och hemförsäkring utan drulle.

Jag är lite öm och stel och har ett rejält skrapsår på höger knä, vilket jag redan har skadeanmält då jag inte trodde jag skulle få nått på hemförsäkringen.

Hemförsäkringen tar sånt. :tummenupp

...Och kom ihåg att fota alla skrapsår, eller gå till akuten.

Last edited:
Ja, jag har aldrig haft nån extra bling-bling på min hemförs. Men om du nu fick andra skador som täcks av trafikförs. så kanske den tar kläderna, men det är bara en gissning.

Ja, jag har aldrig haft nån extra bling-bling på min hemförs. Men om du nu fick andra skador som täcks av trafikförs. så kanske den tar kläderna, men det är bara en gissning.

Jag har varit omkull 2ggr, en gång med Bilsport och MC samt en gång med Svedea.
Båda gångerna ersatte trafikdelen för eventuellt skadade kläder/hjälm.
Första gången mosade jag också telefonen, men den gick på hemförsäkringen.

Så om det inte skiljer mellan bolagen så ska trafikförsäkringen täcka trasiga hojkläder.

Jag var inte vållande enda gången jag råkat ut för en trafikolycka med mc, så motpartens trafikförsäkring ersatte alla mina grejer.

Du måste dock ha kvitto på prylarna för att få ut rätt summa. Hjälmen behövde jag klippa av och skicka in hakremmen på. Hade IF på den tiden.

Det var så att jag hade hojen halv- eller trafikförs, och därför tog grejerna på hemförs.

Min motpart är en taskig grusväg men jag tror inte denne ersätter någonting. :död

Jag fick ersättning. Hade folksam och var vållande. Vill ha det till det gick på halvförsäkringen men det kan ha varit på hemförsäkringen också.

För att få ersättning för skadad skyddsutrustning vid olycka krävs det kroppsskada (även om det bara är sår, stukning mm) för att trafikförsäkringsdelen ska gälla. Detta villkor har alla bolagen. Vid olycka utan kroppsskada men förstörd skyddsutrustning hänvisar FB till hemförsäkringen. Det krävs inte drulle för att ta det på hemförsäkringen. :fakta

Avsikten med skyddsutrustning är att den ska minimera skadorna. När utrustningen gör sitt jobb och därmed förbrukas, ersätts den. Jag ljuger icke för försäkringsbolag (heller) och har inget att invända mot den ersättning jag kom i åtnjutande av förra säsongen. Stukat självförtroende räknas icke som personskada.:gråta

Jag vet inte vad du styrker ditt uttalande med. Det är förtvivlat mycket billigare att ersätta persedlar än skador. Kan skriva en del om det men det är rätt uttjatat vid det här laget.

(Talstrecket var för att man avkrävs ett visst antal tecken för att kunna posta, inget annat.)

Jag fick alla kläder ersatta på trafikförsäkringen, men endast på grund av att jag hade en skada (endast ett skrapsår).

Så om du inte skadade dig kanske de kan hävda att det inte var en "trafikolycka" och därför ersätts det inte? :va

Nja, jag ska låta det vara osagt vilken del av försäkringen som gav mig ersättning.
Men, jag har vid två tillfällen fått ersättning från bilsport&mc (helförs.) för skadad utrustning UTAN kroppskada.
Skickade in hela klabbet i en låda (hjälm, helställ, skor och handskar). Bifogade en lista med inköpsdatum och pris UTAN kvitton.
Sex dagar senare satt pengarna på kontot vid båda tillfällena.

Och, ja, jag har haft lite flyt. Utrustningen (och hojen) var rejält skabbig vid båda tillfällena men jag klarade mig med ett skamfilat självförtroende :rodnar

Avsikten med skyddsutrustning är att den ska minimera skadorna. När utrustningen gör sitt jobb och därmed förbrukas, ersätts den. Jag ljuger icke för försäkringsbolag (heller) och har inget att invända mot den ersättning jag kom i åtnjutande av förra säsongen. Stukat självförtroende räknas icke som personskada.:gråta

Jag vet inte vad du styrker ditt uttalande med. Det är förtvivlat mycket billigare att ersätta persedlar än skador.

Kan skriva en del om det men det är rätt uttjatat vid det här laget.

(Talstrecket var för att man avkrävs ett visst antal tecken för att kunna posta, inget annat.)

Hur förtvivlat det än är, så är det vad villkoren säger:fakta
Talar av egen erfarenhet.

Körde vält med hojen igår, skrapade upp alla kläder på min högersida, från hjälm till sko. Frågan är bara täcker försäkringen(Folksam) mc-kläderna? Har halvförsäkring och hemförsäkring utan drulle.
Jag gick ikull med hojen 2006 och fick skador på stövlar och handskar, resten klarade sig. Jag vet inte hur Folksam gör men jag var helförsäkrad hos Länsförsäkringar vid den tiden och de ersatte stövlarna och handskarna med avräkning för ålder.
Min erfarenhet är att det är bra att ha kvittona kvar så det baserar ersättningen på det faktiska priset snarare än sina schabloner.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon