ersätta bränslepump med pump från biltema , vilken skall jag välja ?

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CC Dominator
hejsan..

nu har bränslepumpen på min fzr1000 87:a gett upp.

skall köpa en från biltema.. utgår ifrån att det är en sugpump som jag skall ha. då det trots allt skall sugas genom kranar och filter och annat mög..

har tittat och kommit fram till två alternativ..

det finns en sugpump som pumpar med 0,1 bars tryck och som leverarar max 120l/h och så finns det en som pumpar mellan 0,27-0,4 bar och max 70l/h

vilken av dessa två är lämpligast att välja ?

tacksam för svar.

mvh markus

Ta den som ger lägst tryck. 0,1 Bar räcker mycket väl till en MC förgasare. Motsvarar 1 meters fallhöjd.
Köpte själv en på Mekonomen för några hundra och satt på min -87. FUngerade hur bra som helst. Passade direkt i orginal gummifäste.

Mats

För att när han kommer upp och hälsar på hos mig vill jag inte åka ner och hämta honom med släp i sundsvall pga en skuren biltema pump:D

En gammal tråd men hittade själv bra info här så jag tänkte bidra med lite info.

Råkade själv ut för läckande bränslepump på min Yamaha FZR 1000 -90. Yamaha original kostar ca 2700 kr så det var ju inte aktuellt. Köpte först Biltemas sugpump 0,10 bar ca 300 kr (523226), var dock inte helt enkel att få på plats eftersom den är större än original, går men lite bockande av upphängning, fick pressa tillbaka tanken. Låter även mycket om man jämför med original. Fick det att fungera men den dog tyvärr utan förklaring vid två tillfällen =(. Gick tillbaka med den och fick pengar tillbaka.

Köpte istället en supump på Mekonomen 0,15 bar (14-133000), ca 700 kr. Mycket gedigen, helt i metall. Var något mindre och lättare att få plats med. Går mycket tyst. Har nu kört ca 50 mil och den rullar fortfarande som en klocka. :yoparty

Rekommenderar därför variant två för er med havererade bränslepumpar. Borde funka på de flesta hojar med förgasare.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka