eRoadracing

Nix! :-D

Vi är långt ifrån att tävla i år.

Men vi hejar på Peter som kom fyra på en nästintill standard Zero S.

ImageUploadedByTapatalk HD1376841274.445250.jpg

Jag gillar en vinande elmotor, rasslet och sånt som framträder från övriga delar är också mysigt. :D För helt ljudlösa tycker jag inte enhojarna är.
Och Moss idé med någon form av parkerings-serie hade varit riktigt kul. :) Hade säkert gått att få till på diverse torg inne i centrum med. Lite airwalls och sånt vid avåkningszoner och så bara...
Och en ölkiosk? :D

Instämmer till 110% med Mossberg angående ljudnivån på hojen. Jag vill inte höra hur bra hojen går, jag vill känna... jag vill uppleva med alla sinnen, inte bara hörseln! Massa brötande hojar/bilar/flygplan etc. känns 1900-tal.

F.ö har jag testat elhoj, dock bara en vanlig 125-klassad Zero men ändå... För mig var den åkturen en blick in i framtiden. Jag var helt lyrisk i flera dagar efteråt. <3

Jag gillar en vinande elmotor, rasslet och sånt som framträder från övriga delar är också mysigt
Under orkanen 1969 åkte jag medvind i 120, helt vindstilla omkring och jag hörde ljud från motor och däck som jag aldrig hört förr eller senare. Mycket intressant!

Här finns lite bilder och info om ett par race på en gokartbana i USA. Dels körs en helelektrisk klass, dels körs en öppen klass för upp till 125cc tvåtakt, 170/200/250cc fyrtakt, och el. Öppna klassen vanns av en elhoj, följt av några bensinhojar, två elhojar, och resten.

g9.JPG
http://www.elmoto.net/showthread.php?3130-M1GP-Open-class-won-on-electric!-First-time-in-history!

På små banor/kortare race, kan elhojarna redan konkurrera. Eftersom att de flesta elhojar saknar växellåda, och har ett väldigt direkt gassvar, tror jag att det är enkelt att köra snabbt på en elhoj, även om den på pappret har lägre prestanda än de bensindrivna konkurrenterna.

Hmm...
KAn ju starta nån sån serie och kalla det folkroadrace? :D

Hmm...
KAn ju starta nån sån serie och kalla det folkroadrace? :D

Man får köra med elhoj i MiniGP/70racing i Sverige!
Som jag förstått, är det är bara att skaffa en elhoj, eller knåpa ihop en egen, och ställa upp!

Jag har varit på gång länge med ett projekt för MiniGP. Nu fick jag motivation igen=)

4 i oschersleben, riktigt bra gjort Peter Lindén! :tummenupp Med hänsyn till begränsningarna i materialet så såg det riktigt bra ut. Lite mer top speed bara så blir det pallen. :yoparty

Min hjärna säger "Ja!" till kloka, smarta elfordonslösningar, särskilt i racing då det kan bryta väg för standardgrejer. Vore bra för oss alla om det tog skruv ordentligt.

Mina öron och mitt hjärta längtar dock efter det desperata tjutet av en tvåtakts 500-racer, skärbrännarsången från en 5-cylindrig Honda-125 på 22000 RPM, mullret från en stor enstånka, den tårdrypande sången från en stor-Guzzi på avslag från höga varv samt det alltigenom brutala från en MV-Agusta i händerna på Ago eller Phil.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti