Jo... men spelar det någon roll? Till det STCC arrangemang du refererar till kom kanske 10000 som betalade själva och ytterligare 10000 som "betalade" via det företag som gav dem biljetten. Av de 10000 kanske det var 1000 som skulle kunna tänka sig att betala själva och 9000 som annars inte skulle gått (som du alltså). Vad vi har är alltså ett arrangemang som har 20000 åskådare istället för 11000, och det är väl ingen nackdel? Varken för sporten eller arrangören?
Det jag menar är att man kanske inte ska mäta sportens popularitet med hur många det är på läktaren, om så många kommer in gratis? Självklart är det viktigt med exponering, få folk att upptäcka hur kul racing är osv, och då fyller ju helt klart gratisbiljetter en stor funktion.
Jag tror att det är viktigt att få upp folks intresse för dom mjuka delarna kring motorsport, knyta band till individerna. Ungefär som alla fotbollsfan(atiker), som har stenkoll på Zlatan, Beckham osv och har en personligt engagemang i personerna bakom. Inom motorsport anonymiseras vi väldigt lätt. Vi har utrustning som gör oss helt anonyma, vi är helt anonyma i depån, åtminstone för folk utanför familj och vänner, vi gör inte mycket väsen av oss annars och alla race hålls oftast ganska långt bort.
Nu är vi bara nån slags strukturerad form av motoriserad ungdom, som är miljövidriga, väsnas och utgör en allmän fara för oss själva och omgivningen. Troligen förstår inte medelsvensson skillnaden mellan Pro Superbike och gasahellreänbragänget som nöter fram och tillbaka på bulten/Sveavägen/utanför lokala korvmojen, och självklart dras alla över samma negativa kam.
Såna evenemang som du gör, ställer ut hojen i biblioteket och låter småungarna klättra på den, håller moppeföredrag för traktens 15-åringar och tar med erfarenheter från racingen, osv osv, det tror jag i långa loppet kan väcka ett intresse för motorsport, både som utövare och åskådare. Att bara gå och titta på några som man inte vet något om, det är nog inte rätt grund för ett långvarigt intresse. Att först skapa ett intresse, och sedan locka folk att titta på ett kanske subventionerat sätt, det tror jag är en bättre väg att gå.
Jag gissar att du ska köra på Sviestad i höst, och det ska troligen Watz också. Ring till blaskan i Linköping och föreslå att dom skriver en artikel om er, att du kommer och utmanar hemmahoppet, nyss hemkommen från din internationella satsning har du farten i kroppen osv osv, så det kommer bli täta fighter och tuff racing, det tror jag kommer att locka mer folk än att bara dela ut några gratisbiljetter