eRoadracing

P€RRA;5862349 skrev:
Ja, vi får vänta och se men det kommer inte att behövas några undersökningar. Det är bara att börja med separat "el-helger" och se hur många som kommer och tittar.

Ta 20 sådana här hojar http://rideapart.com/2013/08/rideapart-review-2014-mission-rs/ , 20 el-driftingbilar och hojar samt 20 el-crossar, bygg upp en tillfällig bana på Elmias parkering i Jönköping, IKEA:s parkering i Kållered, XXXXX:s parkering i Stockholm
Bygg där upp tillfälliga banor, kör en serie med ett endagsarrangemang på varje ställe och du har lätt 60000 åskådare. Tror jag!

svär HÖGT och kräver "SÄNK bullernivåerna i racing!!!" om jag hamnar bredvid ett tomgångsgasande tvåtaktsgäng i depån
Du vet att 2T-gubbarna har en informell men väl fungerande överenskommelse om att alltid värma en och en för bara för att glädja sådana som som du?

/Bort med dämpare på alla avgasrör med expansionskammare

P€RRA;5862349 skrev:
Ja, vi får vänta och se men det kommer inte att behövas några undersökningar. Det är bara att börja med separat "el-helger" och se hur många som kommer och tittar. Fördelen som elhojarna har är att det är något nytt vilket säkert kan locka en del publik.

För att göra saker och ting tydligt;
byt ut verktygen "nissarna" i MotoGP har en tävlingshelg och sätt dem på e-hojar!

Okej spanjorer med egna motorer på ryggen som varvas på läktarna får väl byta till "knäpucksslitare"...
Den mest skriiiiiiccchhhhh-ljud e häftigast.

Som redan påtalats; tror personligen att detta kommer föra roadracing närmare folket (=publik / =sponsorer).
Superhäftigt. Nackdel att all teknik är dyr i början av deras livscykel.

Ta 20 sådana här hojar http://rideapart.com/2013/08/rideapart-review-2014-mission-rs/ , 20 el-driftingbilar och hojar samt 20 el-crossar, bygg upp en tillfällig bana på Elmias parkering i Jönköping, IKEA:s parkering i Kållered, XXXXX:s parkering i Stockholm
Bygg där upp tillfälliga banor, kör en serie med ett endagsarrangemang på varje ställe och du har lätt 60000 åskådare. Tror jag!

Hallå, varför jobbar inte du med promotion? Du spottar ju ur dig idéer i var och varannan tråd! (Inte sarkastiskt)

Det hade varit skitballt faktiskt, det finns ju stora parkeringsplatser runt om i landet som lätt skulle kunna fungera. Lite svårt med avåkningszoner kan jag tänka mig men sånt borde gå att lösa.

...kör en serie med ett endagsarrangemang på varje ställe och du har lätt 60000 åskådare. Tror jag!
Jag har sett en del dragracing på flygplatser belägna relativt centralt i Stockholm och Västerås. Trots alla möjliga typer av bilar och MC (inklusive Topfuel) har det kanske varit en 1/10 av den publikmängd som du nämner. Ta bort ljudet och få 9/10 till? Knappast.

Men du får väl dra ihop ett sånt evenemang så får vi se om du har rätt :)

Jag körde en elbil för något år sedan för första gången. Trodde att det skulle vara lite segt och fånigt, som en brun ful papperspåse som ingen egentligen vill ha men ändå använder för att det känns som att man gör en god gärning för miljön. Men ack vad jag bedrog mig. Det var driv från första millimetern på gaspedalen, en urstarkt och fullständigt jämnt acceleration från noll till toppfart och jag blev stormförtjust. Hade det inte varit för priset och att batteriet bara räcker 8 mil så skulle jag gärna köpt en. Efter den här upplevelsen skulle det vara skitkul att testa en elhoj på bana, tror att det finns mycket körglädje här.

Skulle ljudet vara det enda som stoppar detta? Låter underligt för mig. Tror snarare att det handlar om det vanliga - små serier ger väldigt dyra produkter. Vem skulle ha råd?

Personligen tror jag att eRacing kan vara ett steg mot framtida evenemang.
Att det inte brölar utav helvete innebär ju att det helt plötsligt blivit en "ren" sport i miljöns anda.
Jag värdesätter i alla fall förarnas förmåga att hantera cykeln, inte hur den låter.

Nästa klagomålsattack blir väl i så fall alla bensindrivna elverk som står på konstant.

P€RRA;5862586 skrev:
Jag har sett en del dragracing på flygplatser belägna relativt centralt i Stockholm och Västerås. Trots alla möjliga typer av bilar och MC (inklusive Topfuel) har det kanske varit en 1/10 av den publikmängd som du nämner. Ta bort ljudet och få 9/10 till? Knappast.

Men du får väl dra ihop ett sånt evenemang så får vi se om du har rätt :)

VAr det inte runt 20000 på solvalla och STCC? Och detsamma på bananpiren i Gbg?

20000 i publiken är inte omöjligt, frågan är bara hur många av dom som verkligen var betalande publik? Jag var på STCC på Solvalla i våras, och det var minst sagt många som hade spons/vip-biljetter. Tom jag var en sån :)

Jag förstår inte det där resonemanget att en person med "Spons/Vip-biljett" inte skulle vara en betalande åskådare? Jag fick en räkning på 36 spons/vip-biljetter från Falken ifjol, som jag betalade i vederbörlig ordning, vilket innebär att de 36 personernas biljetter var betalade. Vilket jag även är säker på att någon gjorde med din biljett också.

Jag har kört elhoj på Falkenberg förra året. Grymt häftig upplevelse! Jag fick erbjudande om att fullfölja säsongen med teamet som var på plats, men tyckte inte att hojen var i närheten av konkurrenskraftig. Just nu är utvecklingen i VM så snabb att vissa team har kommit oerhört långt, medan andra inte har en aning om vad de sysslar med. Han som vann i Falkenberg hade 2 kanonfina hojar, som enkelt klarade hela racedistansen utan att krokna, medan den hoj jag körde plockades ihop kvällen innan kvalet, och hade batteriteknik som räckte till 3 varv med acceptabla prestanda.
Jag som lockas av tekniken övervägde på allvar att dra ihop ett team från Sverige för att satsa på VM, men av olika orsaker har det inte hänt något än. Idéer finns det dock gott om, och den helgens korta körerfarenheter gav mig en ganska bra insikt i vad som krävs för att lyckas bra på hög nivå. Elracing är fortfarande i sin linda, och det går bra för ett privatteam att hävda sig utan att det handlar om monstruösa belopp.

Jag förstår inte det där resonemanget att en person med "Spons/Vip-biljett" inte skulle vara en betalande åskådare? Jag fick en räkning på 36 spons/vip-biljetter från Falken ifjol, som jag betalade i vederbörlig ordning, vilket innebär att de 36 personernas biljetter var betalade. Vilket jag även är säker på att någon gjorde med din biljett också.
Självklart betalar någon alla biljetter, men frågan är ju om personerna som får dom biljetterna har intresse nog att gå om dom fick betala själv? Jag hade inte gått på STCC om jag hade betalat själv tex. Så visst kan man fylla läktarna om någon annan betalar, men frågan är ju om vi vill köpa in vår egen publik själva, eller om vi ska väcka ett intresse så att folk kommer självmant?

Åtminstone när det gäller sponsring, av team, anläggningar och serier, så är det ju helt klart mer intressant för många företag än bensinracing. Även om det är 1/3 av åskådarna. Nyhetsvärde, innovativitet och socialt engagemang slår högre. Men några bra evenemang och lite TV behövs.
Tänk kombon eRR happening tillsammans med Min Stora Dag där barn med t ex leukemi får vara med överallt i depå osv och även åka några lugna varv.

Självklart betalar någon alla biljetter, men frågan är ju om personerna som får dom biljetterna har intresse nog att gå om dom fick betala själv? Jag hade inte gått på STCC om jag hade betalat själv tex. Så visst kan man fylla läktarna om någon annan betalar, men frågan är ju om vi vill köpa in vår egen publik själva, eller om vi ska väcka ett intresse så att folk kommer självmant?

Jo... men spelar det någon roll? Till det STCC arrangemang du refererar till kom kanske 10000 som betalade själva och ytterligare 10000 som "betalade" via det företag som gav dem biljetten. Av de 10000 kanske det var 1000 som skulle kunna tänka sig att betala själva och 9000 som annars inte skulle gått (som du alltså). Vad vi har är alltså ett arrangemang som har 20000 åskådare istället för 11000, och det är väl ingen nackdel? Varken för sporten eller arrangören?:va

Du vet att 2T-gubbarna har en informell men väl fungerande överenskommelse om att alltid värma en och en för bara för att glädja sådana som som du?

/Bort med dämpare på alla avgasrör med expansionskammare

JAg VISSTE det!!! Och i överenskommelsen ingår att campa nära mig!!!

Jo... men spelar det någon roll? Till det STCC arrangemang du refererar till kom kanske 10000 som betalade själva och ytterligare 10000 som "betalade" via det företag som gav dem biljetten. Av de 10000 kanske det var 1000 som skulle kunna tänka sig att betala själva och 9000 som annars inte skulle gått (som du alltså). Vad vi har är alltså ett arrangemang som har 20000 åskådare istället för 11000, och det är väl ingen nackdel? Varken för sporten eller arrangören?:va
Det jag menar är att man kanske inte ska mäta sportens popularitet med hur många det är på läktaren, om så många kommer in gratis? Självklart är det viktigt med exponering, få folk att upptäcka hur kul racing är osv, och då fyller ju helt klart gratisbiljetter en stor funktion.

Jag tror att det är viktigt att få upp folks intresse för dom mjuka delarna kring motorsport, knyta band till individerna. Ungefär som alla fotbollsfan(atiker), som har stenkoll på Zlatan, Beckham osv och har en personligt engagemang i personerna bakom. Inom motorsport anonymiseras vi väldigt lätt. Vi har utrustning som gör oss helt anonyma, vi är helt anonyma i depån, åtminstone för folk utanför familj och vänner, vi gör inte mycket väsen av oss annars och alla race hålls oftast ganska långt bort.

Nu är vi bara nån slags strukturerad form av motoriserad ungdom, som är miljövidriga, väsnas och utgör en allmän fara för oss själva och omgivningen. Troligen förstår inte medelsvensson skillnaden mellan Pro Superbike och gasahellreänbragänget som nöter fram och tillbaka på bulten/Sveavägen/utanför lokala korvmojen, och självklart dras alla över samma negativa kam.

Såna evenemang som du gör, ställer ut hojen i biblioteket och låter småungarna klättra på den, håller moppeföredrag för traktens 15-åringar och tar med erfarenheter från racingen, osv osv, det tror jag i långa loppet kan väcka ett intresse för motorsport, både som utövare och åskådare. Att bara gå och titta på några som man inte vet något om, det är nog inte rätt grund för ett långvarigt intresse. Att först skapa ett intresse, och sedan locka folk att titta på ett kanske subventionerat sätt, det tror jag är en bättre väg att gå.

Jag gissar att du ska köra på Sviestad i höst, och det ska troligen Watz också. Ring till blaskan i Linköping och föreslå att dom skriver en artikel om er, att du kommer och utmanar hemmahoppet, nyss hemkommen från din internationella satsning har du farten i kroppen osv osv, så det kommer bli täta fighter och tuff racing, det tror jag kommer att locka mer folk än att bara dela ut några gratisbiljetter :)

Jag gissar att du ska köra på Sviestad i höst, och det ska troligen Watz också. Ring till blaskan i Linköping och föreslå att dom skriver en artikel om er, att du kommer och utmanar hemmahoppet, nyss hemkommen från din internationella satsning har du farten i kroppen osv osv, så det kommer bli täta fighter och tuff racing, det tror jag kommer att locka mer folk än att bara dela ut några gratisbiljetter :)

Jag tror både "dyrabiljetter i grind" och sk. "gratisbiljetter" (som jag fortfarande inte tycker är gratis då de är betalade) har sitt motiverande. Många av de som får "gratisbiljetter" skulle inte kommit om de inte fått dem till skänks, så att de kommer är ren förtjänst för arrangören!
Dessutom, ingen går på något arrangemang om man är helt ointresserad. Så att gå dit folk som är ganska intresserade är (igen) ren förtjänst för arrangören.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025