eRoadracing

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Kollade lite på eRoadracing (elhojar alltså) från Laguna Seca på MotorsTV igår. Märklig känsla när de bara viner förbi på rakan, inget motorljud. Eller hur man hör alla andar rörliga delar, som man aldrig annars hör.

Nån som kört en elhoj?
Finns det några som håller på med eRoadracing i Sverige?

Stefan Bernström från Fiver, Annie Seel (sexa i TTXGP UK 2010 med Morris Motorcycles Racing Team) Peter Lindén (sexa i TTXGP World Finals UEM 2010 med Morris Motorcycles Racing Team och kört i eget team 2011 & 2012) Crazy Mike har kört.

Det finns fler.

Alla som provat en elhoj på bana blir bitna. Allt det roliga med racing utan att någon kan gnälla på ljud eller miljöaspekter.

Last edited:
Men varför blir det inget då? Varför tar det inte fart????

Min vilda gissningar är att ingen vill kolla på en motorsport som inte låter, framförallt inte betala för att se det.
Jag hade då inte gjort det iallafall, annars så är eRoadracing en smart grej på många andra sätt.

Alla som provat en elhoj på bana blir bitna. Allt det roliga med racing utan att någon kan gnälla på ljud eller miljöaspekter.

Kan tänka mig det, när jag höll på med kletiga RC-bilar och gick över till el tidigt 90-tal såg jag plötsligt inte vitsen med förbränningsmotorer. Bara man kan "tanka" fort på något sätt. Jag löste det med snabbladdare och tre uppsättningar ackar då.

Min vilda gissningar är att ingen vill kolla på en motorsport som inte låter, framförallt inte betala för att se det. Jag hade då inte gjort det iallafall, annars så är eRoadracing en smart grej på många andra sätt.
Det är nog ingen vild gissning. Ljudet är en stor del av motorsporten och det är ingen slump att de största serierna låter myyyyycket.

Jag tror elracing är döfött av just den anledningen.

P€RRA;5861956 skrev:
Det är nog ingen vild gissning. Ljudet är en stor del av motorsporten och det är ingen slump att de största serierna låter myyyyycket.

Om man tittar på kan ju det vara kul om det brötar. Men om man kör???? Jag sätter i öronproppar när jag kör, svär HÖGT och kräver "SÄNK bullernivåerna i racing!!!" om jag hamnar bredvid ett tomgångsgasande tvåtaktsgäng i depån och skiter fullständigt i om jag låter "tuffare" än Krister Bohm! HALLÅ, för fan, det är ju kubbandet man är ute efter! Ärligt alla RR-förare, när du sitter på hojen, bryr du dig om ljudet? RR-förare, väljer du helsystem efter vilket som låter mest och coolast??? Jag VÄGRAR tro det!!!

Jag tror ju att en elhoj med samma prestanda och egenskaper som en bensinhoj är lika kul att köra. Sen kommer ju däck förstås vara lika dyrt, krascha kanske blir ännu dyrare än idag och miljövinsten är som sagt minimal. I så fall ska man väl dra hojen till banan med en elbil, då det oftast är där man bränner mest soppa.

På sikt kanske elracing kan bli något, men inte förrän det blir helt ohållbart med bensinracing av mågon anledning.

Jag tror ju att en elhoj med samma prestanda och egenskaper som en bensinhoj är lika kul att köra. Sen kommer ju däck förstås vara lika dyrt, krascha kanske blir ännu dyrare än idag och miljövinsten är som sagt minimal. I så fall ska man väl dra hojen till banan med en elbil, då det oftast är där man bränner mest soppa.

På sikt kanske elracing kan bli något, men inte förrän det blir helt ohållbart med bensinracing av mågon anledning.

Den STORA fördelen är väl att man kan ha banor nära bebyggelse, samt köra MYCKET!

Jag fick äran att testa Peter Lindéns el-racer förra säsongen och kan bara säga, "fy fan va ballt". Helt klart framtiden!
Helt galet annorlunda att köra på bana när du inte har motorbroms eller växel, du måste använda dina sinnen på ett helt nytt sätt för att korrigera hastigheten inför en kurva. Inga motorvarv, inga vxl, ingen motorbroms som hjälper dig. Och sen när du lägger i knäet i backen så tror du att hela hojjen håller på att skrapa sönder.... fast det var bara knäpucken. Du har nog aldrig hört hur mkt ljudet från knäpucken låter när motor och transmission i vanliga fall överröstar!

EL är utan tvekan framtiden både utvecklingsmässigt och miljömässigt.

//Nitrous

Jo, visst är ljudet en viktig bit men personligen tycker jag att exempelvis MotoGP live låter så mycket att det bara blir löjligt. Har visserligen bara sett ett race live (Valencia 2008), då var det HELT omöjligt att höra kommentatorerna genom högtalarsystemet, motorljudet överrröstade även när hojarna var på andra sidan banan. Valencia är iofs speciellt då banan ligger inom en stadionliknande konstruktion, vilket ju ökar bullerpåverkan. 250 och 125 hade dock mycket lägre ljud, och det gick att höra speakern även när hojarna var nära min läktare. Konstigt nog var det 250-racet som var det mest spännande...

I övrigt är det ju intressant att konstatera att de som provat el-hojar verkar helt sålda, medan de som klagar på hur dåligt det är de som inte testat... :rolleyes:

Tyvärr så spelar det ingen roll hur kul eller häftigt det är för förarna om ingen vill komma och titta på när 30 hojar susar omkring. Det är ju ingen slump att MotoGP-hojar och F1:or låter som f*n.

Något av de sista åren jag tävlade körde de med elhojar på Gelleråsen och det var, handen på hjärtat, så bedrövligt trist att jag inte ens brydde mig om att se dem mer än på avstånd. Hela tjusningen med sporten försvann tillsammans med ljudet :(

Last edited:
I övrigt är det ju intressant att konstatera att de som provat el-hojar verkar helt sålda, medan de som klagar på hur dåligt det är de som inte testat... :rolleyes:
Men om de ska vara roadracingens "framtid" är det ganska ointressant vad förarna tycker. Försvinner publiken försvinner sponsorerna...

P€RRA;5862112 skrev:
Men om de ska vara roadracingens "framtid" är det ganska ointressant vad förarna tycker. Försvinner publiken försvinner sponsorerna...

Jag är inte lika övertygad som du att motorcykelracing måste låta precis som idag för att fortsätta attrahera publik, eller ens att det är ljudet är den stora publikdragaren. Tvåtaktshojarna lät t.ex. ganska annorlunda mot dagens MotoGP-hojar (och kanske närmare hur exempelvis Mission RS låter) och det gick ju uppenbarligen att attrahera publik då också.

Ljudet är viktigt, ja. Dealbreaker, nej. Det är ju dock enbart något vi kan spekulera om innan någon gör en seriös undersökning om det.

Last edited:
Ljudet är viktigt, ja. Dealbreaker, nej. Det är ju dock enbart något vi kan spekulera om innan någon gör en seriös undersökning om det.
Ja, vi får vänta och se men det kommer inte att behövas några undersökningar. Det är bara att börja med separat "el-helger" och se hur många som kommer och tittar. Fördelen som elhojarna har är att det är något nytt vilket säkert kan locka en del publik.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti