Erkänna å få strafföreläggande eller åka till rätten??

fzrjonte skrev:
Blev klocka i 167 på 70 väg för ett tag sen. När jag blev klockad så var det ingen trafik, avskilld körbana, 21.34, två poliser med laser...
Jag har inte skrivit på några papper å kan inte bestämma mig om jag ska erkänna eller prova min lycka i rätten å kanske få en dom mot mig istället. Vad tror du? e det nån mening å prova eller blir det bara värre?? vill ju inte bli fälld för vårdslöshet i trafik...

Å ja jag vet att det var :kocko men nu e det gjort så du behöver inte gnälla....

Klockad för 97 över,,,,,sicken jävla otur......Hoppas det går bra och att de "bara" rycker lappen några månader. Spelar nog ingen roll om du erkänner eller går till rätten, slutresultatet lär nog bli detsamma.....Lycka till

fzrjonte skrev:
Blev klocka i 167 på 70 väg för ett tag sen. När jag blev klockad så var det ingen trafik, avskilld körbana, 21.34, två poliser med laser...
Jag har inte skrivit på några papper å kan inte bestämma mig om jag ska erkänna eller prova min lycka i rätten å kanske få en dom mot mig istället. Vad tror du? e det nån mening å prova eller blir det bara värre?? vill ju inte bli fälld för vårdslöshet i trafik...

Å ja jag vet att det var :kocko men nu e det gjort så du behöver inte gnälla....

Erkänn bara och bespara både dig själv och samhället tid och pengar. Aldrig kul att sitta anklagad i rätten heller.

Tysken skrev:
Ta straffet som en man

Suck...:3freak

Rätt less på det intetsägande uttrycket. Alla har rätt att få sin sak prövad i rätten. Är väsentligt mer imponerande att den som med rappt intellekt och vass tunga kan tala för sin sak och vinna juridiskt än den som väljer det enkla, att bara skriva under oavsett vad som egentligen hände.

/Olzki

Jag tycker inte att det är så imponerande att det ska kosta tiotusentals kronor för att ta upp en jävla fortkörning. Vad anser du att han har för möjligheter? Blir ju bara pinsamt att antingen försöka ljuga eller be om nåd. Jag tror att det är lätt att vara tuff framför datorn men i rätten har de nog hört de flesta "förklaringarna".

Olzki skrev:
Suck...:3freak
Rätt less på det intetsägande uttrycket. Alla har rätt att få sin sak prövad i rätten. Är väsentligt mer imponerande att den som med rappt intellekt och vass tunga kan tala för sin sak och vinna juridiskt än den som väljer det enkla, att bara skriva under oavsett vad som egentligen hände.
/Olzki

Om det inte finns några "tveksamheter" som dåligt ifyllda papper från polisens sida så är det nog rätt kört.

Erkänn och få det ur världen.

fzrjonte skrev:

Tror nog att vårdslöshet i trafik är rätt oundvikligt om man åker 167 på 70 väg.... :rolleyes: Om du får en dom mot dig angående trafikbrott eller skriver på polisens rapport tror jag inte spelar någon roll för framtiden. Det enda är väl om du i rätten kan påvisa några oegentligheter vid polisens mätning eller dokumentation, annars är det nog bara en liten omväg förbi rätten för att få samma straff.. Lycka till vilket alternativ du än väljer.

Last edited:
du får absolut inte ett värre straff för att du tar det till tingsrätten. du har bara att vinna på att göra så. antingen får du samma straff eller så blir du friad. se så, var nu en riktig man och få lite valuta för alla skattepengar du betalat in och utnyttja din rätt till rättegång.

fast jag måste å andra sidan säga att chansen att du ska kunna bli friad i detta mål är jääääääääääääääääääääääävligt liten. det är ifall dom har missat nått i rapporten isåfall.

Precis. Om man känner sig lite låg nån dag så tar man en sjukdag för att det har man förtjänat. Lägg till lite om man har inbrott i bilen för man har ju ändå betalat in så mycket i premier. Osv och för den som inte förstår ironi så tycker jag att det är helt värdelöst. De pengarna gör mer nytta någon annanstans.

bmwjohan skrev:
få lite valuta för alla skattepengar du betalat in och utnyttja din rätt till rättegång.

Det är bara att erkänna antingen före eller under rättegången, Visst är det lätt att köra för fort men va fan 167 på 70 väg då får du fan skylla dig själv. Bespara våra skattepengar till en ev rättegång där åklagare, domare mm gnider sina händer för att få ännu en månadslön som vi skattebetalare får betala! Missförstå mig rätt nu, vet man av sig att det är rätt kört så varför ska andra lida då? Visst jag hindrar inte dig att försöka din lycka i rättegång då känner dig rätten att nyttja rätt efter alla pengar du betalat i skatt mm.
Är det nåt jag hatar mest så de som utnyttjar systemet då vissa tror sig klara sig undan fast de vet att det är rätt kört!

Visst är det lätt för mig att skriva detta här men har själv åka fast för fortkörning på hoj och finner ingen anledning att vare sig försöka smita eller neka när jag vet att jag har gjort fel!
Det drabbar bara dig mera om du inte erkänner då det var t.o.m 2 st poliser närvarande, då är det ganska kört. Men som sagt erkänn inte på plats men fundera nu på hur mkt det kan ställa till det för dig om du inte erkänner nu utan väntar till rättegång!

Last edited:
Har lite sporasisk kontakt med en polis, och enligt honom ska man ALDRIG erkänna, det kan man göra sen när man från papper från tingsrätt. Dessutom ska man se till att ha två körkort. När man sen blir av med kortet, om man nu blir det, så kör man med det andra. Dock ska man inte åka med ett fordon registrerat på sig. Vid rutinkontroller, vilka man bör se till att vara de enda att bli stoppade vid om man inte har körkort, kollar polisen oftast bara bilen.

/I

Nicke skrev:
Precis. Om man känner sig lite låg nån dag så tar man en sjukdag för att det har man förtjänat. Lägg till lite om man har inbrott i bilen för man har ju ändå betalat in så mycket i premier. Osv och för den som inte förstår ironi så tycker jag att det är helt värdelöst. De pengarna gör mer nytta någon annanstans.

Var då nånstans? Ny rondell i Stockholm? Nåt monument av en konstnär för 1,7 miljoner som ser ut som skit?

fzrjonte....Gör det DU känner är bäst, moralkärringar och sånna som jag ska du inte lyssna på.

philsson skrev:
de va 2 poliser.. jag tror det gör saken svårare..

Att det va 2 poliser har ingen betydelse.. Dom får ändå inte vittna mot varandra i en rättegång.. Så 2 st räknas som en, iallafall vad jag förstått..

Har diskuterat dedär med fortkörning många gånger härhemma då mannen i huset jobbar som förhörsledare på rikspolisen. Han har alltid sagt åt mig att ALDRIG erkänna något, speciellt om de handlar om att dom ska plocka ditt körkort.. utan gå vidare till rätten med det så har du iaf lite större chans..
Däremot, om det är så att du kommer till rätten (vissa fall läggs ner då om dom har för mkt att göra) så kan man inte vara helt genomkorkad och fortsätta neka..
Har man kört 167 på 70-väg så vet domarn att du vet att det egentligen gått för fort.. Att då bara sitta o blåneka kommer bara göra honom irriterad.
Jag tycker du ska gå till rätten med det, och de kommer knappast döma till ett håradre straff enbart för att du gått vidare med fallet.. :)

ft skrev:
Det var en dyr konstnär! Och inte ens snygg... sneköp!

Japp, men det är ju som vanligt, vanliga svenssons bestämmer ju inte var skattepengarna hamnar så visst var det ett sneköp. Kolla när ni åker förbi utanför örebro. Den fula färgade runda klumpen är en del av det.

Last edited:
Jag tackar för alla genomtänkta svar å för att jag blivit besparad alla moralpredikninga å fortsätter att fundera på vad jag ska göra...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park