Erkänn aldrig nåt..

korvgubbe skrev:
Eh.. varför det? Finns väl bättre saker för VV att lägga pengarna på än att skicka påminnelser till alla fordonsägare en gång om året.. Så svårt är det ju inte. Klicka in på VV:s hemsida så vet du ju inom någon minut när du ska besikta fordonet.

Vettefan, jag fick hem en lapp med ett inbetalningkort på 300 pix där de förklarade att de automagiskt förbokat en tid till min bil. Jag behövde bara betala för att godkänna tiden. Uppskattas för besiktningen glömmer jag hela tiden.

Det är din skyldighet att se till att ditt fordon har alla avgifter betalt att det är besiktigat och försäkrat etc.

Missade att betala vägskatten pga att jag aldrig fick något inbetalningskort, fick höra ovanstående av polisen när de stoppade mig... :huvet

För övrigt har jag råkat ut för exakt samma sak.

Var en nyare Mitsubishi Lancer GTi som låg och segade i vänsterfilen. När han till slut flyttade på sig la jag mig i mitt tempo igen, runt 160. Närmar oss Bergas första, av tre rondeller, och ser att han kommer farande med bra fart bakifrån, blinkandes med hel ljusen. (inga blåljus)

*Suck* "Vart han stött för att jag körde om hans 'fina' GTi?" (körde själv en Golf V6 4Motion vid tillfället) Nåväl, taggar ner ett par snäpp och lägger några bilar mellan oss genom rondellen. Samma procedur upprepar sig vid de resterande två rondellerna. Svänger av vid rödljusen och har nu släppt killen i GTi:n. Puttrar på i maklig takt, stannar för rött och vem ser jag inte om två bilar bakom: GTi:n igen! Men det var mig en envis fan... Aja, där kan han ligga tänkte jag. De två bilarna bakom svänger av och nu har jag honom i häcken igen. Närmar oss ett vägarbete och killen försöker köra om oss halvägs ner i diket! Jag säger åt min flickvän att kika vad det är för en idiot. Hon vänder sig om och han sitter och hoppar i bilen och hytter med sitt polisleg i rutan... "Det där såg vi inte", säger jag när hon berättar.

Vi åker nu förbi Margretelund, mot Brevik och vidare mot skärgårdsstad. En ganska smal 50-70 väg, för er som inte känner till den. Det ligger två bilar framför mig i 60. Han bakom gör några tafatta försök till att köra om, men jag bara täpper till framåt så kan han inte komma om. Han har nu slutat blinka men ligger kvar bakom, vad som verkar bestå tills vi har stannat. Känner inte något trängande behov att prata med honom och har en "vag" aning om vad han kan tänkas vilja... En plan börjar så stilla ta form...

Det finns två långa rakor på denna i övrigt väldigt krokiga och kuperade väg. Jag väntar till sent på sista rakan och sen gör jag ett ryck och kör om de två bilarna framför utan att GTi:n bakom har en chans att hänga på. Sen står vi på lite lagom en sträcka, svänger raskt av, handbromsvändning runt och väntar tills de passerat. Kör tillbaka, åt andra hållet, och hem...

Överspelat! Trodde jag...

Detta var en fredag. Framåt kvällen ringer det en måttligt road filur hem till mig och presenterar sig som polis. Frågar om jag är ägare till en Golf bla bla etc. Det var en leasingbil, du kan inte ta reda på ägaren till bilen om du inte har kontakt med leasingbolaget som inte ger ut uppgifter till privatpersoner. Så jag förstod ju att detta var "the real deal".

Oh, well. Ett långt, mindre trevlig samtal, utspelade sig.
Han hotade med än det ena än det andra. Erkände naturligvis ingenting och han störde sig ofantligt på min "attityd". Skulle komma och hämta mig för förhör med mera etc... Ser ingen anledning till att vara trevlig då han ringer och vägrar ange vad han hade för anklagelser, borsett från att jag var ägare till en blå golf. När jag frågade om det var ett brott i sig, började han skrika i luren... :kocko Det var ett tag ett bra tag sen nu och de insåg väl att de inte hade mycket att hämta.

Lite kuriosa så där. :)

Kontentan är att de som blir avhängda tar väldigt illa vid sig och går till oanade längder för att återupprätta sin förlorade manlighet.. Hoppas väl att man ska blekna, bara för att en polis ringer, och försäga sig.

/R

Last edited:
eisbaer skrev:
Vettefan, jag fick hem en lapp med ett inbetalningkort på 300 pix där de förklarade att de automagiskt förbokat en tid till min bil. Jag behövde bara betala för att godkänna tiden. Uppskattas för besiktningen glömmer jag hela tiden.

Då kanske det är så att man får påminnelse på bilen.. Hyggligt i såfall! Mer än jag förväntat mig. :tummenupp

korvgubbe skrev:
Eh.. varför det? Finns väl bättre saker för VV att lägga pengarna på än att skicka påminnelser till alla fordonsägare en gång om året.. Så svårt är det ju inte. Klicka in på VV:s hemsida så vet du ju inom någon minut när du ska besikta fordonet.

..Jag har fått påminnelse till besiktning på hojen maj 2007 ska den visst besiktigas. Snacka om att vara ute i god tid. Å hur fasen ska man komma ihåg det. :hihi :va

//KaliZ

Zee skrev:
...
Och vill du vara riktig bitchig finns ju alltid Sverker Soptunnan you-know-who i +! :Bugar

Som står på konsumentens sida... jag har svårt att tro att de kan göra ett inslag om detta. Vad ska han reklamera eller vad är det han är lurad på? :)
Dessutom så är det ju inte polisen som gjort fel, även om han är klumpig. Det är skillnad på olaga hot och laga hot! :D

För att gå tillbaka till trådstartarens poäng.

Smart att inte erkänna.

Men för att ta det lite längre är det bäst att inte berätta vem du är.
Givetvis kan du säga att du heter vad du heter, men inte bekräfta med personnummer och adress.
Spela in samtal kan vara bra när man blir stoppad av polis annars med.
Ta ett foto med telefonen och upplys om att allt han säger kommer att spelas in och ev användas in the court of law. *garvar*

Men seriöst. Det är bra för dom snackar mindre skit då.

Angående det här med besiktningspapper...

Jag fick inte heller något papper om att besiktning var inbokad till mig så när jag fick papper från VV om att det inträtt körförbud på bilen fick jag spader. JAg hade ingen aning om att SPB hade ändrat sin process gällande kontrollbesiktning.

Så jag mailade SPB och bad dom översända koden för inloggning till deras hemsida. Vilket dom gjorde någon dag efter bara.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman