Ericsson T68 med kamera

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
GH198, exotiskt. Var GSM-täckningen bra på den tiden?

Farsan hade en NH99. Tror han köpte den för 15000kr inklusive extrabatteri, billaddare och bänkladdare med urladdningsfunktion. Och det tyckte man var ändå inte var svindyrt, det var ju trots allt en ganska liten telefon. Han lyckades även få tag på någon licenstillverkad version eller något av den från Bang & Olufsen som han hade som reservdelstelefon.

Comviq körde ju med "vill du prata billigare, skrik" och vi som hade dom förstod ju att anledningen till att det blev billigt, ville man nå någon kunde man lika gärna åka dit för mottagning fanns ju inte utanför centrum. . . .
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
GH198, exotiskt. Var GSM-täckningen bra på den tiden?

Gsm täckningen i initalskedet var ett storcelligt system med ganska dålig inomhustäckning.Det täckte storstäder och hyfsat stora tätorter, europavägar,riksvägar och så.
Norr om Gävle så var det ett väldigt olämpligt val , men då fanns ju Nmt450 och nmt900 , det senare var ganska likt det nuvarande Gsm nätets täckning(byggt för små bärbara) - så det fanns alternativ.
Jag pratar om Telia.

Comviqs Gsm nät var verkligen begränsat i början , då var det defintivt bara en tätortstelefon..i södra Sverige
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gsm-täckningen i initialskedet var ett storcelligt system med ganska dålig inomhustäckning. Det täckte storstäder och hyfsat stora tätorter, europavägar, riksvägar och så.
Norr om Gävle så var det ett väldigt olämpligt val, men då fanns ju Nmt450 och nmt900, det senare var ganska likt det nuvarande Gsm nätets täckning (byggt för små bärbara) - så det fanns alternativ.
Jag pratar om Telia.

Comviqs Gsm nät var verkligen begränsat i början, då var det definitivt bara en tätortstelefon..i södra Sverige
NMT känner jag till ganska väl. Farsan körde NMT900 så länge det gick och NMT450 hade vi nog i stugan ända fram till slutet. Precis när NMT900 skulle läggas ner och han hade skaffat sin första GSM-telefon så lade jag vantarna på hans NH237 tills den dog.

Jotack, jag vet. Har använt Comviq här uppe sedan -97. Då var väl halva stan en stor vit fläck på täckningskartan. Och enda chansen till mottagning utanför stan var att hålla sig till E14 eller vissa vintersportorter (fördelen var dock att när Telias nät alltid kraschade på grund av överbelastning under Storsjöyran eller nyårsafton eller liknande så fungerade alltid Comviq precis som vanligt). Fortfarande är täckningen inget man vill lita på utanför Östersund så jag har en extra mobil med Telia på om jag ska ut på äventyr.

När jag var upp till fjällen förra helgen önskade jag nästan att jag hade haft Westel. Fast bara nästan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ericsson Nånting Hotline var först ut i skaran av telefoner man ägt.

Bästa luren var nog Nokia 8110i "bananen", jäklar vad den tålde stryk. Den har jag kvar i nån låda. Ihop med en Gh388
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Philips Fiz, var så het så den blev stulen..
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Minns min kompis som tyckte det var onödigt med mobil. Efter ha cyklat fram och tillbaka ut på vischan ett par ggr när han inte fick tag på oss, så föll han också för "flugan". SMS var asballt och anledningen till att jag köpte min första. Mitsubishi telefon fick det bli, alternativet var Nokia 1610 som var en tegelsten. -95 tror jag det var. Röststyrning var ju hett när det kom, men inte direkt något som slog :)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag är glad att jag inte har kvar min första, en Philips Fizz. Tror jag bytte ut den 6ggr på ett år på div garantifel innan jag lackade ur och krävde en annan modell. Den var usel på ALLA sätt även de få stunder den inte var paj.

Drar mig fortfarande snart 20 år senare från att köpa Philipsprodukter.
En Fizz var min första också, men tvärtemot dej så gillade jag den.
Skön ringsignal, skön sms-signal. Bra mottagning och allmänt robust.
Hade den i flera år, bytte batteri en gång. När det andra batteriet dog tyckte jag det var dags att byta. Det blev en Ericsson nånting, och det lärde mej att aldrig skaffa en Ericsson igen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Före mobilen hade man ju en sån här. Lyckan var stor när man fick ett meddelande så att man kunde bege sig till närmaste telefonautomat för att ringa upp vederbörande!

Pager_1.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Den lilla........hade en sådan med rött abonnemang, kostade bara när man använde den men då vart det istället Dyrt!
Sålde den dyrt när dom slutade teckna nya abb på 450, shoppade en siemens s1 gsm istället som funkade en månad innan dom skickade den för reparation, som lånetele fick jag en roadstar 5200, en motorola 5200 i ful grå färg och utan den såå coola luckan.
Dom glömde skumt nog att registrera den så när min kom tillbaka så hade jag helt plötsligt 2......, blev kvar i ett lunchrum för många år sen där den stod som nödtele med ett kontantkort i.......
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Före mobilen hade man ju en sån här. Lyckan var stor när man fick ett meddelande så att man kunde bege sig till närmaste telefonautomat för att ringa upp vederbörande!

Pager_1.jpg

Minicall finns kvar och använder dom än idag ibland.Minicall är ett envägssystem som man får ett meddelande i.
http://www.genericmobile.se/minicall-tjanster?gclid=CID61vbPqcACFeH7cgodJn4A-A

Dom är faktiskt lite användbara och har mycket god täckning.

Används oftast som larmsökare för jourhavande och så.

EDIT

Desutom

Tog fram en gammal skrotad personsökare som jag fått för länge seen , en Minicall Privat från stenåldern.
Fick den då den var trasig , dona upp den med lödkolven och så.
Funka direKCt:tummenupp

Dom är lite användbara fortfarande - tjoho nu kan jag köra telefonen offline:hihi
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag förstår att jag under åren, främst i Hongkong, lagt ganska mycket pengar på ny och ganska onödig teknik.

Kameratillsatsen till T68an var cool. Hur coolt är då inte chatboarden?
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Har en Neongrön Minicall liggandes i en låda nånstans. Köpte den när alla andra köpte mobiltelefoner. Var inte särskilt många som ringde.:7peta
DIG314801.jpg
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Sådan hade jag också, transparent/ofärgad. 1994 tror jag det var. Minns inte numret men de började på 0740. Antar att det är segt att då igång dem nu. :gnissla

0740 116324 hade jag. Och jag tror den fortfarande funkar. Bara att kasta i ett AA-batteri och så e man i bizznizz.:fyllisar
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
0746 535251..... Ett nummer jag var nöjd med. Ingen jävel ringde och sökte en dock men det gick ju att vidarekoppla sin gamla NMT till sökaren.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top