Erfarenheter TTR600 vs DR650

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Precis köpt en TTR600 (´98), slipon och nån ryckt kontakt under sadeln är enda moddarna vad jag vet. Har fortfarande kvar min DR650RE (´95, R-modellen med elstart...tung sak...). Enda modden på denna är marginellt större munstycken samt snorkeln borta (originalljuddämpare).

En grej tyckte jag var lite märklig, i lägre fart känns TTR betydligt piggare. Men på motorvägen i acceleration 120-140 så står TTR still jämfört med DR. Är detta normalt?

Last edited:
rookie skrev:
2315739 Precis köpt en TTR600 (´98), slipon och nån ryckt kontakt under sadeln är enda moddarna vad jag vet. Har fortfarande kvar min DR650RE (´95, R-modellen med elstart...tung sak...). Enda modden på denna är marginellt större munstycken samt snorkeln borta (originalljuddämpare).

En grej tyckte jag var lite märklig, i lägre fart känns TTR betydligt piggare. Men på motorvägen i acceleration 120-140 så står TTR still jämfört med DR. Är detta normalt?

Du kan inte jämföra DR650RE & DR650SE, helt andra hojar!!!

Bättre att jämföra en DR650SE med en TTR600

motardnisse skrev:
2315745 Du kan inte jämföra DR650RE & DR650SE, helt andra hojar!!!

Bättre att jämföra en DR650SE med en TTR600

eeehhh...ja, jo, jag vet. Men jag jämför ju min TTR600 med min DR650RE...

Eller skit i att jämföra, vi omformulerar, slutar en TTR att dra efter typ 120?

Last edited:
Kan ju ha med drevning att göra. Sedan har väl REn kåpor, så den kanske är mer aerodynamisk i högrefarter.

Vet du förresten vad tjänstevikten på en TTR är? Jag är intresserad av att köpa en, men ska köra mellanklass och måste då strypa den. Dock väger den ca 141kg torrvikt om jag inte minns fel, men för att effekt viktförhållandet ska bli <0.16 så måste den väga mer än typ 158 kg tjänstevikt.

TTR har lite mer traktor-lågvarvs-stuk skulle jag tro,men den skall ju gå fint i dom farterna med (beronde på drevning)

Långa farbron skrev:
2317269 TTR har lite mer traktor-lågvarvs-stuk skulle jag tro,men den skall ju gå fint i dom farterna med (beronde på drevning)

Lite moppe-fucko-varning nu...men hur snabbt borde den gå? läst 155 tror jag?

Jag e iofs en stor grabb...195cm o 110kg...*oooops*...men tycker ändå TTR borde gå minst lika bra som den blytunga DR-variant jag hade?

KAN va så att jag drar i 5:an för tidigt...men men, bara ägt den i en dag...måste lära mig lite...man var ju bordskämd med varvmätare på DRn...
:)

neodym skrev:
2317131 Kan ju ha med drevning att göra. Sedan har väl REn kåpor, så den kanske är mer aerodynamisk i högrefarter.

Vet du förresten vad tjänstevikten på en TTR är? Jag är intresserad av att köpa en, men ska köra mellanklass och måste då strypa den. Dock väger den ca 141kg torrvikt om jag inte minns fel, men för att effekt viktförhållandet ska bli <0.16 så måste den väga mer än typ 158 kg tjänstevikt.

Njaä....RE, inte RSE. Det är samma hoj som R modellen fast med elstart (ovanlig modell, såldes inte i sverige).

Tjänstevikt på TTR TROR jag ligger runt 150kg, inte säker dock o bara ägt min i 24 timmar... Torrvikt har jag sett siffror från 131kg till 141...

Last edited:
DR:en är nog snabbare orginal,155 km med en TTR är inget skönt.

TTR är ju faktiskt tänkt som en enduro ifrån början.

Långa farbron skrev:
2317336 DR:en är nog snabbare orginal,155 km med en TTR är inget skönt.

TTR är ju faktiskt tänkt som en enduro ifrån början.

Som offroad så har jag inget behov av de hastigheterna ändå! :) Men funderade lite på att handla motardkit...o då hade man kanske velat ha +120km/h iaf.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT