Erfarenheter/synpunkter KTM Superduke

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Jag har vid två tillfällen provkört Superduke som hade Sebring respektive Akra slipon båda var också mappade. Den hojen är otroligt smidig att köra med bra svar på gasen och ett underbart ljud.
Är väldigt sugen på att köpa en framöver.
Finns det någon som har något att tillägga i ämnet.

AddeRS skrev:
2139112 Jag har vid två tillfällen provkört Superduke som hade Sebring respektive Akra slipon båda var också mappade. Den hojen är otroligt smidig att köra med bra svar på gasen och ett underbart ljud.
Är väldigt sugen på att köpa en framöver.
Finns det någon som har något att tillägga i ämnet.

Fråg lit snällt hos MARY MARY...

Hälsa från
Dal-Mausen

GRYM hoj!

Snabbstyrt och roligt chassi, lagom stark motor, grymma bromsar. Kanonhoj helt enkelt tycker jag. Enda nackdelen är väl då försäkringen eftersom den kostar som en sporthoj att försäkra.

//Eric

Jag provkörde en superduke 990 och en supermoto 950 i Onsdags, det var första gången jag körde motard. Det var en mycket trevlig upplevelse men jag tyckte att det var lite för "lättsvängt" i högre farter. Kändes som om det skulle vara lätt att få styrwobbel, skulle nästa vilja ha styrdämpare men det finns väl inte till Motard? Kanske är det så att jag är van med sporthojen som har styrdämpare.

Riktigt härligt vrid var det iallafall för att inte tala om ljudet.

Angående försäkringen för Superduke så har den blivit billigare att försäkra hos Bilsportmc från 2006, då de inte bara tar hänsyn till vilken f-klass den hamnar i utan även vad det är för typ av motorcykel.
Gå in på www.bilsportmc.se och kolla själva. Kostar att helförsäkra/helår 6800 kr för mig 32år zon 4. Supermoto 950 kostar motsvarande 5300kr/år.
Pratade med en kille i Stockholm som betalade 22000 förra året och 9000 i år eftersom de har sänkt premien.
Äntligen nått som går åt rätt håll. :banana

Försäkring

Stämmer att försäkringen gått ned. För mig skulle den kosta 7500:- hel/hel hos Bilsport&MC i zon 3 (jag tror Umeå är det) men i STHLM (zon 1) skulle den kosta nästan 25000:- för mig. Jag är under 30 så det är nog inte så konstigt att den är dyr för mig.

//Eric

Provkörde en idag hos Mc-janson i Falun
Smidig,lättstyrd men inte nervös
Insprutningen var lite av och på men 996an är ryckigare
Kort sagt,jag vill ha :D :D :D

AddeRS skrev:
2140606 Angående försäkringen för Superduke så har den blivit billigare att försäkra hos Bilsportmc från 2006, då de inte bara tar hänsyn till vilken f-klass den hamnar i utan även vad det är för typ av motorcykel.
Gå in på www.bilsportmc.se och kolla själva. Kostar att helförsäkra/helår 6800 kr för mig 32år zon 4. Supermoto 950 kostar motsvarande 5300kr/år.
Pratade med en kille i Stockholm som betalade 22000 förra året och 9000 i år eftersom de har sänkt premien.
Äntligen nått som går åt rätt håll. :banana

När ja börja kolla på den va förs typ 10.000 på halvförs å då känndes d la så där men sen ett tag efter mässan i år så kolla ja igen å får nu betala typ 4500 för halv å helår :yoparty

Någon styrdämpare behöver man inte. Däremot om du skall köra mycket bana med den kommer du vilja ha en hårdare bakfjäder som säljs av KTM. Enda problemet jag hade med min var fjädringen, den satte sig lite väl mycket så krökar, broms och kopplingskåpan släpade i backen.
Underbar hoj annars, du kommer inte bli besviken!

/HW

Har passerat 100 mil med min nu. Är så SJUKT nöjd med hojen. Vill aldrig sluta köra.... Har inte hört eller läst att nån blivit missnöjd med den. Grym maskin helt enkelt. Bara att köpa!

smacker skrev:
2143548 Har passerat 100 mil med min nu. Är så SJUKT nöjd med hojen. Vill aldrig sluta köra.... Har inte hört eller läst att nån blivit missnöjd med den. Grym maskin helt enkelt. Bara att köpa!

ligger förbrukningen verkligen över litern som dom fick det till i BIKE?

matte_mannen skrev:
2147868 ligger förbrukningen verkligen över litern som dom fick det till i BIKE?

Det beror ju naturligtvis på hur du kör den men kring litern ligger den nog blandad körning. Det ger ganska liten aktionsradie eftersom tanken inte är på mer än 15 liter har jag för mig. Det är ingen praktisk hoj men det utger den sig inte för att vara heller.

//Eric

DR-Zätare skrev:
2147908 Det beror ju naturligtvis på hur du kör den men kring litern ligger den nog blandad körning. Det ger ganska liten aktionsradie eftersom tanken inte är på mer än 15 liter har jag för mig. Det är ingen praktisk hoj men det utger den sig inte för att vara heller.

//Eric

praktisk eller ej, fränare hoj är svår att hitta... jag hoppas kunna äga en snart :) måste upp på RAID nu den 17:e. då har dom provkörning :Bugar

såg förresten dig häromdan tillsammans med en superduke och annan hoj, ni åkte förbi statoil på teg. blev svårt avundsjuk att ni får åka medans jag är fast i garaget :( men snart så!!!!

madmagnus skrev:
2148284 praktisk eller ej, fränare hoj är svår att hitta... jag hoppas kunna äga en snart :) måste upp på RAID nu den 17:e. då har dom provkörning :Bugar

såg förresten dig häromdan tillsammans med en superduke och annan hoj, ni åkte förbi statoil på teg. blev svårt avundsjuk att ni får åka medans jag är fast i garaget :( men snart så!!!!

Skruva ihop din nu så vi får sällskap av dig på vägarna snart, det är alltid roligt att vara fler som fightar ihop!

Superduke är förresten billigare att äga än vad man tror nu, jag skulle som sagt få betala 7500:- helår/helförsäkring hos Bilsport&MC för den här i Umeå, jag är under 30.

Men varför i hela friden skulle du vilja byta en hoj som din mot en sådan??

//Eric

Last edited:
matte_mannen skrev:
2147868 ligger förbrukningen verkligen över litern som dom fick det till i BIKE?

Precis strax under litern tar den. Men de skiter ja. Enda som e lite drygt är att man måste tanka väldigt ofta. Kom förövrigt nyss in från en 10 milsrunda. Fy fan va skoj maskinen är.

DR-Zätare skrev:
2148477 Skruva ihop din nu så vi får sällskap av dig på vägarna snart, det är alltid roligt att vara fler som fightar ihop!

Superduke är förresten billigare att äga än vad man tror nu, jag skulle som sagt få betala 7500:- helår/helförsäkring hos Bilsport&MC för den här i Umeå, jag är under 30.

Men varför i hela friden skulle du vilja byta en hoj som din mot en sådan??

//Eric

allt är till salu för rätt pengar! ska åka runt ett tag med min cykel å känna efter om jag ska ha kvar den :rolleyes: men i bland blir man trött å lat, då hade det varit skönt med en fabriksny cykel.... har planer på lite andra projekt oxå. tvåhjuling självklart :tummenupp

merciless skrev:
2155696 Jag var och provkörde Superduken i Uppsala förra veckan. Jag blev helt såld på en gång och funderar skarpt på att öka min hojbudget...

Jag var också där, och förhoppningsvis hämtar jag min nya Superduke imorron, om den är klar för leverans... Kunde inte låta bli efter att ha provat den orange med Akrapovic på. :banana

Edit: Sådärja, nu står den i förrådet. Så färsk så jag har inte ens nummerplåt än.

Last edited:
Vad är bästa/snyggaste sliponet till Superduken.....Acra, Sebring, Leovince.....mm, Nån som har kommenter eller bilder :confused:

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande