Erfarenheter KTM 520

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 SM
Eftersom den här är den närmsta cross/enduro avdelningen här på forumet så postar jag inlägget här.

Tänkte jag skulle köpa mig en cross/enduro och har hittat en KTM 520sx -01 med ljus för rätt hyffsat pris rätt fräsch osv. Frågan är: Funkar den hojen till både cross och enduro med tanke på antal växlar, utväxling, fjädring osv.
Behöver man ligga sömnlös på nätterna över att nåt rasar lätt förutsatt att man servar enligt konstens alla regler (ja självklart kan det rasa men jag tänkte mer på standard fel)

Och sist men inte minst helhetsintrycket + och - och utlåtande.


Kollosalt tacksam för svar eller rent utav en liten dialog kanske :tummenupp

Mvh Josefsson
 
Josefsson skrev:
Eftersom den här är den närmsta cross/enduro avdelningen här på forumet så postar jag inlägget här.

Tänkte jag skulle köpa mig en cross/enduro och har hittat en KTM 520sx -01 med ljus för rätt hyffsat pris rätt fräsch osv. Frågan är: Funkar den hojen till både cross och enduro med tanke på antal växlar, utväxling, fjädring osv.
Behöver man ligga sömnlös på nätterna över att nåt rasar lätt förutsatt att man servar enligt konstens alla regler (ja självklart kan det rasa men jag tänkte mer på standard fel)

Och sist men inte minst helhetsintrycket + och - och utlåtande.


Kollosalt tacksam för svar eller rent utav en liten dialog kanske :tummenupp

Mvh Josefsson
Till mx torde den funka utmärkt, men undrar om du inte vill ha mer än 4 växlar till enduro. Lådan är väldigt tätstegad. Utväxlingen är ju lätt att ändra med byte av drev. Min sx har gått enduro-sm, så fjädringen borde inte vara nåt problem. (Den är 6-växlad, för övrigt)
Vad gäller ras tror jag inte du ska behöva bekymra dig mer än om du kör en annan hoj, jag tycker de verkar hålla riktigt bra.
Det finns garanterat de som vet mer än jag här på forumet, men det gäller väl som med andra cyklar att byta olja, justera ventiler och kolla kamkedjesträckaren då och då.
Jag är hittills skitnöjd med min, en rapp och lättkörd motor med ett riktigt lätt chassi. Jag har inte hört mkt negativt om den.
Jag tror du blir nöjd om priset är rätt och den har skötts ordentligt.
Men fundera lite på om det inte är värt att lägga ut ett par tusingar till och köpa en 5:e och en 6:e växel.
Lycka till med köpet! :tummenupp
 
Jag tänkte ha den till att köra både crossbana och kanske en och annan endurotävling. Då kanske 520exc är ett bättre val? Eller är dom för "mjuka" för crossbanan??

Hejs


EDIT: priset ligger på ca 30, verkar det lagom eller alldeles uppåt väggarna?
 
Josefsson skrev:
Jag tänkte ha den till att köra både crossbana och kanske en och annan endurotävling. Då kanske 520exc är ett bättre val? Eller är dom för "mjuka" för crossbanan??

Hejs


EDIT: priset ligger på ca 30, verkar det lagom eller alldeles uppåt väggarna?
Jag är inte rätt man att svara på hur exc:n beter sig på en crossbana, men jag tror nog att sx-fjädringen passar dina behov bättre.
30K låter väl helt ok om hojen är i bra skick.
Kolla förresten in http://www.soe.se/ , de har ett forum där du säkert kan få hjälp och tips.
 
jesseboy skrev:
Jag är inte rätt man att svara på hur exc:n beter sig på en crossbana, men jag tror nog att sx-fjädringen passar dina behov bättre.
30K låter väl helt ok om hojen är i bra skick.
Kolla förresten in http://www.soe.se/ , de har ett forum där du säkert kan få hjälp och tips.


tackar för svaren ska prova att lägga in frågan där också.

tack tack
 
det är en klart go hoj, hade en sån -01a.
lättkörd men ändå bra tryck i motorn när du ger fullt.
fjädringen är lite åt det mjuka hållet fast det är en cross så lite finenduro är inga problem.
det enda jag bytte på ett år var en hög med oljefilter och ett tändstift...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top