Erfarenheter Honda XR 600

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Funderar på att köpa en Honda XR 600 till nästa säsong.
Hade tänkt lägga 25.000kr och sedan efter något år när man har pengar kosta på lite trim och motard fälgar.

Går det att höja den och stumma till fjädringen enkelt?
2m och 95kg ska sitta på den och jag vill inte ha en lowrider :)

Jag vill ha en hoj som är billig att äga, samt ska gå att busa med.
Går det att åka 5mil i sträck på den här eller skakar man sönder?
Vad är en rimligt toppfart för en original XR? och vad går det att åka utan att hojen skakar sönder?

Kommer åka 90% asfalt.

Sedan när jag har råd så blir det trim och motard fälgar så man kan åka lite på bana. Inte seriöst utan bara på skoj.

Är det någon som vet vanliga fel och brister på dessa Hondor?
Service intervaller?

Tips på någon sida med fakta och bilder vore fint också.
 
Klart det går att akå 5 mil på den :tummenupp Kör man i 130+ blir vinddraget rätt jobbigt och det skakar på höga varv. I runt 100 km/h kan man åka mer bekvämt. Folk har ju kört paris-dakar på den mer än en gång så nog går det. :cool:

Den är ganska hög från början. Jag som är ca 190 tycker den är ganska lagom. Annars finns det hur mycket grejer som helst att köpa till den. Här är en länk .. http://www.xrsonly.com
 
electronaut skrev:
Klart det går att akå 5 mil på den :tummenupp Kör man i 130+ blir vinddraget rätt jobbigt och det skakar på höga varv. I runt 100 km/h kan man åka mer bekvämt. Folk har ju kört paris-dakar på den mer än en gång så nog går det. :cool:

Den är ganska hög från början. Jag som är ca 190 tycker den är ganska lagom. Annars finns det hur mycket grejer som helst att köpa till den. Här är en länk .. http://www.xrsonly.com

tack
Jag antar att du har en XR själv?
Är det elstart på någon årsmodell på XR?
Du har inga mer tips eller kanske lite schyssta bilder på några XR?
 
Last edited:
Vad är det som skiljer på årsmodeller av XRen. Färg på plasten bryr jag mig inte om. Så vilken är den tidigaste årsmodellen jag kan köpa utan att få skrot????

Vad får man ge för motard fälgar och ok och allt sånt?

Beg pris för nytt är det inte tal om.

Bygger man lättare själv?
Man är ju lite händig när det gäller det mesta
 
Last edited:
Har oxå en XR600 fråga...
Är på G att hämta hem en -93:a i Überland, men det verkar som om den är strypt till 25 kW.
Är det ngn som vet HUR den är strypt och om det är ett stort företag att få den ostrypt?
Tacksam för svar




(följer f ö denna tråd med stor iver och väntar på vad alla förstå-sig-påare tycker om resp årsmodell av XR:n...)
;)
 
Första modellen kom nångång på 80-talet och sen har den hängt med. Endast ganska små förändringar har gjorts. 91 var första årsmodellen med skiva bak vilket är en fördel om man ska motardkonvertera. 90 kom flatsideförgasare och annan framgaffel. Sen är det mest kosmetiska förändringar :tummenupp

Strypa av den lär inte vara några större problem. Brukar vara plast i förgasaren och i luftintaget som ska bort ev. ombestyckning. Fixar en mc-firma lätt som en plätt eller om man vill pilla lite själv.

Finns ganska många xr som har gått hårt och en gammal endurocykel blir det automatiskt mycket skruvande på. Försök att hitta en fint ex och lägg gärna några extra tusenlappar på inköp för det tjänar man in på reparationer, blod och svett. :fakta
 
El Presidente skrev:
Har oxå en XR600 fråga...
Är på G att hämta hem en -93:a i Überland, men det verkar som om den är strypt till 25 kW.
Är det ngn som vet HUR den är strypt och om det är ett stort företag att få den ostrypt?
Tacksam för svar
(följer f ö denna tråd med stor iver och väntar på vad alla förstå-sig-påare tycker om resp årsmodell av XR:n...)
;)

Vad får man ge för en sådan där då?
Går det verkligen att göra några pengar på en 93:a?

Tänkte om man skulle åka på semester kan man ju ta med en hem på en gång.
 
electronaut skrev:

Finns ganska många xr som har gått hårt och en gammal endurocykel blir det automatiskt mycket skruvande på. Försök att hitta en fint ex och lägg gärna några extra tusenlappar på inköp för det tjänar man in på reparationer, blod och svett. :fakta

Tack för infon.
Är det inte 93 och framåt dom är lika under skalet?
Bara lite plast som skiljer dvs?
Motor och växellåda är det något speciellt att tänka på?
 
Nu har jag lyckats ragga fram lite info....

85-87 Inga förändringar

88-90 Ny design på plasten, enkelförgasare,
dekompressionsmekanism ihopbyggd med
kamaxeln.

91 Skivbroms bak, cartridgeframgaffel, generatoreffekt
sänkt från 230w till 80w.

92 Bredare fotpinnar.

93-97 Grövre framaxel från 15mm till17mm, kylflänsar
på bromsok fram, kraftigare innfästning av sadel och
bakram (rörkonstruktionen under bakskärmen) med
4st m8 bultar tidigare endast 2st m6.

98-00 Nytt material i avgasventiler och säten.
 
Jag är också sugen på att skaffa en XR600 som pendlarhoj/grusbusare. Det verkar ju som att man kan få en fin för ca 20 papp i das vaterland.
 
Last edited:
svar på motardljulen iaf!
Jag köper nya fälgbanor och ekersattser, och så lämnar jag in
orginalnaven så ekrar dem om. Det kommer kosta ca 6000 ink arbete! (färgbanorna & ekranra köps från www.palles.se)
Sedan däck till lite extra-pris, slutar på strax över 2k.
6000 Istället för 14000 för ljulen, är värt o tänka på, nackdel är ju
självklart att man inte har ett par offroad-fälgar o slänga på när
man vill.
 
Avelin skrev:
svar på motardljulen iaf!
Jag köper nya fälgbanor och ekersattser, och så lämnar jag in
orginalnaven så ekrar dem om. Det kommer kosta ca 6000 ink arbete! (färgbanorna & ekranra köps från www.palles.se)
Sedan däck till lite extra-pris, slutar på strax över 2k.
6000 Istället för 14000 för ljulen, är värt o tänka på, nackdel är ju
självklart att man inte har ett par offroad-fälgar o slänga på när
man vill.

Bromsar?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top