Erfarenheter? Honda CB 750F2 vs Hornet 600

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Hej,
Finns det någon här som kört båda hojarna och kan ge mig lite input kring ev. problem, hur snabbt körglädjen avtar på båda hojarna, inköpspris osv.

Jag vill ju jättegärna hitta en beggad Honda Hornet 600, men det finns så få till salu! Honda CB 750 (sån jag kör i körskolan!) känns ju ganska trevlig för mig som nybörjare; sådana verkar vara lättare att hitta på begagnat-marknaden.
Är rädd att jag tröttnar på en CB750 för fort, och kanske önskar att jag köpt en Hornet istället!? Vad tror ni?

Någon här måste ju har erfarenhetern från båda hojarna? :va

ps. Går CB750 att försäkra i IFs Honda försäkring? Tänkte ifall den ligger i samma klass som Horneten!? (Street?)

Jag var i samma situation som du, hade kört körskolans CB750 och tyckte den var grym, såg att de sålde ut begagnade såna och var lite sugen. Men sen provade jag en Hornet och allt kändes bättre, ännu lättare att köra, mer effekt och bättre bromsar (har jag för mig).

Tror att körglädjen försvinner mycket snabbare på 750:n och du kommer vilja ha en kvickare hoj med mer kraft. Köp Hornet alltså. Du lär inte tröttna på några år.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti