Erfarenheter av utlandsstudier, USA

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Någon som har erfarenheter av studier i USA.

Har fått för mig att jag kanske vill plugga någonstan runt Ft. Lauderdale, Florida i en termin eller mer. Min syster bor där och det är lite av grejjen, så andra orter är inte aktuella.

Vad jag ska plugga har jag egentligen ingen aninging om, så har du några förslag kan vi ta det oxå.

Det som oroar mig lite är språket. Jag är väl hyffsad på engelska. Har läst en del på engelska & pratar ok. Men det är ju ändå lite skillnad om man ska bo & plugga där.

Hur fungerar det med CSN mm. vid utlandstudier?

Barrett skrev:
Någon som har erfarenheter av studier i USA.

Har fått för mig att jag kanske vill plugga någonstan runt Ft. Lauderdale, Florida i en termin eller mer. Min syster bor där och det är lite av grejjen, så andra orter är inte aktuella.

Vad jag ska plugga har jag egentligen ingen aninging om, så har du några förslag kan vi ta det oxå.

Det som oroar mig lite är språket. Jag är väl hyffsad på engelska. Har läst en del på engelska & pratar ok. Men det är ju ändå lite skillnad om man ska bo & plugga där.

Hur fungerar det med CSN mm. vid utlandstudier?

Om ditt mål är att bli bra på språket, bör du kanske akta dig för program avsedda just för folk utifrån. Blir lätt så att du hänger med italienskor, schweiziskor osv :) . Inget ont om dem, tvärtom, men du tränar inte engelskan.

sweborn skrev:
Om ditt mål är att bli bra på språket, bör du kanske akta dig för program avsedda just för folk utifrån. Blir lätt så att du hänger med italienskor, schweiziskor osv :) . Inget ont om de, tvärtom, men du tränar inte engelskan.

hmmm... det är nog inget större problem iofs. Jag lär ju umgås ganska mkt med syrran & hennes vänner, så jag får tillfälle att både öva upp engelskan & lite spanska. Visst kommer man inte lika snabbt i i språket på ett sådant program, men frågan är om man hänger med tillräckligt till en början för att klara ngt annat.

Edit: Mitt mål är att testa något nytt, få chans att umgås med syrran (vi har träffats 4 ggr under de senaste 12 åren :( ), träffa lite nytt folk, ha kul & så klart bli bättre på engelska.

Last edited:
Barrett skrev:

Oroa dig inte for spraket du. Sa lange du hanger med i 'Vanner' sa klarar du dig bra. De flesta amerikaner i den aldern som jag traffat har ett ordforrad som ar tragiskt begransat. 75 % av de gangerna jag fragar vad ett ord betyder sa har de ingen aning eller sa blir svaret: " You know... it's like when... i think... whatever.... you know what I mean...?" Har numera ett lexicon som bade jag och tanten (amerikanska) anvander. :tummenupp

Stay out of drugs ar val ett bra tips oxa om du ska leva i college-miljo. Och ja, gras ar oxa en drog och ja, det ar olagligt aven har, trots att inte manga verkar fatta det. Ofta ansett som ett naturligt substitut for alkohol, eftersom det ar 21-arsgrans pa det.

Sen ar det stor skillnad pa folks varderingar har och i Sverige. Vanskap betyder inte alls samma sak har... :(

Lugn skrev:
Oroa dig inte for spraket du. Sa lange du hanger med i 'Vanner' sa klarar du dig bra. De flesta amerikaner i den aldern som jag traffat har ett ordforrad som ar tragiskt begransat. 75 % av de gangerna jag fragar vad ett ord betyder sa har de ingen aning eller sa blir svaret: " You know... it's like when... i think... whatever.... you know what I mean...?" Har numera ett lexicon som bade jag och tanten (amerikanska) anvander. :tummenupp

Stay out of drugs ar val ett bra tips oxa om du ska leva i college-miljo. Och ja, gras ar oxa en drog och ja, det ar olagligt aven har, trots att inte manga verkar fatta det. Ofta ansett som ett naturligt substitut for alkohol, eftersom det ar 21-arsgrans pa det.

Sen ar det stor skillnad pa folks varderingar har och i Sverige. Vanskap betyder inte alls samma sak har... :(

Ok, får kolla mkt på vänner då! :hihi Hur är nivån på utbildningarna annars? Vad jag hört ska det vara slappt & omöjligt att misslyckas bara man försöker (smått överdrivet) ...vilket skulle vara helt ok för mig då det va några år sen man pluggade.

Får väl se till att hålla mig till den förlovade drogen alkohol. :tummenupp

Bodde där för ett antal år sen och kan bara säga att språket var inte några som helst problem trots att jag bara va 12 år. Man lär sig väldigt snabbt att komma in i rytmen och snacka lika fort som dom och slippa säga "huh?" tre gånger i minuten :)

Barrett skrev:
Ok, får kolla mkt på vänner då! :hihi Hur är nivån på utbildningarna annars? Vad jag hört ska det vara slappt & omöjligt att misslyckas bara man försöker (smått överdrivet) ...vilket skulle vara helt ok för mig då det va några år sen man pluggade.

Får väl se till att hålla mig till den förlovade drogen alkohol. :tummenupp

Har aldrig pluggat har, men vad jag "har hort" sa ar det inte i narheten sa tufft som nar jag laste Teknisk Fysik i Uppsala. Dagarna verkar inte fullspackade med forelasningar och annat man 'vill' ga pa, sa man slipper spendera alla kvallar o helger med studier.

Angaende droger sa menar jag allvar. Om din syster bott har sa lange sa kanner hon sakert till manga med attityden "roka gras varje helg ar inte farligt". Umgas man med manga som tycker sa sa ar det sakert latt att man en dag sitter med pipan i mun varje helg, trots att man "bara skulle testa en gang". Och "pot-brownies" ar vanligare an man tror... :3freak

Lugn skrev:
Har aldrig pluggat har, men vad jag "har hort" sa ar det inte i narheten sa tufft som nar jag laste Teknisk Fysik i Uppsala. Dagarna verkar inte fullspackade med forelasningar och annat man 'vill' ga pa, sa man slipper spendera alla kvallar o helger med studier.

Angaende droger sa menar jag allvar. Om din syster bott har sa lange sa kanner hon sakert till manga med attityden "roka gras varje helg ar inte farligt". Umgas man med manga som tycker sa sa ar det sakert latt att man en dag sitter med pipan i mun varje helg, trots att man "bara skulle testa en gang". Och "pot-brownies" ar vanligare an man tror... :3freak

Låter ju bra. Min tanke är ju inte att enbart flytta dit för att plugga, så det är ju possitvit om man hinner med lite annat oxå.

Det attityden finns ju här oxå, kanske inte i samma skala. Men åk några timmar söder ut i europa så ser det likadant ut som du beskriver. Tack för upplysningen ivf! :tummenupp

Jaha, någon som har bra förslag på vad man ska läsa då? Tror jag mest är inne på enskilda kurser. Engelska är givet, sen tar min fantasi slut :( Har funderat lite på spanska oxå, men mina grundkunskaper inom det är värdelösa.

Ös på bara! :tummenupp

American History...jäkligt intressant om man är lagd åt det hållet. Ger en bra mycket bättre förståelse för hur det kommer sig att saker och ting är som de är.

Annars kan du ju läsa vad som helst som intresserar dig, eller du känner att du behöver gnugga lite extra på. Ta tillfället i akt :)

SSB skrev:
American History...jäkligt intressant om man är lagd åt det hållet. Ger en bra mycket bättre förståelse för hur det kommer sig att saker och ting är som de är.

Annars kan du ju läsa vad som helst som intresserar dig, eller du känner att du behöver gnugga lite extra på. Ta tillfället i akt :)

Ja det kan nog vara djävligt intressant faktiskt. Har kollat runt lite nu, damn va jobbigt det verkar att söka :huvet Fast det finns å andra sidan mkt info. och hjälp att tillgå.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret