Erfarenheter av spoiler på rutan?

Nu har jag testa ca 4 mil och justerat och testat hit och dit. Första paketet från Amazon verkade komma bort men det nya dök upp fort.

Bäst resultat hittils är ganska lågt och vinklad bakåt, dock är det ju inte nån halleluja upplevelse och jag tror att jag skulle behöva en högre ruta.

Om jag drar upp rutan till max och vinklar den bakåt så blir det inte nåt vidare och det tror jag beror på att det blir en förstor glipa mellan kåpan och spoilern. Om jag har den löst justerad så den kan röra sig av fartvinden så lägger sig spoilern väldigt plant och det blir väldigt mycket vind om än hyfsat stabil luftström.

Det känns som att en högre spoiler skulle så man får en högre ruta och mindre glipa mellan kåpan och spoilern kan vara en lösning. Ska kolla om jag har nån polycarbonat liggandes så kunde man ju testa göra en större spoiler.

Som det är nu så är frågan om det är värt att ha på spoilern för min körning? Där vi varit och kört sista gångerna är frågan om spoilern varit hel eller bortsliten på grund av ris, kvistar och annat elände. Ska man ut och bara åka grusväg kan den säkert göra nytta.

Så här är den minst dåliga inställningen, men det behövs nog mer testade innan man kan vara säker på vad som är bästa inställningen.
20220525_191141.jpg
 
Jag har hittills inte kört någon mc med vindruta där det har skyddat mig från vinden. Möjligen kan det funka för människor utan ryggrad som har skallen fäst vid arslet...

På Transalpen kändes det som att skallen skulle skaka loss när man kom över 100. Då skaffade jag en flärp som var justerbar, men det varierade med hastigheten hur den skulle vinklas.

Utan kåpor hamnar vinden jämnare över kroppen så då trivs jag.
 
Jag har haft MRA med spoiler på två hojar.
Oftast justerade jag spoilern för högt och fick turbulens.
Man ska inte förvänta sig magi utan acceptera en liten förbättring på en snällt vinklad spoiler så har resultatet blivit bäst för mig.
 
Högt justerad poiler verkar inte alls funka, nu är jag ju ingen aerodynanamikexpert med två års skogsbruksskola men jag inbillar mig att problemet ligger i att man får för stor glipa mellan rutan och spoilern. Och vinklar man upp spoilern så blir det bara ännu mer turbulens.

Det jag kommit fram till hittils är en liten men ändå märkbar skillnad, dock så vete sjutton om det är värt att ha på spoilern då skillnadeden är liten och den nog sitter dåligt till bland kvistar och ris vilket jag har e förmåga att hamna i med denna hoj. Är ju inte så att jag lider oerhört av turbulens och normalt kör jag ju inte fort längre sträckor med denna hoj.

Vad som hade varit intressant att testa är att ha ett luftinsläpp i kåpan ovanför lyset med en spoiler på insidan så man hade lett in en del av luften där och sen styrt up den. Dock är det nog svårt att få tilĺ detta utan en jäkla massa testande om man inte har en vindtunnel.
 
Högt justerad poiler verkar inte alls funka, nu är jag ju ingen aerodynanamikexpert med två års skogsbruksskola men jag inbillar mig att problemet ligger i att man får för stor glipa mellan rutan och spoilern. Och vinklar man upp spoilern så blir det bara ännu mer turbulens.

Det jag kommit fram till hittils är en liten men ändå märkbar skillnad, dock så vete sjutton om det är värt att ha på spoilern då skillnadeden är liten och den nog sitter dåligt till bland kvistar och ris vilket jag har e förmåga att hamna i med denna hoj. Är ju inte så att jag lider oerhört av turbulens och normalt kör jag ju inte fort längre sträckor med denna hoj.

Vad som hade varit intressant att testa är att ha ett luftinsläpp i kåpan ovanför lyset med en spoiler på insidan så man hade lett in en del av luften där och sen styrt up den. Dock är det nog svårt att få tilĺ detta utan en jäkla massa testande om man inte har en vindtunnel.

Det var ju någon sportbils-roadster som hade en sån lösning.
Alla skrattade åt den 2dm höga framrutan, men i lite hastighet öppnades ett scoop framför framrutan som ledde in en högtrycksluftström mot rutan som styrde upp fartvinden väl över huvudena på dom åkande.

För att illustrera det hade dom en klassisk cigarettrökande man bakom ratten som tände cigaretten utan problem i motorvägsfart

Kan det ha varit någon Alfa-prototyp? Zagato?
 
Last edited:
Hade den som länkats här från Amazon på min ruta innan jag köpte en högre ruta. Gjorde stor skillnad med spoilern när jag väl hittade rätt vinkel. Överdimensionerad fästmekanism som väger bly och vibrerar en del, men så kör jag traktormotor också. För runt 150 kr är det ett givet köp.
 
Jag ska ge spoilern fler chanser men den åkte av igår, tur var nog det för efter att kört lite "konbana" med grabben så begav vi oss ut på offroad åkning och det finns nog risk för att den hur som helst hade lossnat.

Vad jag funderar på är om kåpan är nog styv? Märker att spoilern börjar vibrera lite. Nyligen som kåpan är gjord av är ju ganska mjuk och sen vilket ju är bra då den ska skydda GPS :en men det gör också att spoilern kan börja vibrera.
 
Jag kör MRAs spoilerläpp på flera hojar med mycket bra resultat.
Det handlar om att "laminera" luftflödet, inte nödvändigtvis höja upp ursprungsrutan.

Det går åt mycket justering i början, men korrekt injusterat kan en sådan lufthyvel ge 1 - 2 dm ytterligare av stilla luft vilket räcker för att kaoset skall bryta ut strax över/bakom hjälmen isf mitt på eller framför.
 
Ska också ta och testa hur mycket hjälmen påverkar det hela, på KLR:en kör jag till 99% men en Airoh Aviator crosshjälm. Enda gångerna jag haft integralhjälm på denna hoj är vid besiktning då jag kört landsväg mellan 7 och 12 mil enkel väg för att besikta.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top