Erfarenheter av risker på hoj

Har inte haft tid att fundera så mkt över det, några -Aha! några -opps, några , det var nära! Framdäcket /bakdäcket släppt någon gång. Bil svängt ut framför en, cyklist vinglat, mc förare blåst förbi en tokigt, riskkalkyl har jag inte gjort annat än man vet att olyckan KAN lura bakom hörnet..

Det svåraste att kringå, är ju om man blir påkörd bakifrån, eller om man kör om i 2 filigt och en bilist byte körfält utan att se en eller ge tecken när man är jämte, det är ju något man aldrig kan påverka, men det mesta övriga som händer med hojen när man kör och framförvarande trafik så har man stora möjligheter att påverka utgången.

Koncentration?? Tror ALDRIG jag är så fokuserad och närvarande som när jag är på hojen. Stor överlevnadsfaktor är att man inte sitter och är såskopp i skallen när man kör...
 
Last edited:
Ja man lixåm sätter två snören på tändhattarna, sen knyter man en råbandsknop på tanken, när man närmar sig Eslöv City så rycker man i snöret och sedan går det mjuk genom down town.

Funkar dock inte på min Aprilia :va
 
En MC har lika många (eller betydligt mer) hästkrafter som en vanlig bil, väger mellan 5 och 10ggr så lite och har en bråkdel av en bils väggrepp (två istället fyra hjul, smalare däck, etc.).

Bara att färdas på väg med MC innebär en risk om du jämför med andra tre- eller fyrhjuliga fordon. Ett gupp på fel ställe i vägen, med fel placering och fel hastighet kan innebära att du kör ihjäl dig.

De enda riskerna jag aktivt tänker på när jag kör är saker som grus, sand, vilt (ren, älg, etc.) samt bilister. Visst tänker jag ju på andra risker också, men eftersom de inte utgör ett reellt hot så sållar jag bort det och tänker på dom realistiska riskerna istället.

Anpassar man enkelt hastighet efter väg- och trafikförhållanden så blir risken att köra av / klota / dö betydligt lägre. Om sedan en bilist bestämmer sig för att köra över i ditt körfält (från motsatt riktning) så är det väl inte mycket att göra - shit happens och allt vad det heter. En situation som var utanför din kontroll uppstod och det är inget att göra åt. Antingen så hinner du väja åt sidan eller så blir du lingon (alternativt en morot).

Att köra säkert och smart är dock ett högst personligt ställningstagande. Dom problem och risker du beskriver är i huvudsak kopplade till hur du som förare kör, får du fram / bakhjulssläpp ofta (låter som det) så är du förmodligen på tok för tung på gas och broms.

Och vad gäller koncentration: Jag är aldrig så koncentrerad som när jag kör MC. Eftersom jag inte har ett plåthölje runt mig så måste jag göra mitt absolut yttersta för att hålla mig själv så säker som möjligt.
 
Last edited:
kör med omdöme brukar jag säga..åt min son ...aldrig roligt med lös grus på vägen vilket är det mest intressanta jag upplevt...

Faran av lösgrus har jag tack och lov hittills sluppit, häromdagen fick jag dock syn på ett stort ganska brett svart sträck som kom emot igenom en ganska snäv kurva på motorvägen, försiktigt tog jag mig utanför den, det var ingen som helst fara, men lösgrus är nog antagligen en av de mest lömska och svårhanterliga grejerna att åka på kan jag tänka mig. Framförhållning är antagligen ett effektivt vapen emot den typen av risk, men ifall att gruset kommer mycket överraskande är situationshastigheten antagligen helt avgörande...

Har inte haft tid att fundera så mkt över det, några -Aha! några -opps, några , det var nära! Framdäcket /bakdäcket släppt någon gång. Bil svängt ut framför en, cyklist vinglat, mc förare blåst förbi en tokigt, riskkalkyl har jag inte gjort annat än man vet att olyckan KAN lura bakom hörnet..

Det svåraste att kringå, är ju om man blir påkörd bakifrån, eller om man kör om i 2 filigt och en bilist byte körfält utan att se en eller ge tecken när man är jämte, det är ju något man aldrig kan påverka, men det mesta övriga som händer med hojen när man kör och framförvarande trafik så har man stora möjligheter att påverka utgången.

Koncentration?? Tror ALDRIG jag är så fokuserad och närvarande som när jag är på hojen. Stor överlevnadsfaktor är att man inte sitter och är såskopp i skallen när man kör...

Precis, jag håller med, såskopp i skallen + MC är inte bra. När jag valde att sluta observera eventuella snutar i min omgivning försvann en del av "såskopp i skallen" tendensen, jag kan rekommendera det, man ska inte fundera på snutar när man oker hoj. :)
 
Last edited:
Faran av lösgrus har jag tack och lov hittills sluppit, häromdagen fick jag dock syn på ett stort ganska brett svart sträck som kom emot igenom en ganska snäv kurva på motorvägen, försiktigt tog jag mig utanför den, det var ingen som helst fara, men lösgrus är nog antagligen en av de mest lömska och svårhanterliga grejerna att åka på kan jag tänka mig. Framförhållning är antagligen ett effektivt vapen emot den typen av risk, men ifall att gruset kommer mycket överraskande är situationshastigheten antagligen helt avgörande...

Vilken motorväg har svarta streck som anfaller hojåkare?
 
Suzuki Lover???
elr vad han nu hette? :D

Men till tråden.

Billister är den största risken, varje gång jag hållt på att klota, är när en billist inte ser sig för..
 
Vilken motorväg har svarta streck som anfaller hojåkare?
Ett gammalt ökänt fenomen, dom svarta strecken är inte att leka med, om man ser ett svart streck som är på dåligt humör så ska man se upp, strecket kan utan förvarning lägga sig i ditt idealspår och orsaka skarvsladd (överdrivet släpp).

När du ser ett svart streck ska du istället stanna och försöka förklara för strecket att du är en vän, har du tur så blir ni vänner och strecket kommer att bjuda dig på massa fäste-r.
 
Suzuki Lover???
elr vad han nu hette? :D

Men till tråden.

Billister är den största risken, varje gång jag hållt på att klota, är när en billist inte ser sig för..

Vet inte vem Suzuki Lover är... Jag måste ha haft en otrolig tur hittills, för även om jag tycker bilisterna i min omgivning är dåliga förare så har jag inte hittills ofta märkt av faran förknippad med dessa, men visst kan det kännas lite "extra" farligt i tät stadstrafik...

Ett gammalt ökänt fenomen, dom svarta strecken är inte att leka med, om man ser ett svart streck som är på dåligt humör så ska man se upp, strecket kan utan förvarning lägga sig i ditt idealspår och orsaka skarvsladd (överdrivet släpp).

När du ser ett svart streck ska du istället stanna och försöka förklara för strecket att du är en vän, har du tur så blir ni vänner och strecket kommer att bjuda dig på massa fäste-r.

Hehe :yoparty
 
Last edited:
Ett gammalt ökänt fenomen, dom svarta strecken är inte att leka med, om man ser ett svart streck som är på dåligt humör så ska man se upp, strecket kan utan förvarning lägga sig i ditt idealspår och orsaka skarvsladd (överdrivet släpp).

När du ser ett svart streck ska du istället stanna och försöka förklara för strecket att du är en vän, har du tur så blir ni vänner och strecket kommer att bjuda dig på massa fäste-r.

:D

Tack för varningen. Kunde slutat illa :brinnerup
 
Varning.

Sitt inte för nära tanken om du tar ner den snabbt efter en bakhj. resa. Om du vill fortplanta dig...
 
Största risken är väl att försäkringsbolaget tömmer din plånbok.
 
Tycker rådjur e elaka,förstörde min hoj å tog ett finger plus massa annat skit
<------------min hand
 
bilar med övningskörnings skyltar se upp för dom vart nästan mossad av en sån idag som trodde man kunnde svänga hur man ville mellan filerna
 
Den största, och med påtagliga risken är tutlurare.

Se upp för dem!
 
Har träffat på rådjuren både i bil o på mc.. hann sakta in båda ggr:na, på mc såg jag dom tidigt men i bilen så studsa dom bara ut rätt framför, var så nära att jag stanna o titta om nån päls satt på bilen..

På en enslig 70 väg är det lätt att glömma bort viltet.. nu ökar ju vildsvinen i mängd också, en sån skulle man inte vilja fronta med..

Körde över en oljefläck in på en påfart för några veckor sen, hade jag bara varit lite lugnare med gasen hade det inte släppt.. så tar man det bara lungt så ordnar sig det mesta..

Sen är det bilisterna också.. men det är mest i rondeller, är nog a-stolpen som spökar där..

Till sista känner man att man inte kan hålla 100% fokus på körningen ska man inte dra ut..

Willner: den handen såg inte rolig ut.. :/
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top