Erfarenheter av mediaspelare med skärm

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag funderar på att skaffa en bärbar liten mediaspelare som kan spela upp olika typer av DivX/XviD/MPEG4/m.m.-filmer på minst 4" skärm. Valet står mellan bl.a. Creative Zen Vision W 30GB, Cowon A2 och möjligen Archos 605 eller AV700. Archos finns med större skärm (7") men stöder inte lika många format. Cowon har det bästa stödet för filformat och en massa andra finesser, men hur är upplösning och kvalitet ? Creative ser ut som en vettig kompromiss, men saknar då inspelningsmöjligheterna och sånt som Cowon har.

Någon som har sett eller använt någon av ovanstående och som har lite input ?

Efter mycket letande, så hittade jag Cowon Q5 - som slår allt annat på fingrarna. Stöder allt möjligt, kan spela in och upp från tv, har wifi, stor skärm osv. Problemet är att den inte släppts på marknaden ännu och har en fet beräknad prislapp... :rolleyes:

Men, bara för en vecka sedan dök jag på en Hillman MP-800. Kinesisktillverkad sak. Ganska okänd och utan vetskap om uppgraderingsmöjligheter m.m. Priset var dock bra (2.000 inkl frakt) och den visar sig vara riktigt trevlig. 480x272 upplösning på en 4,3" skärm räcker gott och väl till för filmtittande. Inbyggd FM-radio, MP3-spelare, kan visa stillbilder, spela in från tv/vhs. 30GB disk räcker en stund. Bra högtalare men också hörlursutgång och videoutgång för tv m.m. USB-anslutning så man snabbt kan föra över filmer (700MB på ca 50s). Ett osäkert kort, men som är vassare än många dyrare och mer kända apparater.

Vet inte riktigt hur den står sig, men iPod touch är ju nice. Dock bara 3,5" skärm, men med en rätt ok upplösning plus det andra man får med i skalet. Däremot är iPod dyrare än MP-800an...inte lätt :)

Inte så mycket med 16gb förstås om man vill ha en massa filmer sparade. Men den är ju lättare och smidigare än många renodlade portabla dvd-spelare, även om MP-800 verkar ganska slimmad.

120g för iPod touch, men hittar ingen info om vikt för MP-800...har du hittat någon viktangivelse?

Hillman: http://www.itsajten.com/product_info.php?products_id=775
iPod touch: http://www.apple.com/ipodtouch/specs.html

120g för iPod touch, men hittar ingen info om vikt för MP-800...har du hittat någon viktangivelse?

Får kolla på kartongen, det var även där jag hittade vad det var för upplösning - inget finns om det på webben. Jag misstänker att Hillman heter något annat utomlands, för informationen är mycket begränsad om man söker...

Edit: nä, kartongen var slängd redan. Känns dock lite lagom lätt, men ändå gedigen. 200g kanske ?

Last edited:
Surt att iPhone dröjer så länge, annars verkar den vara den perfekta allt-i-ett enheten :)

Jag har kollat några filmer med Hillman-spelaren nu och är klart nöjd. Visst saknas wifi och touchskärm m.m. Men för det priset så. Batteritiden är något kort - nånstans runt 2,5-3h om man har full ljusstyrka på, men då är det också bra bild för dagsljus. I mörket kan man gott dra ner på styrkan och öka drifttiden ordentligt.

En sak jag irriterat mig på, är joystick-knappen som används bl.a. för att sätta igång en film och för att pausa. Den åker lätt åt ena eller andra hållet och då drar man t.ex. igång nästa film eller ökar/minskar ljudet.

Filmerna blir bra på skärmen - har hittat ett vettigt program för konvertering av DVD-filmer så att man kan få med undertexter och filer i smått format som passar spelaren bra (se tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=172365 ).

Lyfter tråden lite.
Det står att hillman mp800 ska ha VIDEO IN
(composite in) Funderar på vad upplösningen bli
då man spelar in från tex. hjälmkamera på enheten
om det blir bra så att säga... någon som provat?

Lyfter tråden lite.
Det står att hillman mp800 ska ha VIDEO IN
(composite in) Funderar på vad upplösningen bli
då man spelar in från tex. hjälmkamera på enheten
om det blir bra så att säga... någon som provat?

Svar fick du via PM :) Men jag grävde fram data om inspelningsmöjligheterna och med bästa upplösning inställd blir det:

video: MS MPEG-4 v3 320x240
ljud: MPEG-1/2 L3 96Kb/s 44,1KHz stereo

Hade en provfilm förut, men den har jag raderat... Blir som sagt ungefär som VHS-kvalitet på det inspelade materialet.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back