erfarenheter av kattluckor?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
mina katter har den ovanan att väcka dom som mest ogärna blir väckta när dom ska gå ut på natten. dessutom har dom ovanan att väcka precis samma personer när dom ska in igen. och när dom ska ut efter det. och när dom ska in igen efter det.

för katternas och dom som gärna blir oväcktas skull funderar jag på att investera i en kattlucka. har någon erfarenheter av såna?

är det svårt att montera?
blir det fult?
drar det därifrån?
är det bäst att sätta den i en "balkongdörr"?
köket, vardagsrummet eller mammas och pappas sovrum?
gillar katterna kattluckor, eller är det roligare att väcka folk?
kommer det in ägarlösa katter? ( :corn )

:katt

Vi satte nyligen in en kattlucka i vår altandörr. Funkar skitbra.
Vår katt har en liten magnet sitter i halsbandet som luckan reagerar på och bara släpper in vår katt.
Nästan ett måste för oss eftersom det dräller av katter runtomkring.

Kostade ca 600 spänn. Men det är det värt.

Det är inte särskilt svårt att montera en lucka.
Bor du i hyreslägenhet så bör du ju kolla med värden först innan du sågar sönder balkongdörren.

åh, det låter bra. :)

fast detdär med magnetnyckelkattlucka är nog inte något för mig och mina katter. dom har aldrig halsband på sig, och dessutom vill jag ha in en ny ägarlös katt

(eftersom min förra ägarlösa katt råkade illa ut för en månad sen och inte finns längre).

anja skrev:
är det svårt att montera? NEJ!
blir det fult? INTE SPECIELLT!
drar det därifrån? NEJ!
är det bäst att sätta den i en "balkongdörr"? ELLER GARAGEDÖRR
köket, vardagsrummet eller mammas och pappas sovrum? KÖKET
gillar katterna kattluckor, eller är det roligare att väcka folk? VÄCKER FOLK ÄNDÅ SEN NÄR MAN KLIVER UPP SPRINGER DOM UT GENOM LUCKAN.
kommer det in ägarlösa katter? NEJ, DET TAR LITE TILLVÄNJNING FÖR KATTEN SÅ NYA KATTER KOMMER INTE GÄRNA IN. ( :corn )

:katt
Svar insprängda.

bor du på landet ? :tummenupp
katter släpar med sig bytet in och visar upp.... :tuttar
hur många gånger jag har slängt ut halvt uppätna kadaver av alla slag orkar jag inte räkna upp....................kul va :banana

Eftersom jag vaknar lättare än min sambo så bestämde jag mig från första början när det blev en katt till att informera honom om att om nätterna så sover man inne (eller åtminstonne håller käften inne :fatta! ) och blev han nödig på natten så finns det 2 prima kattlådor att tillgå.
Hur man gör?
Man utrustar sängen med ett par extra kuddar och när pälsbollen börjar gny om natten så kaster men en kudde efter den. Träffar aldrig då kattf*n försvinner som en avlöning innan kudden landar.
Viktigt är att aldrig falla för frestelsen att gå upp och släppa ut den.
Har lyckats riktigt bra och sover numera ostört om nätterna.
:)

tassen skrev:
bor du på landet ? :tummenupp
katter släpar med sig bytet in och visar upp.... :tuttar
hur många gånger jag har slängt ut halvt uppätna kadaver av alla slag orkar jag inte räkna upp....................kul va :banana
Just det, glömde den biten. Halvdöa möss som dom släpper i hallen och som lycks smita in under nån garderob. Alt heldöa som ska visas upp...

Gulsnabbtrajja skrev:
Just det, glömde den biten. Halvdöa möss som dom släpper i hallen och som lycks smita in under nån garderob. Alt heldöa som ska visas upp...

Riktigt kul är det när de tar med sig en orm in. Ormen spelar död, småäcklad försöker man komma på hur man ska ta i den den och då rör den på sig.... :gnissla

Gulsnabbtrajja skrev:

äh, detdär händer utan kattlucka också. du skulle sett när lill-ester tog in en levande mus och vägrade släppa den så att jag kunde kasta ut stackarn. mitt i brödbaket också. hon tappade taget om musen när andra katten ville lägga sig i, och musfan sprang in bakom ett stort skåp i köket. :huvet

Har hafft katter så länge jag har levt och har aldrig blivit väckt på nätterna.. Släpp ut katten på natten.. Står den och jamar utanför dörren så hörs det ändå inte.. och efter någon dag så har katten vant sig och man är av med problemet.. :)

Btw... du är inte sugen på en kattunge som är 6veckor? :)

Bifogat

• IMGP0915.JPG
    IMGP0915.JPG
    33.4 KB · Visningar: 294
  • IMGP0917.JPG
    IMGP0917.JPG
    7.4 KB · Visningar: 382
Last edited:
Hej Anja! Jag har haft kattlucka och valde att inte ha en med magnetlås - funkade bra! Det drar inte, vill minnas att det var lätt att få dit den - och vad gäller andra katter var det bara en som besökte oss emellanåt för att få mat......

Magneten runt halsen kan vara ett problem ifall halsbandet åker av (och kan ju faktiskt hända) för då kan de ju inte komma in igen....

Lycka till iaf! :tummenupp

Mattias650 skrev:
Vi satte nyligen in en kattlucka i vår altandörr. Funkar skitbra.
Vår katt har en liten magnet sitter i halsbandet som luckan reagerar på och bara släpper in vår katt.
Nästan ett måste för oss eftersom det dräller av katter runtomkring.

Kostade ca 600 spänn. Men det är det värt.

Det är inte särskilt svårt att montera en lucka.
Bor du i hyreslägenhet så bör du ju kolla med värden först innan du sågar sönder balkongdörren.

Precis en sån kattlucka är jag ute efter!!! Vem tillverkar såna?

Edholm skrev:
Har hafft katter så länge jag har levt och har aldrig blivit väckt på nätterna.. Släpp ut katten på natten.. Står den och jamar utanför dörren så hörs det ändå inte.. och efter någon dag så har katten vant sig och man är av med problemet.. :)

Btw... du är inte sugen på en kattunge som är 6veckor? :)

ååååaaaaahhhhhhh!!!!!

jo det är ju så att jag i smyg är ute efter en till kissemissekatt, menee... jagvetinte. jag är nog tvungen att välja mellan katter eller mattias då, och då väljer jag nog faktiskt mattias.

När vi ändå är inne på katter: Någon som har Norska skogisar till salu? Gör inget om det är blandisar eller utan stamtavla...

exiteme skrev:
När vi ändå är inne på katter: Någon som har Norska skogisar till salu? Gör inget om det är blandisar eller utan stamtavla...

Titta på www.katter.nu eller sveraks hemsida. Där finns listat många uppfödare. Annars känner jag till en mycket bra uppfödare i Jakobstad, Finland.. Förresten, varför inte en Maine Coon istället för en skogis... :tummenupp

LillaMy skrev:
Titta på www.katter.nu eller sveraks hemsida. Där finns listat många uppfödare. Annars känner jag till en mycket bra uppfödare i Jakobstad, Finland.. Förresten, varför inte en Maine Coon istället för en skogis... :tummenupp

Kollar faktiskt efter maine coone och ragdoll oxå... Men det finns inte lika många och maken vill inte att vi lägger en förmögenhet på en sällskapskatt... :( Och blandisar går som smör i solen...

Beträfande Kattluckans vara eller inte vara:

Nej, Nej och åter NEJ !!!

Vi hade en i vårt förra hus och:
- Visst katterna springer in & ut som de vill ,så även områdets värsting katt !
- Mer än en gång har man vaknat av att hankatten knapprar på en sparv eller snok under sängen. Levande möss har levererats till köket med efterföljande jakt bakom kylskåp och tvättmaskiner.
- På vintern är man garanterad svinkalla golv, indragen "snö" och blöta katter som tar snabbaste vägen upp i din varma mysiga säng !

Kattlucka: ALDRIG MER !!!!

exiteme skrev:
Kollar faktiskt efter maine coone och ragdoll oxå... Men det finns inte lika många och maken vill inte att vi lägger en förmögenhet på en sällskapskatt... :( Och blandisar går som smör i solen...

Måste det vara en kattunge eller går det med en vuxen katt? Brukar finnas en del raskatter också som behöver omplaceras ibland pga allergier och andra faktorer.

(Maine Coon rekommenderas varmt. Vår coonis är superb - snäll, lekfull, gosig och klok. Vikten är snart uppe i 3 kg - vid knappa 4 månaders ålder! Det blir bara mer och mer att tycka om.. :D )

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back