Erfarenheter av hjälmkamera ifrån Ebay?

Last edited:
Jag har köpt en sån (eller egentligen två). Det är helt ok bild och själva kameran och höljets kvalitet är också ok med tanke på priset.

Batteripack köper man enklast på Clas Ohlson (länk).

Säljaren är seriös, han skickade tracking-nummer så att jag kunde spåra försändelsen och det tog inte speciellt lång tid att få hem den.

Men som alltid när man köper billig elektronik från Hong-Kong så kan det vara en chansning, kvalitetskontrollen är nog inte riktigt lika nogrann som på de kameror som kostar sex gånger mer.

Jag har tyvärr inga exempelfilmer inspelade att lägga upp här, men jag ska se om jag inte kan få arslet ur vagnen och fixa det i helgen.

sgtpepper skrev:
Jag har köpt en sån (eller egentligen två). Det är helt ok bild och själva kameran och höljets kvalitet är också ok med tanke på priset.

Batteripack köper man enklast på Clas Ohlson (länk).

Säljaren är seriös, han skickade tracking-nummer så att jag kunde spåra försändelsen och det tog inte speciellt lång tid att få hem den.

Men som alltid när man köper billig elektronik från Hong-Kong så kan det vara en chansning, kvalitetskontrollen är nog inte riktigt lika nogrann som på de kameror som kostar sex gånger mer.

Jag har tyvärr inga exempelfilmer inspelade att lägga upp här, men jag ska se om jag inte kan få arslet ur vagnen och fixa det i helgen.

Kanon! :tummenupp
Vad hammnade kalaset på med frakt?

WestW skrev:
Kanon! :tummenupp
Vad hammnade kalaset på med frakt?
Jag minns inte den exakta växelkursen då jag köpte, men jag betalade 58 USD totalt (samma pris som han har nu) och slapp tull så det landade nog runt 450 kr totalt.

Har man otur så åker man på tull och moms också, men det har jag bara gjort en enda gång och då har jag beställt säkert 10 sändningar från Hong Kong och tullen var snälla nog att enbart ta ut tull+moms på det angivna köppriset (i detta fall 38USD) så det blir ju inga jättesummor.

Har du lust att slanga över ett litet exempel på film via icw eller msn? :hoppa

duccen900ss skrev:
Har du lust att slanga över ett litet exempel på film via icw eller msn? :hoppa
Jag kan fixa en film i helgen (måste låna farsans videokamera då jag inte äger en själv), när jag gjort det så kan jag slänga upp filmen här på SH, ok?

Självklart räcker det! Jag blir bara lite ivrig när jag hittat något jag vill ha! :)
Förresten var det -25C här i morse så hojen får vila i 1,5 månader till! :huvet

duccen900ss skrev:
Självklart räcker det! Jag blir bara lite ivrig när jag hittat något jag vill ha! :)
Förresten var det -25C här i morse så hojen får vila i 1,5 månader till! :huvet
Den 31 mars blir det vår i Stockholm, det har jag bestämt! 14 grader varmt, solsken och grusfria gator. :)

Här kommer en exempelfilm på ett par minuter. Inte någon direkt spännande film, det är jag som knallar runt lite utomhus och filmar i snön så förvänta er inga actionbilder direkt :).

DV-kameran som använts är en Canon MV650i och hjälmkameran/bulletcam:en är alltså som sagt den som säljs via Ebay av tywong888 och strömförsörjning är 8st AA-batterier i ett batteripack från Clas Ohlson.

Jag tycker att kvaliteten är utmärkt (särskilt med tanke på priset) och jag är jävligt sugen på att våren ska komma så att jag kan filma lite mer hojrelaterade filmer :).

Ett varningens finger dock, jag köpte två kameror och den ena verkar ha problem, den är oerhört ljuskänslig och i vanligt dagsljus så slår det över och bilden blir bara vit undantaget en smal remsa längst ned i bilden. Den andra kameran (den jag använde nu) har dock inga sådana problem. Man får vara medveten om sådana risker när man köper billigt från Hong Kong, kvalitetskontrollen är inte alltid tiptop, men eftersom de är så billiga kan man ju köpa två :).

Notera att jag inte är kung på Pinnacle och att filmen är komprimerad för att spara plats, så det är inte absolut toppkvalitet men det beror på att jag inte hade möjlighet att lägga upp en film på 60-70 MB.

http://ingen.info/files/hongkong_helmetcam.wmv (8.5MB)

Perfekt! :)

Precis vad jag ville se! Nu går det iväg en beställning imorgon så får ni mitt betyg när den har anlänt! :banana

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!