erfarenheter av ebay??

bam

äntligen
Gick med
19 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
r6:a -00
Någon som har erfarenheter av att handlat från ebay?? själv har jag handlat lite småsaker därifrån, bl. a. skor. Men nu funderar jag på en digitalkamera. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=48543&item=3818059657&rd=1

Och dom e ju lite känsligare med frakt och så... Tull?? behöver man betala det?? har aldrig gjort det men det står på sidan att man kanske måste det...

tacksam för svar!!
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
bam skrev:
Och dom e ju lite känsligare med frakt och så... Tull?? behöver man betala det?? har aldrig gjort det men det står på sidan att man kanske måste det...

Har handlat mycket grejer på ebay, funkar bra. Kolla tidigare affärer som personen gjort först. Kolla hur länge han/hon sålt saker, hur frekvent det har varit osv.
Be ALLTID och fraktkostnad INNAN du bjuder på saker, betala bara med Paypal!
De flesta brukar inte ha några problem att skriva "GIFT" eller sätta ner värdet på prylarna när de skickar. Har hittils inte betalat tull på en enda grej och då har jag köpt saker för 500-5000kr.

edit: Glömde säga att om du sätter ner värdet så kan du inte försäkra den för mer vid frakt (duh!). Jobbigt OM det blir stulet/försvinner och din kamera *bara* var värd 600kr.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
samma här..

303 skrev:
Har handlat mycket grejer på ebay, funkar bra. Kolla tidigare affärer som personen gjort först. Kolla hur länge han/hon sålt saker, hur frekvent det har varit osv.
Be ALLTID och fraktkostnad INNAN du bjuder på saker, betala bara med Paypal!
De flesta brukar inte ha några problem att skriva "GIFT" eller sätta ner värdet på prylarna när de skickar. Har hittils inte betalat tull på en enda grej och då har jag köpt saker för 500-5000kr.

bara goda erfarenheter av ebay, men använd paypal! ..och fråga om frakten först!
En del jänkare lägger på "en del" på frakten om de inte tycker att slutbudet blivit högt nog...
Tekniskt sett skall du betala både tull och moms på varorna (inkl moms på tullen..:gnissla) . Oftast så glider prylar till privatpersoner dock igenom tullfiltret utan problem - men det är ingen garanti att det går igenom gratis!
Ibland få du dessutom pröjsa "local sales tax" 1-3 %..
Varför inte testa att köpa i Tyskland? Inom EU och du betalar bara exakt pris+frakt? Ingen tull eller moms påförs.
pga krasch på datorn är de flesta bokmärkena väck men pröva www.idealo.de
 
Last edited:

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
Jag har handlat 2 st nya digitalkameror på eBay från usa. Betalade båda gångerna med kreditkort och jag har alltid tyckt att det har varit den smidigaste betalmetoden och hittills inte stött på några olägenheter med det. Första kameran fick jag betala tull för medans den andra slank igenom. Företaget jag köpte av ville inte skriva ner värdet av kamrorna.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top