Erfarenheter av bevakningstjänster till stora garage?

Nillan12

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2015
Hoj
2009, Yamaha, ysfr602
Tjena,

Äger ett gäng motorcyklar nu och det börjar bli lite värde i garaget här nu. Så man är lite orolig för sitt kapital och vill skydda det.

Hur har ni gjort? har kikat på en del säkerhetsföretag bland annat tre lingon och västbevakning i borås.

Vore kul att se lite inkognito bilder. Drömmen är övervakning remotely via app i telefonen, men det ärm kanske en utopi!

Last edited by a moderator:
När det gäller säkerhet så finns det ganska mycket att grotta ned sig i, både när det gäller tänkande och agerande.

Försvåra för tjuvarna är alltid bra. Bygg så att det tar tid att komma in och ta saker. Galler på fönster, förstärka dörrar/portar och dörrkarmar. Tjuvar ogillar att stanna kvar på samma plats länge.
Och när man nu gjort det så var inte dum och förvara nycklar till fordon/garage precis innanför ytterdörren.

Larm är alltid bra. Larm skall låta och väsnas högt.
Larm med uppringare till din telefon är bra ifall du vet vad du skall (får) göra själv.
(Du får avvärja ett påbörjat eller uppenbart överhängande brottsligt angrepp på egendom eller den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård... enligt nödvärnsrätten så länge våldet du använder inte är uppenbarligt oförsvarligt. Aka. du får inte slå sönder folk när de bryter upp din dörr, men du får använda våld för att avbryta gärningen samt att kvarhålla hen under envarsgripandet.

Som du ser ovan så är det lite som måste tänkas igenom ifall du bara har larm till dig själv. Du måste veta vad du får eller inte får göra. Agerandet måste vara genomtänkt innan det sker helst.
Där kommer larm till väktarbolag. De vet (oftast :rolleyes:) vad som får göras.
Men hemmalarm är toklåg prioriterade hos alla bolag och rycktiderna är enorma. På ett A-larm på ett företag så är rycktiderna oftast korta, på hemmalarm är de väldigt långa så tillvida inte de råkar ha en bil i området (de har de aldrig, då bilarna har full körlista när de är ute och rullar).
Så är de värt pengarna att ha väktarbolag....nja.....
Kan du inget och vill komma undan enkelt så kanske, men annars nej.

Mitt råd vore:
-Förstärkt skalskydd (se till att de får jobba för att ta sig in och ut)
-Belysning utanför med ir-deckare. Kommer de om natten skall de synas. (nu kommer de iofs mitt på dagen, men ändå)
-Larm med uppringare till dig + högljud siren i och utanför garaget och någon variant av ljussignal som syns i hela kvarteret. Tänk ledblixtljus högt upp på kåken (underlättar för grannarna att lokalisera vart larmet går). Prata även med grannar så de vet vad som skall göras när larmet går (ring mig på detta nummer eller nått)
-Någon variant Smokelock ifall du har råd. Fyller garaget med rök och tjuvarna kan inte se sin egen hand, än mindre sno saker. (Finns smokelock med tårgas i asien, men de är olagliga i Sverige, fast det vore nog effektiva här med...:hihi)
-Kameraövervakning. Finns färdiga paket ifall man vill, men man kan även labba lite med en dator och webkameror eller program som sparar feeden eller varför inte en D-link router och deras egen kamera. D-linken kan du komma åt via telefon ifall du vill.

Just när det gäller kameraövervakningsdelen så finns det numera hur mycket som helst därute. Körde själv en RaspberryPi+kamera+riktad wifi till hemmet där jag hade en till Raspberry som matade feeden till en skräm som satt i hallen. Det var roligt tills sambon började pika mig att det gick så sakta i garaget då hon kunde se mig i garaget :mad:

Last edited:
Har också en del hojar i mitt garage som ligger en liten bit från där jag bor.
Jag kör med en Raspberry Pi och IR-kamera integrerad med dropbox

Jag skulle aldrig slänga upp bilder på min eller andras säkerhetslösningar på ett forum, särskilt inte på förfrågan av en nyregistrerad lirare... :va

Jag skulle aldrig slänga upp bilder på min eller andras säkerhetslösningar på ett forum, särskilt inte på förfrågan av en nyregistrerad lirare... :va
En självklar slutsats.
Kan iaf säga att jag har dubbla larm, ett som går till mig och ett som går till ett vaktbolag...
Det ena (gissa vilket) får jag göra vad jag vill med, det andra är "fibbellåst"..
men vad jag har gjort IRL.. no-no...:fakta

Röklarm är jäkligt effektiva, men det kan vara bra att veta att de ofta ger en fet hinna på allting i rummet så man får räkna med en hel del städning varje gång det löser ut. Med andra ord bör man inte installera det om det finns en risk för falska larm. Var på ett sånt larm i en Kicksbutik en gång. Jag tror de reade ut allt istället för att försöka torka av varenda parfymflaska.

Det är även jäkligt viktigt att det är utmärkt och meddelat att man installerat röklarm. Annars har man ett gäng arga brandmän väntandes (eller inne i garaget efter att ha brutit sönder dörren) om någon går förbi garaget efter ett falsklarm.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph