Erfarenheter av Asus UL30A-QX163V och HP Pavilion DM3-1040EO ?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Lär köpa en ny dator som jag enkelt kan ha med mig och jobba med. Tycker 10" är för litet när man skriver textdokument och 15" är för mycket för att vara smidigt att ta med sig.

Kraven är HDMI, Windows 7, minst 3gb ram och bra batteritid. Priset får ej överstiga 7000:- Asusen klarar ju alla dom kriterierna och nu funderar jag på om nån här har erfarenhet av modellen och isf kan berätta vad dom tycker om den.

Har kollat på HP Pavilion DM3-1040EO också, fördelen med den är att kvalitén kändes snäppet högre och att den tar upp till 8gb ram (Max för Asus är 4gb). Nackdelen är sämre battertid samt att jag har en HP 17" idag och den har strulat en del (bytt moderkort 2ggr).

Piggar upp tråden lite!
Jag är ute efter en 13.3" för max 7000:- Gärna med Intel´s tvåkärniga processor, LED-skärm, HDMI, blåtand och om man får önska optisk enhet.

En tänkbar kandidat är Asus UL30A-QX165V, tyvärr ingen optisk enhet. Såg precis en Acer Aspire 3810, får kolla specifikationer på den.

Sitter just nu med en 17" HP Pavilion dv9000 "hyrdator" från jobbet - rena skiten som ska lämnas tillbaka snart! Stor och tung som aldrig fungerat bra, moderkort utbytt bl.a.

Har du gjort affär?

Vad ska du med Optisk enhet till?

Det finns jäkligt slimma USB anslutna sådana om du absolut måste ha en.

Det är nog det första jag gladeligen skulle offra, jag kan inte minnas när jag använde den senast på min laptop?

Anledningen till att man offrat den är att få bättre batteritid samt mindre fysisk storlek, båda delarna går före för mig!

Vad ska du med Optisk enhet till?

Det finns jäkligt slimma USB anslutna sådana om du absolut måste ha en.

Det är nog det första jag gladeligen skulle offra, jag kan inte minnas när jag använde den senast på min laptop?

Anledningen till att man offrat den är att få bättre batteritid samt mindre fysisk storlek, båda delarna går före för mig!
En optisk enhet gör hanteringen av skivor så mycket enklare, av denna enkla anledning vill jag helst ha en och då en inbyggd och inte USB-ansluten.
Kalla mig gammalmodig men skivor förekommer fortfarande här.

Vi får se var det tar vägen. :)

Jag har inte köpt någon än, gick och köpte ett nytt släp istället så datorbytet blev lagt på is ett tag. Dyker det upp några bra erbjudanden i mellandagarna är det väll dock inte omöjligt att det blir affär.

Va in på expert och jämförde HP:n och Asusen, jävlar vilken skillnad det var i kvalitétskänsla. Asusen kändes som en sån där rosa barbiedator man kan köpa på BR leksaker i jämförelse med HP:n.....

Skenet bedrar, HP ligger bland de sämsta vad gällande hållbarhet medans ASUS ligger på topp. http://www.squaretrade.com/pages/laptop-reliability-1109

Faktiskt.
Personligen har jag haft de flesta märken antingen själv, eller kommit i kontakt med när bekanta behöver hjälp.
HP må se flashiga ut på plats, men de känns lite si och så när man kommer in på detaljer allt medan dagarna går efter köpet.
De har en tendens att välja blanka material till allting. Ser fint ut i affären men dalar snabbt efter köp, för att övergå till irriterande.
Exakt så upplevde jag min. Sjukt flashig i affären, och i helhet välfungerande.
Problemet är att man inte fäster sig vid dem. De är bara inte trivsamma.
Några problem med min senaste HP var:
1. Uteslutande blanka material.
2. Tvärdog ofta runt halvladdning när man körde på batteri.
3. Sorglig touchpad, i blankt material.
4. Touchknappar för exempelvis volymkontroll. Dåligt.
5. Tog oförlåtligt lång tid att höja och sänka volymen med de inbyggda knapparna.
6. Ojämn tryckkänslighet i tangentbordet. Man missade ofta bokstäver.
7. Bedrövlig lateral betraktningsvinkel på skärmen, som i sig reflekterade mycket ljus.
8. HDMI-porten glappade.

Men lägst i kurs står fortfarande ACER.
Dem ger man endast till sin värsta fiende.

De bästa datorerna i min mening är som följer:
1. Sony
2. Dell
3. Lenovo

Alla använder pragmatisk design som funkar.
Samt att de generellt håller bättre kvalitet på sin hårdvara.
Är inne på min andra Sony, och även om prestandaskillnaden mellan den och min HP är mariginell, trivs jag så väldigt bra med Sonyn. HP'n höll jag på att skicka ut genom fönstret. Det var ingen direkt dålig dator egentligen, den var bara så in i helvete provocerande i längden. Man blev förbannad för att de missat detaljer som kunde varit bättre bara de hade orkat fråga någon innan de satte den i produktion. Just detta fenomen genomsyrar hela HP's konsumentinriktade utbud. Ingenting känns färdigt.

Asus är good shit..
Har en gammal jävel som verkligen inte behandlas snällt, har med den på jobb o när ja reser osv, den är rejält skrapad, tappad och jag har öppnat och stängt den ungefär en miljon ggr.

Ett tips om man redan har en HP som gått sönder efter garantitidens slut, gå till deras hemsida och knappa in och kolla på warranty-checken, det är mycket möjligt att man har fått förlängd garanti pga av konstruktionsmissar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg